Annons

Porträttfoto med 2-3 kamerablixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

jac38

Aktiv medlem
För tillfället har jag två blixtar till min Canon 7D (som ju klarar kontrollera blixtarna), en 580ex och en 430ex. Eventuellt köper jag yttligare en 430ex om det behövs.

Jag vill kunna ha en enkel och billig lösning för att ta bra porträtt. Också att kunna ta med dom ut om det krävs, men först och främst hemma. Jag tänker mig 2 stativ med blixtar och paraply och ev. en till för bakgrundsljus, om det behövs.

Frågan är om jag med ett sånt sett klarar mig bra om man jämför med ett "nybörjar set" av annan modell men typ blixtlampor på stativ? Vad är nackdelarna och vad är fördelarna. Behöver jag en tredje blixt för tex håret eller belysa bakgrunden, eller klarar jag mig utmärkt med endast två?

MVH
Jacob Boman

Nikon skickar med en väldigt bra instruktionbok för foto med många blixar. Tyvärr kan man inte ladda ner den utan att ha en Nikonprodukt...

Jag goolade och hittade en ganska ok artikel:

http://super.nova.org/DPR/Canon/MultiCanon/

Jag har tre externa blixtar:

1: Har en blixt 45 gr till vänster av kameran på sladd
2: Har en blixt som hårblixt riktad bakom motivet, högt
3: Beroende på bakgrund skickar jag med tredje blixten mot bakgrunden (används bara ibland). Har provat att göra en strut med den Coca Cola flaska för att få mer av ett strutljus på bakgrunden.

Lars

Blixtar

En djäkligt bra lösning,är en vanlig enkel bygglampa,kostar 49 spänn på Claes Ohlsson,blixtar i all ära men vid porträtt så är det kanske overkill om man nu
inte älskar blixt.Varför jag gillar "konstantljus"är för att det är enklare att
ljusmäta med en lös ljusmätare.
Janne

Bygglampor är väldigt svaga jämfört med blixtar och knepigare att använda utomhus. Också svårare att använda tillbehör till som stativ och ljusmodifierare ( som ju är ett måste o man inte vill ha hårda skuggor ).

Fördelen med studioblixtar är laddningstiden som är kortare.Styrkan gör också att man kan ha bra bländarvärden trots paraplyer eller softboxar som ju stjäl lite ljus. Dessutom kan man variera avståndet mer ( till motiv ).

Tack Lars, för länken du hittade. Om du har möjlighet att ta ner instruktionen för Nikon och flera blixtar och sen maila den till mig, vore det ju toppen. Nu har jag iof inte kollat om du ens har Nikon. *ler*

Ifall det går finns jag på: [email protected]

MVH
Jacob

En djäkligt bra lösning,är en vanlig enkel bygglampa,kostar 49 spänn på Claes Ohlsson,blixtar i all ära men vid porträtt så är det kanske overkill om man nu
inte älskar blixt.Varför jag gillar "konstantljus"är för att det är enklare att
ljusmäta med en lös ljusmätare.
Janne

Bygglampor tycker jag funkar hyfsat men det blir så väldigt varmt...vilket är ett plus vid nakenfotografering men inte påklätt..

Jag har testat hyfsat mycket både med småblixtar (hotshoe) och studioblixtar.

Inomhus är den är klar fördel med studioblixtar. Du har inställningsljus, snabb laddtid och kan sätta på olika ljusmodifierare. 2 blixtar och reflexskärm kommer du väldigt långt med.

Utomhus är det faktiskt ganska knöligt med flera hotshoe blixtar. Sätter du blixtarna i paraplyer eller liknande så är vinden alltid besvärlig. Det behövs bara en svag vind för att paraplyet vrider sig. Konstigt nog så tycker jag att blixten placerad på toppen av kameran blir tillslut det enklaste och "tillräckligt" bra. Kanske inte optimalt men är du ensam fungerar det väldigt bra. Har du en medhjälpare så sätter du blixten på ett enbensstativ med paraply. Triggar blixten med t.ex. en Skyport och sedan kör du där du har din medhjälpare på ett bestämt avstånd från modellen. Jag använder även en reflexskärm till och från om jag har medhjälpare. Nackdelen kan vara att modellen kisar lite med ögonen om skärmen lyser upp för mycket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar