Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

porträt foto (Göteborg, Saltholmen)

Produkter
(logga in för att koppla)

Victor_B

Aktiv medlem
Hejsan skall på lördag eftermidag kväll fotografera en tjej kompis som ville ha lite bilder. Fotograferingen kommer ske vid havet på kvällen när solen inte står så högt och inte är så stark.

Detta blir första gången ja fotograferar porträt digitalt. Har innan fotat med min analoga Olympus OM2n med fast 50 mm optik, men har nu gått och inhandlat mig i en Nikon D70 med 18-70 mm och ett polfilter.

Vad bör jag tänka på och så vidare.
Jätte tacksam för alla tips.

Inte eftermiddag, kväll! ;)

Ljuset är bäst precis när solen håller på att gå ner. Ställ din modell med ena kinden mot ljuset eller med solen rakt bakom sig och använd något reflektivt som reflektor för att trycka in lite ljus på skuggsidan. Vi har ett underbart ljus här uppe i norden precis då solen går ner såhär års, försök att använda det kan vara ett bra tips.

Plus tänk lite på bakgrunden. Försök att titta bakom din modell genom sökaren så att det inte sticker upp massa bröte ur henne i bakgrunden. Det är bra att tänka på att hela huvudet skall vara mot en jämn bakgrund som möjligt.

Ok tack så mycket får ut och leta något jag kan ha som reflektor. Eller bygga något eget i källaren.

Åk förbi en byggvaruhandel & köp en frigolitskiva i lämplig storlek, ska vara en sån där hård en med lite tjocklek. Kostar typ 30-40 spänn & håller i många år.

//Larsa som nästan blev av med både frigolitskiva & fruga vid en stormig bröllopsfotografering för ett par år sen...

Ok frigolit skivor har jag hemma redan =)

Tack.

Hm dessa stormar, Höll på att helt förstöra min Canon G3 i blåsväder på stativ och stativet föll när ja släpte under 1 sekund för att göra nåt men ja fick tag i det som tur var.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar