Advertisement

Annons

presskort.org ???

Produkter
(logga in för att koppla)
Rejäl rundgång

Denna tråd verkar starta om med var tredje person som kommer in i den. Ingen verkar bry sig om vad som skrivits tidigare.

Erland är den enda som tillfört något nytt det senaste kvartalet eller så...

Hittade oxo Veritas hemsida för övrigt ;-)
 
Krigshärjade länder

Ja och vi undrar vad folk börjar kriga om eller för?

Det är tur att ingen med presskort har något större inflytande, för då hade världen sett illa ut.
Det hade också varit obehagligt om någon hamnade i rättegång eller liknande situation med någon som har presskort, då de som har dessa uppenbarligen tycks uppfatta sig själva som att en gud endast hade kunnat bli deras högra hand, då de själva står långt över gudarna.

Jag tycker det börjar bli lite larvigt alltsamman.

Största användning av de presskort som kan användas som legitimation, är väl i så fall bra för dem som inte ens lyckas ta ett körkort som utan bedövning är ett utomordentligt sätt att legitimera sig.
 
Jag tycker det börjar bli lite larvigt alltsamman.

Jag tycker det börjar bli lite tröttsamt.

Anledningen till att jag med flera värnar statusen hos pressleget SJF, Pressfotograferna och Unionen är för att vi vill slippa en massa byråkrati bara för att vi vill göra vårt jobb.
Riksdag, regering, eventarrangörer, elitidrotten och allt vad det nu är som vill se giltig presslegitimation för att ge tillträde kan som svar på inflation i wanna be-legitimationerna höja id-kravet. Det kan i slutänden krävas anmälning tre veckor i förväg, identifiering via fingeravtryck och pass samt utdrag från belastningsregistret, exempelvis. Visst, många journalister skulle väl nästan ta det (om det inte egentligen var så att det krockar med lagstiftningen) men varför måste sådana saker till när vi fortfarande kan hålla det enkelt?
När det också egentligen för dem utan SJF-leg är lika enkelt som med pressleg att få tillträde om de i förväg tar kontakt med arrangören och frågar, något som ju framkommit i flera inlägg här i tråden.
 
Jag tycker det börjar bli lite tröttsamt.

Anledningen till att jag med flera värnar statusen hos pressleget SJF, Pressfotograferna och Unionen är för att vi vill slippa en massa byråkrati bara för att vi vill göra vårt jobb.
...
När det också egentligen för dem utan SJF-leg är lika enkelt som med pressleg att få tillträde om de i förväg tar kontakt med arrangören och frågar, något som ju framkommit i flera inlägg här i tråden.

+1!

Tack för det vettigaste inlägget i den här tråden :)

Till er som inte har "pressleg", fråga vänligt, var ärliga, och framför allt, jaga uppdragsgivare.
Det lönar sig för alla i längden.
Vare sig det gäller glada "hobbyfotografer" eller yrkesarbetande pressfotografer.

Mer byråkrati kommer bara att göra det ännu krångligare för alla, inkluderat dem som inte har "giltig presslegitimation".
 
Snart kommer det behövas kort som bevis att man innehar ett kort ...

Jag tycker det börjar bli lite tröttsamt.

Anledningen till att jag med flera värnar statusen hos pressleget SJF, Pressfotograferna och Unionen är för att vi vill slippa en massa byråkrati bara för att vi vill göra vårt jobb.

<förkortat>

När det också egentligen för dem utan SJF-leg är lika enkelt som med pressleg att få tillträde om de i förväg tar kontakt med arrangören och frågar, något som ju framkommit i flera inlägg här i tråden.

Det är med all respekt och fullständig förståelse helt i sin ordning att någon/alla/verksamma/icke verksamma, med flera vill behålla sin status i olika situationer.

Det jag vill mena, är att statusen inte sitter i kortet, utan i personen/personligheten.

En jämförelse kan vara exempelvis att köra truck.
Det finns en mängd olika "truckkort" i varierande slag. Det finns personer som kan hantera en truck som om det var det enda de gjort i hela sitt liv men de saknar truckkort. På grund av avsaknaden av truckkort, så får de inte köra truck på olika ställen (i princip ingen stans) som kräver truckkort.

