Advertisement

Annons

Posering och arrangering - Hur går man tillväga

Produkter
(logga in för att koppla)

Gustav Lindh

Avslutat medlemskap
En stor skillnad mellan en lekman och proffsfotograf är att proffsfotografen "skapar bilden." Dvs han arrangerar människor och komponerar bakgrund till förgrund etc.

Jag känner att en väldigt utmanande del av fotograferingen är just detta med att "skapa" bilden när människor påverkas. Hur gör ni för att få personer i de poser eller situationer som ni vill? Vad säger ni till dom och på vilket sätt?

Hur får ni dom att ändra ansiktsuttryck och liknande? Om en person poserar på konstigt sätt? Förklara ni _varför_ ni ändrar på personernas uttryck och poser?

Är brudpar villiga att avsätta tid för endast denna "posering" som beskrivs ovan och hur mycket kan man "styra" över dom vid arrangeringen?

Hoppas ni förstår hur jag menar. Själva grundfrågan är ju egentligen hur mycket plats man kan ta som fotograf.
 
Senast ändrad:
Inte alla proffsfotografer arrangerar en bild. En vanlig stil inom bröllopsfotografering är dokumentär reportagestil där idén är att inte påverka alls utan att man fångar "de där" ögonblicken så som de händer - helt naturligt. Under ett sånt jobb så är man oftast med och dokumenterar hela dagen i bild, inte bara en timme eller tvåå. Givetvis inte svaret på din fråga, men ville bara poängtera detta. :)

Hur mycket man poserar ett brudpar är väl olika mellan brudpar och brudpar, men även mellan olika fotografer. En del brudpar måste poseras väldigt mycket och många andra sköter det nästan mer eller mindre själva. De flesta brudpar är väldigt spända på deras stora dag (vilket inte är så konstigt) så som fotograf är det viktigt att försöka bryta isen och få dem att glömma bort kameran. Jag tror att de flesta brudpar vill och förväntar sig mycket interaktion och kommunikation från fotografen. Det är ju faktiskt även ett tillfälle på en timme eller två då de faktiskt har tillfälle att komma ifrån en stund från allt som måste göras och styras upp och faktiskt bara kan låta sig..."åka med". Ge dem det. :)
 
Yes, jag håller med om att det kan bli lite "nervöst" då det är den stora dagen....

Jag hade ett ungt par som jag åkte med till kyrkan några dagar före med, gick igenom idéer och tankar på hur vi skulle ta bilderna.
Planeringen gjorde att det gick väldigt smidigt då vi väl skulle fota den stora dagen. Vi blandade även in prästen i dialogen så att även han var införstådd i hur vi tänkte, och han kom med bra förslag också.

/Erik

Lägger till: Vad jag ville mena på är att planering med paret av såväl platser och poser gör att dagen går lättare...
 
Eftersom detta kommer bli aktuellt för mig snart kan jag ju lika gärna värma upp med lite frågor.

Det är så att jag har kompisar som skall gifta sig.
Det fina/jobbiga med fotograferandet på deras bröllop kan vara att båda är väldigt fotointresserade själva. På gott och ont kanske då de förmodligen vet själv vad som funkar och inte funkar.
Vi är även ett helt gäng kompisar som är fotointresserade som kommer fota brölloppet. Kanske låter för bra för att vara sant? :p
Men man vill ju alltid leverera och jag har inte fotat vid sådana viktiga tillfällen tidigare.

Därför tänkte jag höra lite vad som är viktigast att tänka på vid bröllopsfoto?
Vilka gluggar passar bäst?
Kyrkan kommer vara ganska stor vad jag förstått, så blixt kanske inte är att tänka på?
Min tanke var väl mest att fota det som händer när det händer istället för att konstruera allt, vill ju att det skall vara naturligt.
Brudparet kommer naturligtvis vilja ha konstruerade bilder också.

Kommer givetvis prata ihop mig med de andra som skall fota, varav en kör med "samma" system som mig, så vi kan ju köra med olika objektiv samtidigt så att säga. ;)
 
Vilka gluggar passar bäst?
Kyrkan kommer vara ganska stor vad jag förstått, så blixt kanske inte är att tänka på?

