Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträtt bilder, inspiration

Produkter
(logga in för att koppla)

AdamLinders

Medlem
Hej,

Vi är några som håller på att starta upp en hemsida. Imorgon kommer redaktionen hit, och jag ska fota alla. Jag har en 400d (med 24mm f/2,8), två vanliga standard studioblixtar, ett silvrigt paraply, ett vitt, ett schysst stativ och idag köpte jag vitt fondpapper (ca 3 m brett, den "kallvita" varianten).

Har endast fotat produkter tidigare och skulle behöva lite tips, då det inte alls är samma grej när en sak ligger på pappret. En person sitter ju framför pappret och det blir ju lite annorlunda.

Jag tänkte köra blixten med det vita paraplyet riktat mot väggen, och den med silvriga paraplyet typ lite snett ovanför mitt huvud (dvs snett uppifrån framifrån). Som solen typ. Vad tror ni om det här?
Ska man ställa en lite fåtölj, stol eller annat som kan ge lite liv i bilden?

Jag behöver inspiration, hjälp och tips!

Länka gärna någon annan tråd om ni vet någon bra.

Tack på förhand,
Adam

En klassisk och enkel blixtplacering är 45 graders vinkel från personen på vardera sida, gärna lite uppifrån som du skrev. Jag skulle föreslå att du har lite svagare styrka på silverparaplyet, och lite starkare på det vita. Då får du både ett bakgrundsljus, och ett karaktärsljus (som ger lite mer skuggor och djup).

Glöm stativet! Det gör ingen nytta i sammanhanget (om du inte ska fotografera dig själv med självutlösare).

Ha gärna lite avstånd mellan personen och fonden med. Då blir fonden lite gråare och suddigare, vilket jag tycker är snyggare (det ser oproffsigt ut om man tydligt ser att det är ett papper bakom, med kanske lite veck o fläckar på)

... och just ja... Jag brukar alltid köra på manuellt läge på min kamera och justera blixtarna efter det, men det underlättar i så fall om du har en ljusmätare till hands.

Lycka till

Tack för svaren.

Yes, ska köpa ett 50mm, men jag får väl kanske sätta på mitt kitobjektiv om det inte blir bra...

Men bakgrunden ska alltså bli grå, den ska inte bli helt vit? I mina produktfoton blir den vit, och sen i PS gör jag så den blir helt kritvit.

Det kan vara snyggt om bakgrunden blir vit, men då då måste du belysa den, när du fotar produkter år dom ofta så nära bakgrunden att ljuset räcker för bakgrunden också, med modeller så vill du kanske ha lite avstånd för att slippa skuggor och då blir en vit obelyst bakgrund grå.

Du har två blixtar och det kan räcka med en till modellen och ett vitt papper som reflexskärm på skuggsidan om du vill ha en blixt över till bakgrunden.

Kit objektivet kan vara ett bra alternativ här, testa lite med bägge och ta dom bilder som du blir mest nöjd med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar