Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträtt-foto m. 2 blixtar...

Produkter
(logga in för att koppla)

_lkerdun

Aktiv medlem
Vad jag skulle vilja få råd om är hur jag kan få till det på bästa sätt med min utrustning om jag ska plåta porträtt-bilder på en familj, både en och en och kanske grupp-bild, i hem-miljö inomhus med mina två blixtar och Canon EOS-50E.

Jag kommer förmodligen att använda 160/400ASA-film från Fujicolor.

Placering av blixtarna, motiven, gentemot bakgrund, bakgrund, vilka "poser"... m.m.

Jag har ett skapligt stativ, men kommer nog i första hand att använda det till en av blixtarna.
Möjligen kommer jag att kunna ha en assistent med vid plåtningen.

Du kan kolla på skissen i denna diskussion. Det är ett upplägg jag använde för ett halvårsedan när jag plåtade min svägersgas studentporträtt. Resultatet kan du se här.

Om du inte har någon bakgrund så kan man använda ett lakan i lämplig färg. Om du inte ska ha något sådant så tänk på att bakgrunde inte får vara rörig och hellst ur focus. Tavlor, fönster och speglar är heller ingen hitt eftersom blixten reflekteras i dom. Dörrar skall om möjligt vara stängda.

Jag hoppas att det var till någon hjälp. Jag kanske har tid att skriva lite mer senare.

MVH
Greven

Jag har fått "ok" resultat med en blixt med vitt paraply 45 grader till vänster/fram om motivet som är lutad kanske 30 grader neråt mot motivets nacke och huvud. Sedan en filler-blixt ställd 1-2 stop lägre rakt från höger i höjd med halsen. Effekten blir ett jämnt ljus på vänster ansiktshalva, en mörk toning åt höger, och sedan ljust igen på höger sida.

Detta gör dock att bakgrunden blir ojämnt belyst och inte överexponerad så detta fungerar antagligen bättre med en avlägsen bakgrund t.ex insidan av ett hus.

Ska det göras riktigt kan inte jag ge bättre tips just nu, men med en stor softbox och reflektor som fill-in bör man betydligt bättre resultat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar