Annons

Porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

EnarEnar

Ny medlem
Hej

Har försökt flera gånger med att fota en bild av mig själv, men jag blir inte nöjd. Jag tycker jag oftast det ser många gånger värre ut i kameran än i spegeln. Håret ser fett ut fast det är helt matt och torrt ( men det har jag lyckats få bort genom att ljusa upp bilden i datorn) och alla defekter och prickar i ansiktet får överdriven kontrast.
Bäst resultat har jag fått med 100mm med blixten riktad mot en vit vägg och i ett mycket ljust rum.
Jag tycker också att bilden ser ganska trist ut, kan också bero på skuggor i ansiktet som gör att man ser knäpp ut.

Har ni några tips? Vill bara fota en vettig bild av mig själv där man inte ser ut som ett monster.

Har en Nikon D5000 och lite olika objektiv som jag kan låna samt en blixt.

spegelvänd bilden!

så som kameran ser dig är så som alla andra ser dig.. dvs du är van att se en spegelvänd bild av dig själv och då känner du inte igen dina ansiktsdrag när du ser dig själv ur alla andras perspektiv..

frågar du någon vän som är ärlig, kommer dom säkert tycka du ser lika trevlig ut som vanligt :)

Blev faktiskt lite skillnad med att spegelvända! Det kanske är som du säger, att man är van att se sig själv i spegeln.

Ibland får jag konstiga skuggor i ansiktet från blixten, finns det några tips för ljussättning om man bara har solen och en blixt? Stå i direkt solljus och jämna till med blixten eller inomhus eller i halvmulet väder etc. ?

Blev faktiskt lite skillnad med att spegelvända! Det kanske är som du säger, att man är van att se sig själv i spegeln.

Ibland får jag konstiga skuggor i ansiktet från blixten, finns det några tips för ljussättning om man bara har solen och en blixt? Stå i direkt solljus och jämna till med blixten eller inomhus eller i halvmulet väder etc. ?

va bra! Min sambo tycker hon ser jättekonstig ut i icke spegelvänd, medan jag tycker hon ser konstig ut som spegelvänd :)

Jag har för närvarande en enda blixt som jag försöker lära mig att hantera och jag tycker man får ganska trevliga skuggor i ansiktet om man placerar blixten i någon form av modifierare, typ softbox eller paraply, och placerar kitet nästan direkt till sidan om objektet.. möjligen lite grann framför, i höjd med huvudet. detta är i ett läge där man är inomhus eller ordentligt med moln. sedan exponerar man först utan blixten, något underexponerat, så att man kan låta blixten fylla ut från sidan och lämna trevliga skuggor.. man måste på nåt sätt sprida ljuset för att få mjuka smickrande skuggor, istället för hårda osmickrande skuggor :) och ha inte för stark blixt! jag brukar köra på 1/16 kraft och om det behövs, höja iso för rätt exponering.

i solljus kan man placera objektet med solen direkt till höger och blixten till vänster.. då fungerar solen som den största ljuskällan och objektet behöver inte kisa för att den får solen i ögonen.. solen kommer att lämna rätt mycket skuggor på andra sidan av ansiktet, där fyller du ut med blixten! men inte överdrivet mycket, som sagt, fylla ut!

det svårt att med en blixt bli av med skuggor helt o hållet.. har man två kan man ha en vardera snett framifrån i 45graders vinkel mot objektet, vilket borde eliminera varandras skuggor :)

hoppas dessa tips hjälper :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar