Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträttbilder på hemsida?

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinC73

Aktiv medlem
På en av fotokurserna jag gick så hade vi en lektion i studio, får jag använda bilderna jag tog i galleriet på min hemsida? Tänker speciellt på två bilder, en modell är en kursare och den andra är en bekant till en annan kursare.Behöver jag deras tillstånd för publicering?

I ett galleri på privat webbsida, tveklöst "Ja" om bilderna inte är kränkande men det förutsätter jag att de inte är men eftersom du ändå vet vilka det är skulle jag fråga först.

my2cent

Studiolektionen tog jag med paralellkursen, har ingen aning om vad personerna heter, kan ev forska och få tag i dem, men det kan bli svårt eftersom folkuniversitetet helst inte lämnar ut kontaktuppgifter, ännu svårare blir det med personen som var bekant till en av kursdeltagarna eftersom jag inte vet till vem hon var bekant.
Det gör inte saken bättre att det har gått nästan tre år.
Bör även tillägga att hemsidan skapas för att försöka få fotouppdrag(läs betalda), alltså marknadsföra mig, hur privat är hemsidan då?
Om bilderna är kränkande? Nej, vanliga porträtt med kläderna på:)

Bilder på personer får inte användas i reklam / marknadsföring utan medgivande, jag anser att en Portfolio är det, men det är min åsikt, kan inte svara på om det även är lagstiftarens.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar