Annons

Pre-fogging ?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Holtin

Aktiv medlem
Alló !

Läste en artikel i min favvo tidning " Black and white photography " , sista numret, igår.
Där stod att läsa hur en fotograf användt sig av "pre-fogging" på en bild för att ta fram teckning i de delar av bilden som inte fick någon vidare teckning av den redan valda belysningstiden.

Jag förstod nog (?) principen men kan inte riktigt sätta fingret på vad det igentligen innebär. Hur gjorde han, eller hur gör man kanske är en bättre ställd fråga ?

Belyser pappret utan neg i hållaren, för att därefter belysa pappret, igen, med neg på plats efter sedvanligt förfarande ??

Tacksamt som vanligt, Axel

Instämmer att det är en suverän tidning!

Genom att förbelysa fotopapperet så "väcker" du känsligheten i papperet så att det reagera "fortare" när det belyses.
Med andra ord så får du täckning i papperet när det är väldigt lite ljus som kommer genom negativet.

Praktiskt går du tillväga enligt följande.
Täck över halva fotopapperet, gör en test remsa enligt klassiskt sätt.
Den tid som inte ger någon slöja på papperet använder du som förbelysning av fotopapperet.

Detta kan göras på hela eller delar av motivet som skall kopieras.

Tack Hasse L !

Detta var nytt för mig när jag läste det men inser att det kommer kunna användas på en hel del av mina bilder framöver (och borde ha användts på ännu fler hisoriskt)....

// Axel

Det är mycket användbart på himmeln som ju gärna vill bli överexponerad.
RH design har en paperflash som hjälper dig att göra denna förbelysning (går givetvis utan den också).
Dom har också suveräna exponeringsur, lite dyra men värda pengarna.

Om du har ett oexponerat men framkallat neg i maskinen blir det lite lättare då ljuset inte blir så starkt utan mer kontrollerbart.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar