Annons

presskort.org ???

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet inte riktigt vad du tycker är problemet här. Att man måste vara yrkesverksam journalist/pressfotograf för att få en legitimation som visar att man är yrkesverksam journalist/pressfotograf?

Det jag trodde var ett problem var att enbart fackförbund kunde utfärda pressleg. Så är det inte och då finns det inget problem, mer än möjligen presskort.org som eventuellt devalverar värdet på kortet.
 
Begriper inte riktigt att du fortfarande hävdar att man måste vara medlem i en fackförening för att kunna få det som kallas för "giltlig presslegitimation".

Hänvisar till mitt tidigare svar till dig:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1585792&postcount=178

Det är inte jag som påstår detta ...
Vem utfärdar presslegg som alla skriker om är det "enda äkta".
Personligen tycker jag en fackförening som till största delen är till för att dra in
pengar på människors medlemskap gör för lite i förhållande till vad de betalas för.
 
Men varför verkar det då vara så förbannat viktigt för somliga att få tag på ett presskort även om det inte är utfärdat av Journalistförbundet med flera erkända organisationer, utan beställs från en fristående hemsida utan koppling till journalistisk verksamhet?

"Statusen sitter inte i kortet", skriver du och så följer en lång harang som visar att här handlar det verkligen om statustänkande kring kortet och inte om tron på den egna personligheten.

Den "långa harangen" innehåller en tydlig jämförelse som med all tydlighet, för den som inte skall dra loss fragment, rimligen borde kunna urskilja detta.

Går det inte att förstå, trots övertydligheten, så vet jag verkligen inte vad som skall till för att det skall gå att förstå.

Den stora skillnaden med en del behörigheter, är att en behörighet innebär högre ansvar, behärskande av tex maskin, flyg, lagar, moment eller kanske som en läkare/motsvarande tack vara legitimationen kan och skall på grund av högre kunskaper också belastas med mer ansvar.

De som har presskort verkar se det som största ansvar och grej att slippa betala för någon larvig fotbollsmatch eller liknande tillställning. Då har all respekt försvunnit. Låt dem med presslegg betala för sig och efter att de kan visa upp sin publicerade artikel eller jobb de utfört, få pengarna tillbaka.

Ett certifikat på HETA ARBETEN eller HLR verkar innebära mer ansvar än dessa presslegg.
 
De som har presskort verkar se det som största ansvar och grej att slippa betala för någon larvig fotbollsmatch eller liknande tillställning. Då har all respekt försvunnit.

Det kan vara olika från person till person. För mig har presskortet varit ett sätt att identifiera mig som yrkesverksam journalist i de sammanhang presslegitimation krävs. Så var fallet exempelvis när jag bevakade invigningen av den nya Svinesundsbron i närvaro av Sveriges och Norges monarker.
Men efter det har jag inte förnyat mitt presskort (är i och för sig arbetslös nu så det är inte säkert att jag heller skulle få det, förstår jag av ett tidgare inlägg), dock är det för att jag inte varit helt okänd på byn som tidningens lokale redaktör.


Låt dem med presslegg betala för sig och efter att de kan visa upp sin publicerade artikel eller jobb de utfört, få pengarna tillbaka.

Vem hade du tänkt skulle stå för de lönerna? Och vem skulle betala tillbaka efter att jobbet är utfört?
Vet inte vilken verklighet du lever i, men inte är det samma som min.
 
Det här är väl en sällsynt tramsig debatt. Ett presskort är en yrkeslegitimation och används bara för att vidimera att man är yrkersverksam journalist/fotograf och på plats för att göra sitt jobb. Ni som vill leka journalister och vifta runt med ett falskt presskort kan väl också skaffa Er en förfalskat läkarlegetimation, eller polisbricka. Låt oss som är i branschen sköta våra jobb utan att bli lidande av oseriösa figurer som springer runt och leker.
/Stefan
 
Det här är väl en sällsynt tramsig debatt. Ett presskort är en yrkeslegitimation och används bara för att vidimera att man är yrkersverksam journalist/fotograf och på plats för att göra sitt jobb. Ni som vill leka journalister och vifta runt med ett falskt presskort kan väl också skaffa Er en förfalskat läkarlegetimation, eller polisbricka. Låt oss som är i branschen sköta våra jobb utan att bli lidande av oseriösa figurer som springer runt och leker.
/Stefan

Det är inte förfalskningar utan kopior och journalist är inte ett yrke där man har en legitimation som en läkare har.

Ledsen men du behöver nog läsa igenom denna tramsiga tråd.
 
Det är inte förfalskningar utan kopior och journalist är inte ett yrke där man har en legitimation som en läkare har.
Fast Stefan har i princip rätt. Ett SIS-pressleg är just "en yrkeslegitimation och används bara för att vidimera att man är yrkersverksam journalist/fotograf och på plats för att göra sitt jobb".

Sen kan man givetvis vara yrkesverksam journalist/fotograf även utan SIS-pressleg.

Att kalla korten från presskort.org för "förfalskningar" är inte helt orimligt, eftersom de är utformade just för att vara förvillande lika ett SIS-pressleg -- utan att ens fungera som legitimation.
 
