Annons

Pol. filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Klingen

Aktiv medlem
Är en intresserad amatör, som främst fotar friluftsliv. Har idag 3 objektiv. Canon 75-300 , 4.-5.6.
Canon 35-135 4.-5-6
Cosina 19-35 4. -5.6

Dessa är ju inte direkt nån höjdar optik, men plånboken tillåter inte till mycket annat, planerar dock att inskaffa ett 50mm 1.8 framåt jul.

Jag planerar att bit för bit byta upp mig när det gäller optiken och nu kommer min fundering, hur ska jag resonera när jag ska inskaffa ett eller två pol.filter.

Vid fisketurerna blir det nopg främst cosinan som används, med 77mm i filtergänga.

sedan är de andra två på 58 mm i filtergänga.

MEN 50 mm 1.8 har 52 mm i filtergänga.

Tycker att 500 spänn är sanlöst mycket för ett filter, men knaske kan vara på sin plats ändå?

Märker jag som amatör någon skillnad på B&W och till exempel Scandinavianphotos egna pol.filter?

Få höra era synpunkter och hur jag ska resonera!?!?
 
Tips, köp filter med gänga till det objektiv som har största diametern och köp sedan "step-up" ringar till övriga linser. Finnessen är att dessa ringar för en knapp hundring konverterar en diameter till en annan.
 
Du kan köpa ett polfilter till din "största" optik, dvs den med 77mm filtergänga. Därefter kan du köpa sk stepringar för resterande objektiv. Då kan du skaffa 1st 77-58 ring och 1st 77-52 ring. Det stora polfiltret går då att använda till samtliga objektiv..och det blir mycket billigare.
 
500kr? Jag köpte ett B+W Käsemann polfilter för runt tusenlappen i bajonett II till en av mina Rolleiflexer. Men det visade sig att jag aldrig använde filtret, så jag sålde det på eBay. :)

Håller med de övriga angående step-upringar.
 
Att ha ett 77mm filter på optik med 52 eller 58mm linsdiameter kan kännas ondödigt klumpigt. Därför kan det vara idé att satsa på två filterstorlekar: 77 och 58. Att "steppa upp" från 52 till 58m märks ger ingen nämnvärd storleksökning på objektivet.

Dessutom, om man letar lite och inte har alltför bråttom kan man hitta begagnade filter väldigt billigt.

Angående filterkvalitet, så vet jag inget om scandinavianphotos egna, men jag har testat soligors polariserande 77mm och Hoyas 58mm HMC (både cirkulärt och linjärt).

Jag märker ingen skillnad mellan de två hoya-filtren (vissa säger att linjära filter, som är billigare, skall fungera sämre med autofokuskameror men jag har aldrig haft problem)
Med Soligor-filtret tycker jag dock inte att jag får lika stark polariserande effekt som med Hoya. Möjligtvis också att bilden blir något gråare och kontrastlösare, men det kanske bara är mina hjärnspöken (har inte gjort tester för at verkligen kolla detta). Så sammanfattningsvis tror jag nog att det finns en kvalitetskillnad, men om den är värd priset är upp till var och en.
 
ok!

är det s k stepringar ni pratar om? OM jag då köper ett pol. filter med 58mm gänga, så kan jag köpa en stepring för 105 spänn på scandinavianp. för 52mm - 58mm?
Låter ju kanon de!
 
Japp, det är step-ringar vi pratar om.

Vad som kan vara bra att tänka på är att efter du satt på stepringen passar antagligen inte objektivets motljusskydd längre. Därför kan det vara bra att komplettera med ett i gummi som man skruvar på filtret. Brukar kosta under en hundring.

ps. photax.se brukar ha rätt bra priser på den här typen av standardtillbehör.
 
linjära polfilter kan interferera med autofocus och ljusmätning har jag för mig.

Scandinavians polfilter är Cokin som är märkta med Scandinavians namn.
 
tobias.e skrev:
Att ha ett 77mm filter på optik med 52 eller 58mm linsdiameter kan kännas ondödigt klumpigt. Därför kan det vara idé att satsa på två filterstorlekar: 77 och 58. Att "steppa upp" från 52 till 58m märks ger ingen nämnvärd storleksökning på objektivet.

Dessutom, om man letar lite och inte har alltför bråttom kan man hitta begagnade filter väldigt billigt.

Angående filterkvalitet, så vet jag inget om scandinavianphotos egna, men jag har testat soligors polariserande 77mm och Hoyas 58mm HMC (både cirkulärt och linjärt).

Jag märker ingen skillnad mellan de två hoya-filtren (vissa säger att linjära filter, som är billigare, skall fungera sämre med autofokuskameror men jag har aldrig haft problem)
Med Soligor-filtret tycker jag dock inte att jag får lika stark polariserande effekt som med Hoya. Möjligtvis också att bilden blir något gråare och kontrastlösare, men det kanske bara är mina hjärnspöken (har inte gjort tester för at verkligen kolla detta). Så sammanfattningsvis tror jag nog att det finns en kvalitetskillnad, men om den är värd priset är upp till var och en.

Jo, polfilter jag har en Hoya 77mm jag tycker att bilderna blir gråare, och skärpan blir som med en gammal solgor objektiv. Jag använder den med 80-200 2,8 objektiv. Utan filtret, blir bilderna bettre.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.