Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Poler?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, nu finns en 'ta bort ur pool'. Perfekt.

Jag måste säga att det här med pooler känns verligen som julafton.

Härligt.

/ Marcus
 
Det skall till, och sedan skall det väl justeras en del runt på listorna över senaste kommentarer och sådant, kommentarslistan under en bild också så man ser även kommentarer i pooler (med speciell markering)
 
Jag såg att om man tittar på en bild som har fått kritik enligt photo.net's idé så står det bara betyg 6, 4

Man vet ju inte då vilket betyg som är estetik och originalitet.

/ Marcus
 
Suveränt Christer.

Poolerna öppnar ju dörren till en ny dimension här på fotosidan. Bilder kan figurera och diskuteras i olika dedikerade kontext.

Blir pooler någon form av ramverk där det ska bli enklare för er att konstruera nya typer av forummiljöer?

Ett stort steg framåt för Fotosidan.
Suvve helt enkelt. ;)
 
Måste säga att jag verkligen gillar pool-idén.

Om man har bevakning på nya kommentarer och får en poolkommentar så skickas man dock till bilden på vanligt sätt och kan alltså inte dit som kommentaren är

J
 
Ändra kritiknivåer i kritikpoolen?

Härligt initiativ med pooler, bra jobbat!

En liten kommentar: Jag såg att det fanns sju betygsnivåer i kritikpoolen; det hade varit bättre med sex så att kritikerna inte kan gömma sig bakom ett fegt medelbetyg. Med en sexgradig skala tvingas man aktivt ta ställning till om en bild är något bättre eller sämre än snittet.
 
Bugg?:
Kommenterade en bild i den avancerade kritikpolen. När jag då ville följa upp min kommentar via mina givna kommentarer på min 'din sida' hamnade jag inte i kritikpolen utan i en portfolio. Den vars bild jag kommenterade var guldmedlem och bilden som lagts i polen var en portfoliobild.
 
Re: Ändra kritiknivåer i kritikpoolen?

morberg skrev:
Härligt initiativ med pooler, bra jobbat!

En liten kommentar: Jag såg att det fanns sju betygsnivåer i kritikpoolen; det hade varit bättre med sex så att kritikerna inte kan gömma sig bakom ett fegt medelbetyg. Med en sexgradig skala tvingas man aktivt ta ställning till om en bild är något bättre eller sämre än snittet.

Sant. Det där var egentligen mest för att testa; jag tog samma betyg som dom har på photo.net. Jag vet inte om vi skall ha kvar den poolen sedan.

Men det ställer frågan; på vår "vanliga kritikpool" - den som kommer ersätta Bildkritikalbum, vilka slags betyg skall man ge där - om ens några? Man kanske bara skall ha kommentarer där, för de som vill ha sifferbetyg kan vi sätta upp en "betygspool" med upp till 5 olika kriterier. Tankar?
 
Hur kommer det bli sen när kritikalbumen ersätts av kritikpooler? Kommer man fortfarande se vilka bilder respektive medlem laddat upp? alltså länken "- laddat upp 75 kritikbilder"


J
 
Japp, den kommer räkna alla de bilder man publicerat (och "kritik" försvinner ur ordet)

Nytt är att man alltid kan lägga en opublicerad bild i en pool; men den kan ej ses via vanlig bildsökning eller via länkar på din profilsida om den inte är publicerad.
 
Men man kommer fortfarande att kunna gå in på en fotografs sida och kommentera hans "vanliga" bilder? Eller kommer de bara att finnas tillgängliga för kommentar så länge de ligger i någon pool?
 
De är alltid tillgängliga för vanliga kommentarer.

Dock funderar jag på att ta bort betygen i det läget; betygsättning sker endast via pooler (och där olika pooler kan ha olika betygskriterier). Hur låter det?
 
Tack! Jag blev nästan lite rädd där... :)

Att endast ha betygen i relevanta pooler, det är nog något som t.o.m. en gammal betygsfascist som jag kan leva med.
Fast å andra sidan, vad skadar det att ha det som nu och låta det vara valbart för fotografen?
Det är ju ändå inte huvudfunktionen längre...
 
Jo iofs är det allra enklast "kodmässigt" att ha dem kvar, men jag tänkte mest att det blir lite mer konsekvent då och kanske enklare att förklara och förstå skillnaden mellan att lägga i pool och bara ha bilden i sitt album.

Det är ju ett litet pedagogiskt utmaning att förklara för alla medlemmar hur allt detta nya med pooler fungerar: och har vi kvar det gamla systemet med Bildkritikalbum parallellt känns det ännu svårare att förklara skillnaderna?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.