I rak motsats, så finns det de som har truckkort, gått en svamlig kurs på 3 dagar och fått ett godkännande med nöd och näppe ... Men de har ett fullt giltigt truckkort som är det som krävs och det är utfärdat av "rätt" tillverkare med alla till yrket tillhörande symboler, tryck, färger, etc, etc.

Väl på plats, så kan jag uppleva att jag kommer se vem som KAN köra truck, respektive Inte kan. Den med ett "äkta kort" kan bli direkt livsfarlig och den utan kort (enligt beskrivning ovan) kan sannolikt göra ett ypperligt jobb och på många vis undvika alla farliga situationer.

Att inneha någon typ av kort, innebär inte automatiskt att man kan det som kortet gäller för. Jag har sett en mängd exempel på detta. Samma med körkort och olika behörigheter på maskiner, flyg, båt, med mera.

Skillnaden mellan att inneha "rätt kort" eller "fel kort", alternativt inget kort, är att den med "rätt kort" inbillar sig att denne är bättre i alla avseenden, än de andra. Den "legitimerade" klarar sig troligtvis också bättre vid eventuell olycka och har möjlighet till annan typ av försäkringar, just för att denne har "rätt kort".

I de här fallen är fackföreningar och liknande idiotiska inrättningar ett helvete som förstör för en mängd människor, företagare eller annan som har ypperliga förutsättningar att klara av saker långt mycket bättre än den som har "rätt kort".

Korthysterin anser jag vara nonsens och de som måste ha "rätt kort" först och främst stöder sig på sitt "rätta kort" och inte på kunskap eller för saken lämplig personlighet ... osv.

En tanke som jag brukar ha ibland när jag försöker vara objektiv är en jämförelse med att man tar några personer, exempelvis 25 stycken. Alla får lägga alla tillhörigheter och legitimationer ifrån sig och alla får en exakt likadan overall, skor och eventuellt en huvudbonad som är enhetlig.

På bara ett par timmar, så kommer man se vem som KAN och vem som INTE KAN, vem som tror att denne kan och vem som vet att denne kan eller vem som har förutsättningar.

Kort, legitimation, diplom och alla olika papper med olika behörigheter är bra för att visa sina avsikter men det är bara skickligheten som kommer att bli avgörande i förlängningen. Tyvärr, så är det många som lurar till sig olika privilegier och åker runt på ett bananskal med endast bluff som största intresse, på bekostnad av att de som har ärliga avsikter tvingas in i en evig spiral med olika uppdateringar och ytterligare krav för att "bevisa" och freda sig.

Därför har kortet i sig ingen betydelse mer än att man betalar till en fackförening i detta fallet. Fackföreningar har inte allt för sällan tydligt bevisat att de ofta sitter i arbetsgivarens knä och de värnar inte alltid om sina medlemmar som jag anser att de borde.
 
Därför har kortet i sig ingen betydelse mer än att man betalar till en fackförening i detta fallet. Fackföreningar har inte allt för sällan tydligt bevisat att de ofta sitter i arbetsgivarens knä och de värnar inte alltid om sina medlemmar som jag anser att de borde.

Begriper inte riktigt att du fortfarande hävdar att man måste vara medlem i en fackförening för att kunna få det som kallas för "giltlig presslegitimation".

Hänvisar till mitt tidigare svar till dig:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1585792&postcount=178
 
Det är med all respekt och fullständig förståelse helt i sin ordning att någon/alla/verksamma/icke verksamma, med flera vill behålla sin status i olika situationer.

Det jag vill mena, är att statusen inte sitter i kortet, utan i personen/personligheten.

Men varför verkar det då vara så förbannat viktigt för somliga att få tag på ett presskort även om det inte är utfärdat av Journalistförbundet med flera erkända organisationer, utan beställs från en fristående hemsida utan koppling till journalistisk verksamhet?