Blir hemskt om du och alla dina kompisar drar igång blixtarna under ceremonin. Använd ljusstark optik och monopod om du kan. En kamera som presterar bra på hög ISO är också trevligt. Eftersom du inte har möjlighet att röra dig omkring hursomhelt i kyrkan, även om du är förste fotograf, så rekommenderar jag glugg med zoom.

Om möjligt, undvik blixt. Fråga även prästen i förväg så att han godkänner ett eventuellt blixtutnyttjande. En del präster hatar nämligen blixt.

Min tanke var väl mest att fota det som händer när det händer istället för att konstruera allt, vill ju att det skall vara naturligt.
Brudparet kommer naturligtvis vilja ha konstruerade bilder också.

Om ni är flera stycken som ska ta lite arrangerade bilder, få tyst på alla som håller på "Kika hit lite", "Kan ni titta hit", "Får jag ett leende?" etc.... Det slutar bara med att brudparet tittar åt varsitt håll på varje bild och ser helt förvirrade ut ;)


Kommer givetvis prata ihop mig med de andra som skall fota, varav en kör med "samma" system som mig, så vi kan ju köra med olika objektiv samtidigt så att säga. ;)

Bra, då täcker ni upp varandra :)... Tex, den med lite längre zoom kan fota från läktaren och när bröllopsparet går ut etc... medans den med kortare zoom håller till runt altaret.
 
Eftersom detta kommer bli aktuellt för mig snart kan jag ju lika gärna värma upp med lite frågor.

Det är så att jag har kompisar som skall gifta sig.
Det fina/jobbiga med fotograferandet på deras bröllop kan vara att båda är väldigt fotointresserade själva. På gott och ont kanske då de förmodligen vet själv vad som funkar och inte funkar.
Vi är även ett helt gäng kompisar som är fotointresserade som kommer fota brölloppet. Kanske låter för bra för att vara sant? :p
Men man vill ju alltid leverera och jag har inte fotat vid sådana viktiga tillfällen tidigare.

Därför tänkte jag höra lite vad som är viktigast att tänka på vid bröllopsfoto?
Vilka gluggar passar bäst?
Kyrkan kommer vara ganska stor vad jag förstått, så blixt kanske inte är att tänka på?
Min tanke var väl mest att fota det som händer när det händer istället för att konstruera allt, vill ju att det skall vara naturligt.
Brudparet kommer naturligtvis vilja ha konstruerade bilder också.

Kommer givetvis prata ihop mig med de andra som skall fota, varav en kör med "samma" system som mig, så vi kan ju köra med olika objektiv samtidigt så att säga. ;)
Skall ni på fotosession eller är ni bjudna på bröllop?
Det är min första spontana reaktion.

Att planera betyder A & O, det är det som ger utrymmet för att göra ngt utanför planeringen och att det skall gå smidigt.

Det finns massor av trådar i ämnet så sök lite så hittar ni massor av info.
 
Tack för svaren!

Ja, vi är bjudna allihopa, så det blir ju kompis relation mer än fotografrelation automatiskt.

Har kolalt lite på andra trådar efter jag skrev mitt inlägg, om objektiv etc.

Det är god tid kvar då bröloppet skall vara mellan nationaldagen och midsommar.
Men det är alltid bra att vara ute i god tid som sagt.
Planerar man lite så blir man inte en yr höna när det väl blir dags. :p
 
Själva grundfrågan är ju egentligen hur mycket plats man kan ta som fotograf.
Du kan ta all plats du vill som fotograf.
Du styr & ställer som du vill.

Men sen var det ju det där med mänskligt beteende och att ALLA skall trivas & vara glada.

En bröllpsdag är ett tidsstyrt event.
Den tid som är planerad för fotografering är den tid du har. Inget mer.

Enklast & bäst blir det ju OM man kan komma överrens INNAN om hur saker & ting skall lösas.
Desto mindre "överraskningar", desto enklare fotografering.
 
