Annons

Pressfoto: Nytt rekord i skugglättning?

Produkter
(logga in för att koppla)
https://www.svd.se/gatan-fillon--varfor-hoppar-han-inte-bara-av/om/frankrikes-presidentval-2017

Jag kräks... call me mr old fashioned men är det hit vi är på väg så förstår jag hetsen med skugglättning, dynamiskt omfång och gud vet vad (även om denna typ av skugglättning även hade funkat på en Iphone)

Vad är det med vissa fotografer/tidningar och den till synes sjukliga driften att ljusa upp alla skuggor a'la HDR 2005?

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=168831

Kräks på, det är alldeles för mycket filter. Kontaka SvD.

Kontakta SvD!

Det finns (minst) en tråd till här på FS i samma ämne.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=168831

Iallafall kontaktade jag SvDs chefredaktör. Hon skickade mailet vidare till bildchefen Joakim Ståhl. Han svarade snällt.

SvD fortsatte ändå massakrera bilderna på ett sätt som faktiskt innebär dålig nyhetsförmedling. Jag kontaktade honom igen med de länkar till the Guardian resp SvD som Lennart Delin lagt in. Guardians bild var bra, samma bild i SvD riktigt dålig. Ståhl höll med, till synes på allvar, men inget händer.

Jag gissar på en intern fejd i SvD om hur bilderna ska få se ut.

Fler behöver kontakta SvD!

Jag brukar få svar genom att vara artig, börja med "Tack för en bra tidning!" och ha med tillräckligt med uppgifter om mig själv för att inte vara anonym.

Ursäkta

Nu svär jag i kyrkan! Men i mitt tycke blir bilder behandlade (misshandlade) på detta sätt "tydligare" för betraktaren. Sen kan man ju ha åsikter om bildbehandlingen är snygg. Men "lättlästa" blir dom, på samma sätt som en teckning kan ge enklare information än ett foto då den är selektiv.

Detta är väldigt intressant faktiskt. Efter att ha gått igenom ett par av de foton + original som diskuteras, så verkar det nästan som om SvD låter sina bilder retuscheras av personal som är inte har så mycket erfarenhet av (press)foto. Det liknar snarare som om det är en grafiskt inriktad person som retuscherat dessa, och tycker att denna effekt (à la HDR 2005 som någon påpekade) är häftig.

fast vad spelar det för roll? ett nyhetsinslag handlar ju inte om bilden i sig.

Men det klart, vill man sitta och leta fel och gnälla så finns det alltid saker att hitta.

Detta är väldigt intressant faktiskt. Efter att ha gått igenom ett par av de foton + original som diskuteras, så verkar det nästan som om SvD låter sina bilder retuscheras av personal som är inte har så mycket erfarenhet av (press)foto. Det liknar snarare som om det är en grafiskt inriktad person som retuscherat dessa, och tycker att denna effekt (à la HDR 2005 som någon påpekade) är häftig.

Jag har återskapat effekten med Nik Collection, grupp Color Efex Pro, filter Bleach Bypass med reglagen i botten. Plus ytterligare skugglyftning.

Nu svär jag i kyrkan! Men i mitt tycke blir bilder behandlade (misshandlade) på detta sätt "tydligare" för betraktaren. Sen kan man ju ha åsikter om bildbehandlingen är snygg. Men "lättlästa" blir dom, på samma sätt som en teckning kan ge enklare information än ett foto då den är selektiv.

Kanske, men jag tycker nog den artificiella känsla som den här typen av bilder ger är ett problem. Det förtar känslan av att bilden är äkta och väcker tanken: "Om bilden är manipulerad, hur är det då med texten? Det är nog bluff och båg det också...".

Sedan måste det finnas en gräns i hur "lättläst" det måste vara. En nyhetstext i SvD måste ha en viss "höjd" tycker jag. Man riktar sig till en läskunnig publik som förväntas förstå ord som ibland kan upplevas som en aning svåra. Det samma måste gälla bilderna. Det är inte en tidning som vänder sig till 7-åringar.

Just pressfoton har ett krav på sig att vara rättvisande. Det är tex därför man inte får klona bort trivialt skräp i bilder som ska levereras till nyhetsbyråerna.

fast det är väl en fruktansvärt skillnad på att lätta upp skuggorna en del och att klona bort eller lägga till saker i en bild.
uppletade skuggor påverkar ju ingenting . vad vissa personer tycker om uppletade skuggor i en bild är ju tämligen relevant faktiskt. för det är det enda det handlar om, tycke och smak.

fast det är väl en fruktansvärt skillnad på att lätta upp skuggorna en del och att klona bort eller lägga till saker i en bild.
uppletade skuggor påverkar ju ingenting . vad vissa personer tycker om uppletade skuggor i en bild är ju tämligen relevant faktiskt. för det är det enda det handlar om, tycke och smak.

Kolla vad det där filtret gör, det är inte bara lätta upp skuggor, då skulle vi inte sett något.

fast vad spelar det för roll? ett nyhetsinslag handlar ju inte om bilden i sig.

Men det klart, vill man sitta och leta fel och gnälla så finns det alltid saker att hitta.

??????

Menar du allvar?

Jag trodde alla medlemmar på fotosidan hade någon form av intresse för bilder och vad de kan förmedla.

??????

Menar du allvar?

Jag trodde alla medlemmar på fotosidan hade någon form av intresse för bilder och vad de kan förmedla.

om jag läser en artikel i NWT eller nån annan tidning om våld på en skola till exempel och det finns en bild på själva skolhuseet. Är det då relevant hur bilden är tagen eller hur bilden ser ut?
Inte för mig i alla fall. men kanske för andra.

om jag läser en artikel i NWT eller nån annan tidning om våld på en skola till exempel och det finns en bild på själva skolhuseet. Är det då relevant hur bilden är tagen eller hur bilden ser ut?
Inte för mig i alla fall. men kanske för andra.

Läsaren förväntar sig att bilden visar huset som det ser ut. Annars är det ingen större poäng med bilden.

Jag gissar på en intern fejd i SvD om hur bilderna ska få se ut.

Möjligt, men det svar som du återgav i den andra tråden tyder ju på att bildchefen inte är speciellt aktiv i saken. Han verkade ju närmast förvånad över företeelsen.

Ofattbart - om jag vore bildchef på SvD så skulle jag kolla ALLA bilder VARJE dag, Läser inte SvDs bildchef sin egen tidning? Jag kollar i alla fall igenom tidningen varje dag och även om jag inte läser all text så har jag nog som hastigast sett alla bilderna.

Jag tror bildchefen har tappat greppet och att det sitter någon ny jeppe och drar i reglagen helt efter eget huvud.

Bedrövligt. Skall försöka skriva några rader jag med.

Läsaren förväntar sig att bilden visar huset som det ser ut. Annars är det ingen större poäng med bilden.

exakt. Med tanke på vårt öga har ett väldans mycket större dynamiskt omfång än en kamera så är det ju helt rätt att lätta upp skuggorna så bilden får täckning där också.

En HDR-bild vore optimalt med andra ord.
Du satte huvudet på spiken här.

exakt. Med tanke på vårt öga har ett väldans mycket större dynamiskt omfång än en kamera så är det ju helt rätt att lätta upp skuggorna så bilden får täckning där också.

En HDR-bild vore optimalt med andra ord.
Du satte huvudet på spiken här.

Du blandar ihop stor dynamik och vad detta filter gör.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar