Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

pressa triX i rodinal

Produkter
(logga in för att koppla)

styret

Aktiv medlem
Hej.

Tycker det känns dumt att ställa den här frågan. Pressa Tri-X känns osm något folk gör/gjorde på daglig basis men har glömt hur jag gjort innan och hittar inget jag förstår på nätet.

Jag kör rodinal och vill pressa upp en Tri-X 400 till iallafall 1600.

Hur gör ni?

Nu går ag ner i labbet och standardframkallar en Fomapan 400. Det vet jag hur jag gör... ;)

Hej.

Tycker det känns dumt att ställa den här frågan. Pressa Tri-X känns osm något folk gör/gjorde på daglig basis men har glömt hur jag gjort innan och hittar inget jag förstår på nätet.

Jag kör rodinal och vill pressa upp en Tri-X 400 till iallafall 1600.

Hur gör ni?

Nu går ag ner i labbet och standardframkallar en Fomapan 400. Det vet jag hur jag gör... ;)

Hej.
Du har fått förslag av Niclas. Här har du länken till Kodaks tekniska spec. Tyvärr finns inte Rodinal med, varför det är så vet jag faktiskt inte. www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/f4017/f4017.pdf
Detta hittade jag också: www.photosig.com/articles/1461/article

Senast ändrad:
Om jag vill/behöver använda ISO 1600 så skaffar jag en T-max 3200 eller en Delta 3200 istället. Då förlorar jag inte information i skuggorna. Men är du ute efter effekten att få helt detaljlösa och kolsvarta skuggor och förvandla högdagrarna till mellandagrar samt mellandagrarna till skuggor, då är pressning rekommendabelt.

Nu kan man väl anta att jag är ute efter effekterna en pressningen ger och därför frågade jag om just recept på en kontrollerad VALD pressning. Hade jag undrat vad du tyckte om pressning hade jag ställt frågan helt annorlunda.

Tack övriga för bra svar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar