Advertisement

Annons

Plug-ins/Actions i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

mtornros

Medlem
Helt ny inom detta område, då jag tidigare endast använt mig av de funktioner som följer med Photoshop.
Vill nu dock ladda hem lite såna här grejer, fast det känns som om jag först behöver veta/lära mig lite grejer.
Någon som har lust att lite snabbt förklara skillnaden på plug-ins och actions. (Eller är actions endast engelska för funktionsmacron?)
Dessutom undrar jag hur man gör för att installera ett plug-in? (T.ex. Neat Image, som man såvitt jag förstår kan använda genom PS, och inte enbart som "fristående program")
Och slutligen, någon som vet en bra sida där man kan ladda hem dessa grejer?
Tack så mycket!
MVH Martin
 
Actions och makron är samma sak precis som du trodde.

Gratis versionen av Neat Image kan inte köras som plug in utan man kör den som ett fristående program.

En del här på Fotosidan anser dessutom att Neat Image med fördel körs som fristående program.

Annars är det enkelt att installera plug ins i Photo shop. Det är bara att kopiera aktuell plug in och klistra in den i plug in mappen i Adobe-mappen.Låter kanske krångligt men är enkelt.
Den dyker då upp under filter-menyn nästa gång man startar Ps.

Googla på Neat Image så lär du hitta det direkt.

mvh
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.