Annons

platta tråkiga digitalbilder, dags att gå över till analogt?!

Produkter
(logga in för att koppla)
FouFoto skrev:
Lite off-topic: Ibland säger man att en H-D har charm, att det ena exemplaret inte liknar det andra (i karaktären). Varje H-D kräver sin startprocedur etc. För mig symboliserar det bristande jämnhet på produktionskvaliteten.
Även H-D har ju varit tvungna att ta till spjutspetsteknik (m h a Porsche) för att överleva(?).
...och just utifrån det, känslan utav brister så förmodar jag att du sedan gör ett val.., eller? Och som jag tidigare nämnt så ligger dessa känslor, på gott och ont bakom även då JAG betraktar en bild. Det hade varit enklare att endast vara betraktare...
 
Arleklint skrev:
Kan man se skillnaden på fs? Kan någon ladda upp bildexempel?

Eftersom alla uppladdade bilder ändå är digitala på ena eller andra sättet så föreslår jag att ni som träffas på Mosebacke tar med er några bra utskrivna bilder, lägger dem i en hatt o blandar. Sen suger ni i er en öl eller tre o börjar gissa. Meddela sen resultatet här :)

/kg, som tror att chansen att gissa rätt är 50%
 
ursäkta ett helt annat spår

Liax skrev:
Man kallar dom Kim! :) Nähähähähä...jag skojar bara. Hypertrogen, bland annat. Men kärt barn har många namn...som det heter!

/Joakim

Kärt barn har som sagt många namn. Just det epitet du nu sätter på vidtalad person är inte särskilt relevant. och om du nu läst kommunikationsvetenskap, så borde du inse skillnade mellan alla namnen på kära barn. Hypertrogen är mera förbehållet varumärkes "superlojalojliserade" och tribaliserade konsumenter. Jag skulle snarare påstå att du i detta fall har att göra med en mycket äldre och hederligare personlighetstyp, möjligen perfektionisten. En person helt "hårdvaruagnostisk" som endast söker detta bästa.

Så när nästa inovation dyker upp är dom där och nosar, endast trogna ett mål: perfektion.

MVH

UGE som antagligen spårade ur en del, men som osså har läst "en del" om konsumtionsbeteenden:)
 
Mellanformat Yipiii

Gud vad ni bråkar! ;)


Jag har själv provat Canon EOS 1ds, visst kändes den bastant, men inget speciellt alls, när jag sedan tog upp min Pentax 67II så sa jag:; Det här kallar jag kamera!!! Bara ljudet, filmframdragningen allt det där känns ju så gött!
Djupet i bilderna! Har en Canon Powershot a60, iochförsig bara 2 mpixel men ändå. Det känns inte bra, jag kan bara inte plåta seriöst med varken den eller en EOS 1DS, och så är det.

Tyvärr måste jag säga att det digitala känns lite platt fortfarande, men det kanske kommer en tid då det känns bra även för mig att ta bilder med digital kamera ( men det lär dröja ). Och sen tror jag tror absolut INTE att det digitala kommer att ta över eftersom fler kommer att känna som Linus Och därmed gå "tillbaka" till det analoga.

Det är faktiskt en speciell känsla att titta på ett perfekt exponerat mellanformats dia på ljusbordet.
Digital febern kommer att lägga sig så småningom, det visste säkert Nastrodamous också, men han sa inget bara! ;-)
 
Re: ursäkta ett helt annat spår

uge skrev:
UGE som antagligen spårade ur en del, men som osså har läst "en del" om konsumtionsbeteenden:)

Jag har sysslat mer med olika tvångshandlingar och personer med extrema specialintressen och tolkar vissa personer utifrån det :)
 
Re: Mellanformat Yipiii

JimSlim skrev:

Digital febern kommer att lägga sig så småningom, det visste säkert Nastrodamous också, men han sa inget bara! ;-)

Och Internet är en fluga, som Ines Uusman sa...

Jim, det verkar på ditt inlägg som om vägen är viktigare än målet. Är det så?

mvh Janne
 
Re: Re: ursäkta ett helt annat spår

fjalstal skrev:
Jag har sysslat mer med olika tvångshandlingar och personer med extrema specialintressen och tolkar vissa personer utifrån det :)

Utifrån det så borde det även finnas ett klatschigt epitet för alla analogfanatiker som förfäras över att inte alla inser "Sanningen" - det filmbaserade fotografiets totala överlägsenhet...?

mvh Janne
 
Re: Re: Re: ursäkta ett helt annat spår

Loj skrev:
Utifrån det så borde det även finnas ett klatschigt epitet för alla analogfanatiker som förfäras över att inte alla inser "Sanningen" - det filmbaserade fotografiets totala överlägsenhet...?
Samma epitet torde i så fall kunna tillämpas på en annan, snarlik grupp.
 
Precis som massor av CD inspelad musik låter platt och dynamikfattigt,så finns sannerligen liknelser med digital foto.Men det kanske blir bättre i framtiden,eller så tar digitala nyheter ihjäl varandra och det analoga får ett nytt uppsving.Kommer ihåg hur olika fabrikat av 4 kanal stereo på 70 talet konkurrerade ut varandra,och vad hände med digitala kasettspelaren,den kom ut på universitet och studios men blev ingen hit hos vanlige konsumenten.Mitt förslag är att inte göra sej av med fina traditionella systemkameror än-på länge!
 