"Statusen sitter inte i kortet", skriver du och så följer en lång harang som visar att här handlar det verkligen om statustänkande kring kortet och inte om tron på den egna personligheten.
 
Vilka inom SJF är det som bestämmer(godkänner/nekar) över utfärdandet av pressleg?

Jag har inte ansökt & vet inte om jag någonsin kommer göra det (främst då det inte ger någonting annat än en psykisk boost nuföriden, men det vore intressant att veta vilka som bestämmer vem som är fotograf eller inte...
Det finns ingen inom SJF, PFK eller Unionen som avgör "vem som är fotograf eller inte". Däremot måste man kunna visa att man är yrkesverksam inom "pressen" för att få ett SIS-pressleg via dessa organisationer eller någon av alla de andra utfärdarna.
 
Det finns ingen inom SJF, PFK eller Unionen som avgör "vem som är fotograf eller inte". Däremot måste man kunna visa att man är yrkesverksam inom "pressen" för att få ett SIS-pressleg via dessa organisationer eller någon av alla de andra utfärdarna.

Fast du måste väl vara medlem i SJF för att få ett leg från SJF? Fackligt tvångsansluten för att få ett yrkesbevis känns inte rätt.

Fast det kanske finns icke fackliga organisationer som ger ut presskort (SIS-varianten då alltså)
 
Senast ändrad:
Japp, och därför gör inte facket det.

Jo om jag inte vill vara fackligt ansluten så kan jag inte få ett presskort, eller delar de ut kort till icke medlemmar?

Alltså har facket i någon mån en möjlighet att förhindra någon i sin yrkesutövning.
(Sedan är ju värdet av kortet öppet för debatt)
 
Fast det kanske finns icke fackliga organisationer som ger ut presskort (SIS-varianten då alltså)
Ja, jag nämnde en: PFK. Dessutom är det ganska många medieföretag som kan utfärda SIS-pressleg.

Alltså har facket i någon mån en möjlighet att förhindra någon i sin yrkesutövning.
Nej, någon sådan möjlighet har facket inte. Det har påpekats i otaliga inlägg i den här tråden att det går utmärkt att få SIS-pressleg från andra utfärdare och att SIS-pressleg inte är något som krävs för att vara yrkesutövande journalist eller pressfotograf.
 
Det finns ingen inom SJF, PFK eller Unionen som avgör "vem som är fotograf eller inte". Däremot måste man kunna visa att man är yrkesverksam inom "pressen" för att få ett SIS-pressleg via dessa organisationer eller någon av alla de andra utfärdarna.

jag har haft presskort sedan 1986 utfärdat av SJF / SFF
varje gång jag förnyar presskortet måste jag kunna verifiera för utfärdaren att jag fortfarande arbetar som yrkesfotograf och att en stor del av utförda arbetetena utgjörs av redaktionellt arbete. Detta kontrolleras av utfärdaren .
Jag måste också kunna styrka mina uppgifter med ett antal referenser till tidningsredaktioner (namn och tel nr) som kan verifiera mina uppgifter .
 
jag har haft presskort sedan 1986 utfärdat av SJF / SFF
varje gång jag förnyar presskortet måste jag kunna verifiera för utfärdaren att jag fortfarande arbetar som yrkesfotograf ...
Javisst, för att få SIS-presskort av SJF måste du uppfylla vissa krav som SJF ställer. Men även om SJF skulle säga nej så är du ju fortfarande fotograf.
 
det är riktigt
presskortet har tidigare varit en handling som garanterade att man uppfyller vissa krav, nu urholkas denna handling genom presskort.org

ett sätt att minska problemet med att presskort.org finns är att kräva ackreditering , dvs motivera varför man skall vara på plats där exv presskort är ett krav. Problemen uppstår ju när det finns få pressplatser och några med icke giltliga skjäl tar plats och förstör för oss som faktiskt arbetar
Själv tycker jag det är tråkigt med urholkningen av presskortets betydelse och jag hoppas att SJF samt SFF informerar om dess ickebetydelse i de sammanhang prsskort.org tillämpas och ett giltligt presskort .
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.