Nu måste jag skriva som C-H Hermansson sa en gång i tiden: Nån jävla ordning måste det väl ändå finnas i debatten. För när man börjar blanda päron med äpplen och jämföra en läkares legitimation med ett pressleg, så har man hamnat så fel man kan hamna.

Jag yrkar på att vi sätter en stor punkt på den här debatten, eftersom den annars hamnar i dumhetens land, som den i och för sig hamnat sedan länge.

Jag är otomordentligt besviken på hur illa man kan hantera saker och ting.
 
Senast ändrad:
med risk för halshuggning (genom att ge sig in med ett ironiskt inlägg)

Med tanke på lagstiftningen i Kuwait så borde det ju vara OK att skaffa ett press"leg" från presskort.org när man ska åka till Kuwait

According to multiple online sources, it is now illegal for amateur photographers to use their DSLR cameras in public in Kuwait. . (Accredited journalists may carry on using their DSLRs too.)

På tal om Kuwait, undrar vad straffet är för att släpa på en DSLR eller SLR?
 
Här kommer halshuggningen ... :)

Att ha ett presskort är inte samma sak som att vara ackrediterad. ;-)
 
Att kalla korten från presskort.org för "förfalskningar" är inte helt orimligt, eftersom de är utformade just för att vara förvillande lika ett SIS-pressleg -- utan att ens fungera som legitimation.

Ok synnerligen usla förfalskningar i så fall.
(Monopol-pengar är det också förfaskningar?)

Lägger man två kort brevid varandra så ser du lätt skillnad på dem på 5 meters håll, jag vet inte om det kan kallas förfalskning.
 
Här kommer halshuggningen ... :)

Att ha ett presskort är inte samma sak som att vara ackrediterad. ;-)

Mild halshuggning.

Tänkte mer på troligheten att Kuwaits polisstyrka har koll på olika länders utseende på Presskort, förlåt Pressleg, eller ser de lika ut i alla länder?

Gissar att inte det ingår eller kommer att ingå i deras utbildning
 
Ok synnerligen usla förfalskningar i så fall.
(Monopol-pengar är det också förfaskningar?)

Lägger man två kort brevid varandra så ser du lätt skillnad på dem på 5 meters håll, jag vet inte om det kan kallas förfalskning.
En förfalskning behöver inte vara bra för att vara en förfalskning. Syftet är viktigt, alltså att presskort.org utformar sina kort just för att de ska uppfattas på samma sätt som SIS-presskort. Man har ju tom målat dit något som ska likna ett chips för att få kortet att se mer seriöst ut.
 
En förfalskning behöver inte vara bra för att vara en förfalskning. Syftet är viktigt, alltså att presskort.org utformar sina kort just för att de ska uppfattas på samma sätt som SIS-presskort. Man har ju tom målat dit något som ska likna ett chips för att få kortet att se mer seriöst ut.

Min självbevarelsedrift skriker åt mig att inte ge mig in i denna debatt, så det tänker jag inte göra.

men jag var inne på deras hemsida och tittade på "legget" och som sagt, det ser ju riktigt och officiellt ut.

Frågan jag har är hur de får skriva texten Identitetskort och Identity confirmed utan att någon övervakande organisation skriker. Det måste ju vara plättlätt att ange "fel" uppgifter vid anmälan
 
En förfalskning behöver inte vara bra för att vara en förfalskning. Syftet är viktigt, alltså att presskort.org utformar sina kort just för att de ska uppfattas på samma sätt som SIS-presskort. Man har ju tom målat dit något som ska likna ett chips för att få kortet att se mer seriöst ut.

Nja, är det inte så att en förfalskning är något som t.ex. SJF skulle kunna polisanmäla. Det här är en billig efterapning i andan hörlurar av märket ROSS i stället för orginalet KOSS.

Sedan är helt riktigt syftet att luras, men det är inte en förfalskning, i mina ögon.
 
Det är när man uppger fel uppgifter, angående personnummer eller namn, samt när foto och persomuppgifterna inte stämmer, som det blir en förfalskning. Är uppgifterna exakt som i ett pass, så är det inte en förfalskning.

Om det skulle vara på det viset att företaget som trycker inte har rätt att trycka id-kortet, så är det knappast mina problem, jag har rent mjöl i påsen, helt klart.

Det är alltså personen som kortet gäller, som kan bli åtalad för förfalskning om andra uppgifter än de som står i folkbokföringen har blivit prinatade på id-kortet. I annat fall, ingen förfalskning.
 
...

Om det skulle vara på det viset att företaget som trycker inte har rätt att trycka id-kortet, så är det knappast mina problem, jag har rent mjöl i påsen, helt klart.

...
Nej, det är inte en förfalskning.
Inte heller olagligt.

Men samtidigt allt annat än seriöst.
Att måla på en magnetremsa på baksidan, och att måla ett "chip" på framsidan, kan knappast ses som något annat än att försöka ge kortet ett sken att vara något helt annat än vad det egentligen är.
Syftet är ju helt solklart att framstålla kortet som en "SIS-legitimation".

Den som är seriös ser till att lösa möjligheterna att utföra sitt arbete på annat sätt än att vifta med "presskorten" från presskort.org.
(Se tidigare inlägg i tråden).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.