Re: Re: Re: Re: Re: ursäkta ett helt annat spår

Loj skrev:
Det kan det säkert, i den mån sådana grupper existerar...

Aha! Så du menar gruppen digitalfotografer...
Konstigt, då har vi antagligen grupper som: dia-fotografer, svartvitt diton över till neg-fotografer. Sen får vi inte glömma att dela in alla dessa efter ljuskänslighet där det finns korniga typer och slicka realister. sen kan vi alltid fortsätta att diskutera känslan i ett korn på några micrometer eller nån gång möjligen se till bilden och vad den nu kan säga.
För att återgå till tråden, så, varför bry sig. Vi diskuterar vägen mer i detta forum än målet. det är faktisk ytterst ovanligt att här överhuvudtaget diskuteras bild. Bortsett då från några animerade trådar om gyllene snittet.
Jag har efter en tid som sporadisk "medlem" i detta forum kommit fram till att det inte är ett fotoforum, endast ett fototeknikforum.
Kan vi inte starta trådar som handlar om bild nån gång?

Jag börjar: Vad tycker ni om den rådande magasinsestetiken? (lagom brett ämne)

MVH

UGE
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: ursäkta ett helt annat spår

uge skrev:
Aha! Så du menar gruppen digitalfotografer...
Nej, egentligen inte... Jag svarade på Jims inlägg. Men han hade kanske den gruppen i tanken.
(Lite "lustigt" var det att han - i sin egenskap av forumvärd - låter en hel rad inlägg debattera en enskild medlem (Kim) och tillskriva denne diverse epitet utan att reagera, men att när någon påpekar att detta drev försvarar sin analoga teknik med liknande fanatiska tendenser - då reagerar han...)

uge skrev:

Vi diskuterar vägen mer i detta forum än målet. det är faktisk ytterst ovanligt att här överhuvudtaget diskuteras bild. Bortsett då från några animerade trådar om gyllene snittet.
Jag har efter en tid som sporadisk "medlem" i detta forum kommit fram till att det inte är ett fotoforum, endast ett fototeknikforum.

Kloka ord!

mvh Janne
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ursäkta ett helt annat spår

Loj skrev:
Utifrån det så borde det även finnas ett klatschigt epitet för alla analogfanatiker som förfäras över att inte alla inser "Sanningen" - det filmbaserade fotografiets totala överlägsenhet...?
"Fundamentalister" kanske?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: ursäkta ett helt annat spår

uge skrev:
Aha! Så du menar gruppen digitalfotografer...
Konstigt, då har vi antagligen grupper som: dia-fotografer, svartvitt diton över till neg-fotografer. Sen får vi inte glömma att dela in alla dessa efter ljuskänslighet där det finns korniga typer och slicka realister. sen kan vi alltid fortsätta att diskutera känslan i ett korn på några micrometer eller nån gång möjligen se till bilden och vad den nu kan säga.
För att återgå till tråden, så, varför bry sig. Vi diskuterar vägen mer i detta forum än målet. det är faktisk ytterst ovanligt att här överhuvudtaget diskuteras bild. Bortsett då från några animerade trådar om gyllene snittet.
Jag har efter en tid som sporadisk "medlem" i detta forum kommit fram till att det inte är ett fotoforum, endast ett fototeknikforum.
Kan vi inte starta trådar som handlar om bild nån gång?

Jag börjar: Vad tycker ni om den rådande magasinsestetiken? (lagom brett ämne)

MVH

UGE

Det bästa inlägget i denna tråden ;) Förklara gärna vad du menar med mag..magasinetse... ja, det ordet :)
 
Re: Re: Mellanformat Yipiii

Loj skrev:
Och Internet är en fluga, som Ines Uusman sa...
Det planlösa surfandet på Internet är bara en fluga...” var vad hon sade.

Hon sade också något i stil med att i ”framtiden” kommer Internet användas på ett mer vettigt sätt.
Ungefär, jag är lite osäker där.

Bogart sade heller aldrig ”Play it again Sam”.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: ursäkta ett helt annat spår

uge skrev:
...Kan vi inte starta trådar som handlar om bild nån gång?..
Lite oftare menar du väl?

För det finns trots allt en del trådar om annat än ren teknik.

Hur länge orkar du vänta på en bild.
Felaktigt användade av termen stilrent.
Hur skall jag komma igång med mitt fotograferande.
Är det ok att fotografera någon som skall begå självmord.
Och så vidare, är exempel ur minnet på trådar som dykt upp.
 
intressant diskussion!

Intressanta "efter"tankar om digitalt!
Vad beträffar Vinyl kontra CD så kan CD skivor ha hur många fördelar som helst men aldrig samma varma klang som på vinyl. Det nekas CD.
Så visst är det en del av "kvaliteten" som går förlorad med det digitala även inom foto...
 
Re: intressant diskussion!

nicephoto skrev:
Vad beträffar Vinyl kontra CD så kan CD skivor ha hur många fördelar som helst men aldrig samma varma klang som på vinyl.
Tror inte du hört en riktigt bra CD-spelare, de låter precis lika varma och sköna i ljudet som vilken (exklusive) vinylspelare som helst.

Det är mycket där den stora skillnaden i ljudet är med moderna CD-spelare (D/A omvandlaren) och äldre CD-spelare...hur varmt och musikaliskt det låter.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.