Annons

Plåta från datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

punkis

Medlem
Är det någon som känner till någon digitalkamera som jag kan ha kopplad till datorn medans jag knäpper bilder?

De flesta digitalkameror måste jag koppla ur för att plåta med och när den är inkopplad på USB-porten kan jag inte ta bilder.

Jag vill alltså kunna se bilden direkt i datorn (och kunna montera i t.ex. InDesign) när jag knäppt utan att behöva föra över bilden från kameran.
 
Det ska de flesta klara.. vet att mina tidigare kameror (Nikon Coolpix 950 och 5700) samt min nuvarande D70 fixar det (med nikon capture).
 
Nikon D70 + Nikon Capture.
Du kan styra kameran från PCn och bilderna kommer upp direkt i programmet. Lagras alltså aldrig i kameran.

/AnWi

Edit: Daniel hann svara sekunden innan.
 
Det var ett tag sedan jag körde Capture Control (den del av Capture som styr kameran) och tog bilder från datorn, men jag har för mig att bilderna tas i det format du har inställt på kameran, t.ex. jpeg eller raw (NEF). Jpeg-bilderna är det bara att montera i InDesign direkt om du inte vill bearbeta dem. Raw-filerna (NEF) måste du konvertera till ett format som InDesign förstår, t.ex. tiff eller jpg. Detta görs med Capture Editor eller annan raw-konverterare. Alltså: med Capture följer Capture Control och Capture Editor. Capture control gör att du kan plåta från datorn. Capture editor kan du göra vissa bearbetningar med (som t.ex. konvertera raw-filer till andra format).
 
Intressant!

jag har en földfråga, väl kanske en aning malplacerad i just detta formum men den passar på tråden: Är det möjligt att isf med hjälp av ngn programvara använda kameran (i mitt fall en sony dscf-717) som webcam? Jag har sökt information på nätet om detta men inte funnit ngt konkret svar. jag tycker ju det borde gå, om det fungerar att koppla upp kameran mot datorn direkt. Men kanske fungerar det inte pga USB:n som inte är 2.0?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.