Låter bra idéer.
Får helt enkelt prata ihop mig med fotokompisarna och brudparet.
Det kanske helt enkelt är så att vi inte kan springa runt i kyrkan hur vi vill med kamerorna heller utan har vår plats, och då får det blir som det blir just inne i kyrkan.

Ang. fotostunden efter ceremonin inne i kyrkan kan ju vara bra att vara överens med brudparet, då de förmodligen har lite önskemål.
Och som Erik sa, inte alls dumt att visa med skiss, då vet alla vad som gäller. ;)
 
Johan Källgren, Starta en egen tråd om dina frågor, denna tråd är till för min frågeställning som jag känner är väldigt viktig för mig. Jag vill inte ha den förstörd av en massa ovidkommande.

Tack för alla synpunkter hittils. Det där med att rita skisser verkar ju bra i teorin, men hur går det till i praktiken, är du väldigt bra på att rita eller något?

Är folk överlag villiga att posera eller måste man "tvinga" dom?
Känns det inte fånigt att säga åt brudparet
"Titta däråt!"
"Håll om varandra på det här viset.."
"Kyss varandra med stängda ögon"
"Om brudgummen går bortåt och sedan kommer gåendes mot dig så kan du le när du ser att han kommer"

osv. Hur gör ni som är vana bröllopsfotografer?
 
Men ursäkta då, för att jag fyllde på med lite frågor i vad jag trodde var ett öppet forum, där mina frågor passade.
 
Läktaren? men va fn?
Var han inte bröllopsgäst?

Eller menar du att arrangera ngt före/efter själva bröllopet?
För det funkar säkert om det inte är flera par som skall åt kyrkan i följd & de här är i mitten.

Ja, eftersom du frågar så vänligt så kan jag väl förtydliga mitt lite luddiga svar. Jag menade ju givetvis att någon kan inta läktaren för lite ovanifrån bilder. Men om man är gäst i första hand så kanske man bör sitta nere bland de övriga bröllopsgästerna.
 
hur går det till i praktiken, är du väldigt bra på att rita eller något?
ha ha ha nej
Det blir en streckgubbsvariant där jag tittar på formen.

ex:
Alltså om man håller handen så där så får det effekten att midjan ser smalare ut.

I denna pos skall näsan peka däråt & axeln si

osv

Enklast är att utgå ifrån andras bilder som man tycker ser bra ut.
Vad kan förstöra denna posen?
Varför lutas huvudet så?

Det som händer är att man TVINGAS att titta på varför man tycker att just den posen är bra.

Och ibland är det mer text än det är "gubbar".
 
Ja, eftersom du frågar så vänligt så kan jag väl förtydliga mitt lite luddiga svar. Jag menade ju givetvis att någon kan inta läktaren för lite ovanifrån bilder. Men om man är gäst i första hand så kanske man bör sitta nere bland de övriga bröllopsgästerna.
Syftet är inte alls att vara ovänlig utan att utföra ngt abrupt.

Och ja om inte kyrkan är full så hamnar man inte på läktaren.
 
ha ha ha nej
Det blir en streckgubbsvariant där jag tittar på formen.

ex:
Alltså om man håller handen så där så får det effekten att midjan ser smalare ut.

I denna pos skall näsan peka däråt & axeln si

osv

Enklast är att utgå ifrån andras bilder som man tycker ser bra ut.
Vad kan förstöra denna posen?
Varför lutas huvudet så?

Det som händer är att man TVINGAS att titta på varför man tycker att just den posen är bra.
Härlig synvinkel på det hela. Jag håller på att läsa mängder av bröllopsböcker men ingen har tagit upp betydelsen av de olika poserna. Kan du rekomendera någon bok eller var man kan lära sig mer om detta? Har du några tips får du gärna skriva här direkt!

Hittils har jag endast poserat människor i min vänskapskrets och det kanske blir lite "fånigt" då tillskillnad från när det verkligen är ett speciellt tillfälle. Eller tycker ni att det är lika "normalt" att folk poserar även i vardagsbilder?

Iallefall känner JAG att man ibland kan vara lite obekväm med att posera folk. Vad säger ni om ni ska ta en gruppbild och två personer står med för långt avstånd till de övriga (en vanlig situation) ?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.