Annons

Plåta golftävlingar?

Produkter
(logga in för att koppla)

byas

Medlem
Hej!

Jag har en EOS 500D som jag är väldigt nöjd med - i alla fall ett tag till - man blir ju lite sugen när man läser om alla intressanta inlägg här på Fotosidan med nyare kameror, men det kräver en ganska stor investering också:)). Nu till min fråga:

Jag tänkte börja ta foto på golfspelande människor och funderar lite på vad man bör tänka på gällande objektiv, inställningar m.m, m.m. Kan någon berätta lite för mig är jag tacksam.

Mvh/Ulf

Jag gissar att du vet en del om golf. Självklart skall du inte stå så att du stör spelaren när han/hon förbereder sitt slag. T.ex stå aldrig i förlängningen av spelarens siktlinje mot målet. Du ser spelaren dig och kan bli störd av att se en kamera riktad mot sig. En bra kompromiss när det gäller objektivval är 300 mm vilket innebär att du kan stå vid sidan av hålen och ändå få fina bilder.

Jag gissar att du vet en del om golf. Självklart skall du inte stå så att du stör spelaren när han/hon förbereder sitt slag. T.ex stå aldrig i förlängningen av spelarens siktlinje mot målet. Du ser spelaren dig och kan bli störd av att se en kamera riktad mot sig. En bra kompromiss när det gäller objektivval är 300 mm vilket innebär att du kan stå vid sidan av hålen och ändå få fina bilder.

Precis - jag spelar själv men har sällan tid att fota när jag spelar. Tack för tipset!

Ulf

Jag spelar och har fotograferat en del golf. Om du spelar själv samtidigt så är det smidigt med en liten kamera, lätt att rycka fram. Det finns många motiv tex greenen, plåta i samma höjd som putterhuvet, bollen, bakom spelaren i linje mot hålet med mera. En tom green med vacker bakgrund. Det finns många varianter och glöm inte fota swingen. Lek med kort eller långt skärpdjup etc. och längre slutartider etc. kan bli effektfullt.

Kul med golfande fotografer!

Jag tycker golf är rätt svårt att fota. Det blir gärna lite "tråkiga" bilder. För den oinvigde är nog golfbilder bland de tråkigare sportbilderna som finns. För golfnörden däremot är det dock alltid spännande!

Om du inte redan har det så skaffa dig en tele zoom. Jag använder helst mitt 100-400 men ibland 70-200. Eftersom det ofta är svårt att snabbt förflytta sig för att få rätt avstånd tycker jag en zoom är ettt "måste". Fördelen med golf är att den ofta sker i gott ljus (jämfört med andra sporter) och därför är det inte nödvändigt med en 2.8 zoom. Man kan klara sig med en mindre maxbländare vilket är skönt för plånboken. Snabb AF är ju aldrig fel men även där är det mindre avgörande än på annan sport. Golfaren står ju still och det är sällan det blir de där riktigt snabba överraskningarna.

Så långt är det goda nyheter, man klarar sig med en förhållandevis billig zoom. Det som man däremot har mycket stor nytta av är snabb seriebildstagning. Som i många sporter är det kul om man kan få med bollen i flykte och spelare i samma bild. Chansen ökar med flera bilder per sekund. Din kamera är ju sisådär på den punkten men det duger.

Jag fotar nästan alltid i Av-läget med stor bländare. Var inte rätt att vrida upp ISO. Jag kör ofta ISO 800, är det ljust ute så blir det ändå inte så mycket brus. Du behöver ha korta tider om du skall frysa rörelserna.

På denna länk:

http://www.orrspelet.se/bilder/public/Sport/index.html

Hittar du bland annat en del golfbilder.

Jag är absolut inget proffs men du kan se lite vilka inställningar jag använt och vad det ger för resultat.

Lycka till!

Kul med golfande fotografer!

Jag tycker golf är rätt svårt att fota. Det blir gärna lite "tråkiga" bilder. För den oinvigde är nog golfbilder bland de tråkigare sportbilderna som finns. För golfnörden däremot är det dock alltid spännande!

Om du inte redan har det så skaffa dig en tele zoom. Jag använder helst mitt 100-400 men ibland 70-200. Eftersom det ofta är svårt att snabbt förflytta sig för att få rätt avstånd tycker jag en zoom är ettt "måste". Fördelen med golf är att den ofta sker i gott ljus (jämfört med andra sporter) och därför är det inte nödvändigt med en 2.8 zoom. Man kan klara sig med en mindre maxbländare vilket är skönt för plånboken. Snabb AF är ju aldrig fel men även där är det mindre avgörande än på annan sport. Golfaren står ju still och det är sällan det blir de där riktigt snabba överraskningarna.

Så långt är det goda nyheter, man klarar sig med en förhållandevis billig zoom. Det som man däremot har mycket stor nytta av är snabb seriebildstagning. Som i många sporter är det kul om man kan få med bollen i flykte och spelare i samma bild. Chansen ökar med flera bilder per sekund. Din kamera är ju sisådär på den punkten men det duger.

Jag fotar nästan alltid i Av-läget med stor bländare. Var inte rätt att vrida upp ISO. Jag kör ofta ISO 800, är det ljust ute så blir det ändå inte så mycket brus. Du behöver ha korta tider om du skall frysa rörelserna.

På denna länk:

http://www.orrspelet.se/bilder/public/Sport/index.html

Hittar du bland annat en del golfbilder.

Jag är absolut inget proffs men du kan se lite vilka inställningar jag använt och vad det ger för resultat.

Lycka till!

Tack så mycket. Väldigt fina bilder!

Ulf

Hej.

Har själv fotat en del golf och som tidigare skrivare kan man få en hel del tråkiga bilder så försök hitta intressanta vinklar, inne från skogen, lägg dig ner på marken, stå långt ifrån så att man ser mer av själva hålet, uppifrån en kulle. när jag är ute på banan försöker jag att inte fokusera så mycket på spelaren utan att få med naturen eller olika objekt runt omkring, lek med kompositionen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar