Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pixliga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

GustafP

Aktiv medlem
När jag fotar med högsta upplösningen med min nyinköpta Clympus C-7070 upplever jag när jag kollar på bilderna i min dator (som är inställd på 1024x768) att de högupplösta bilderna (tagna i ex. upplösning 2592x1944) blir sämre (oskarpare och pixligare) än då jag fotar med upplösning 2048x1536. Beror detta på att min skärmupplösning är för låg i förhållande till antalet pixlar i bilderna?
 
GustafP skrev:
När jag fotar med högsta upplösningen med min nyinköpta Clympus C-7070 upplever jag när jag kollar på bilderna i min dator (som är inställd på 1024x768) att de högupplösta bilderna (tagna i ex. upplösning 2592x1944) blir sämre (oskarpare och pixligare) än då jag fotar med upplösning 2048x1536. Beror detta på att min skärmupplösning är för låg i förhållande till antalet pixlar i bilderna?

Beroende på vilket bildvisningsprogram du använder kan bilderna se sämre ut i högre upplösning.

Dock förhåller det sig inte så i "verkligheten".

Högre upplösning är lika med högre kvalitet i jämförelse med samma bild i lägre upplösning.

Windows bildvisningsprogram är en styggelse för högupplösta bilder, använd något annat program.
 
AcdSee 4 är att rekommendera, där försöker programmet inte interpolera bilderna om man zoomar in mycket, till skillnad från nyare versioner.

/A\
 
Lasse, du har rätt i det du skriver att bilderna ser olika ut i olika programvaror:

när jag kollar i Olympus egna programvara ser bilderna kassa ut men när jag kollar via Windows inbyggda bildvisningsprogram blir de kanon...mycket märkligt.
 
Iofs. inget märkligt alls med det. Olika program interpolerar bilden olika samt att visa klarar av färgprofilen som ligger med i bilden och andra inte. Svårare än så är det inte.

När jag verkligen ska se om en bild är bra eller inte så kollar jag alltid på den i 100% sen att man inte kan se hela bilden på en gång (om man inte nu sitter på nån 28" skärm med 3000x2000 i upplösning =))
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.