ANNONS
Annons

Picture project slöar ner hela datorn, hela tiden

Produkter
(logga in för att koppla)

chralm

Aktiv medlem
Har tidigare använt nikon transfer, men i och med att jag fick en ny dator så laddade jag ner picture project, installerade, och sen blev det SLÖTT.

Jag har windows XP, med SP2. Datorn hittar inte kameran. picture Project fattar inte att kameran är där. Vad värre är är att om jag öppnar utforskaren så tar det en evig tid, och att expandera 'den här datornä ska vi inte ens prata om.

Vad är det?

Mera info. Om jag tar ur minneskortet och stoppar in det i en kortläsare, som jag ansluter via USB, så fungerar Picture Project, men datorn är ändå så jävla slö. Så något har Picture project gjort. Någon som vet vad?

Personligen använder jag inte picture project för det är så vansinnigt långsamt och inte vet jag vilka fördelar det skulle ge framför andra program.

Det var ju verkligen bra info. TACK för det.

Någon som har något mera matnyttigt att tillföra? Datorn går jävligt segt (oavsett vad man tycker om Picture Project), och att installera om det hjälper inte (jag har provat)

Har inte kört programmet men kan kanske lite om Windows XP. Det låter som att datorn letar efter en enhet som den inte kan hitta, då brukar det bli sådar slött eftersom det tar en stund innan Windows bestämmer sig för att enheten inte är där i alla fall. Så om du lyckas fixa till så att kameran hittas så kommer slöheten att försvinna.

Frågan är ju bara hur. Om jag avaktiverar PNP och WIA så försvinner slöheten, menå andra sidan hittas ju inte ens mineskortläsaren. Sen tycker MS(på sin supportwebb) att jag skall uppgradera drivrutinerna. Datorn är ju ny, och jag har laddat ner de senaste drivrutinerna som finns.

Så det känns lite hopplöst. Något är fel, men exakt vad vet jag inte.

Finns det något sätt i windows att avinstallera drivrutiner utan att enheten syns i enhetshanteraren?

Jag har också PP installerad, men jag har inte samma symptom som du och kan inte ge något konstruktivt svar. Även på Nikons supportsidor står att PP är fullt ut kompatibelt med SP2. Dock står det om vissa inkompabilitetsproblem mellan SP2 och View 6. Läste något på Nikons support sidor om att SP2 och View inte samspelade bra med datorer med bl.a. AMD processor (kan dock inte hitta denna sidan igen). Fast det fanns omvägar att gå som löste detta. (hade med säkerhetsinställningar att göra). Möjligt att även PP lider av liknande symptom även om det idaxläget är rapporterat ok.

Vad PP är bättre på än Capture/View/andra program är inläggning av IPTC data i NEF fil (det går snabbt och kan göras enkelt på många bilder samtidigt). Inget annat. Det är därför ja har den kvar fortfarande.

PS! Det har kommit en uppdatering till PP (ver1.1). Fast så vidt jag vet så finns den enbart på den amerikanske Nikon siten än.

Mvh
Tor

Pictureproject 1.1 ligger på svenska siten sen den 24/11.

Men jag tror inte att problemet ligger i programmet, snarare i den drivrutin som är installerad. Datorn är ju slö oavsett om jag har kameran ansluten eller inte, och oavsett om jag har PP igång eller inte.

Så snarare är det nån drivrutin som WIA använder som strular. Jag har nu även lagt in en fråga till Nikon , om det hj'lper återstår ju att se.

mvh Christian

Jag använder PP och har inga som helst problem. Nyttjar det dock endast för att föra över och döpa om filer men ändå, har inga som helst problem.

För över filer både genom kameran och extern kortläsare. Givetvis rockar det bättre med extern kortläsare.

Ja extern kortläsare fungerar ju, men varför är datorn så slö? Jag klarar mig bra utan att koppla kameran direkt til datorn (ävven om det borde gå).

Jag provade att avinstallera hela USB:n oh den hittade sig själv igen och installerade om drivruinerna. Men datorn är fortfarande slö. Anslöt då kameran, och den hittar den, installerar drivruiner, men visar aldrig kameran.

mvh Christian

Någon skrev något om att AMD kunde ha vissa kompatibilitetsproblem med vissa program och för min del skulle det ju kunna vara anledningen till att PP går så löjligt långsamt. Men det är bara PP som funkar långsamt för mig. Inte datorn generelt.

Clouseau skrev:
Någon skrev något om att AMD kunde ha vissa kompatibilitetsproblem med vissa program och för min del skulle det ju kunna vara anledningen till att PP går så löjligt långsamt. Men det är bara PP som funkar långsamt för mig. Inte datorn generelt.

Jag kör AMD och PP. Vad skulle kunna vara problemet? AMD och Intel är ju kompatibla och alla andra program fungerar bra med bägge processorarkitekturerna. AMD brukar vara snabbare och producerar mindre värme.

Däremot har PP samma säkerhetsproblem som Windows XP hade före SP2, dvs att programmet är vidöppet för virus gömt i bildfiler. Fram till Nikon fixat det kör jag inte PP.

Clouseau skrev:

Det låter som Nikon View 6 och AMD 64 FX (nya 64-bitars superprocessorn) säkerhetsinställningen. Nikon View är inte helt bra skrivet (fel i minneshanteringen) eftersom man får detta fel (minnsskyddsfel), men man kan tillåta programmet att köra i allafall. Detta fel påverkar inte datorns prestanda, antingen så kör det för full eller så kör det inte alls, inget mitt emellan.

chralm skrev:
Har tidigare använt nikon transfer, men i och med att jag fick en ny dator så laddade jag ner picture project, installerade, och sen blev det SLÖTT.

Jag har windows XP, med SP2. Datorn hittar inte kameran. picture Project fattar inte att kameran är där. Vad värre är är att om jag öppnar utforskaren så tar det en evig tid, och att expandera 'den här datornä ska vi inte ens prata om.

Vad är det?

Jag tror inte det är Picture Projekt som slöar ner datorn, nog är programmet slött men det ska ju inte påverka datorn. Prova att ladda ner senaste versionen av Ad-Aware (SE-versionen), den hittade en massa popuper och spyware som slöade ner min burk trots brandväggar, virusprogram m.m. Efter rensning så går den som en klocka igen!
http://www.lavasoftusa.com/software/adaware/
/Göran

Re: Re: Picture project slöar ner hela datorn, hela tiden

skutte skrev:
Jag tror inte det är Picture Projekt som slöar ner datorn, nog är programmet slött men det ska ju inte påverka datorn. Prova att ladda ner senaste versionen av Ad-Aware (SE-versionen), den hittade en massa popuper och spyware som slöade ner min burk trots brandväggar, virusprogram m.m. Efter rensning så går den som en klocka igen!
http://www.lavasoftusa.com/software/adaware/
/Göran

Nej jag tror inte heller att det är Picture Project. Jag tror det är drivrutinen för D70 som strular. Kan någon av er som har en D70, kör Windows XP med SP2 och PTP kolla vilken drivrutin ni har för kameran? Min står det Microsoft på, och årtalet 2001. Det känns liksom lite fel, eftersom jag försökt få den att använda Nikons senaste drivrutiner.

Jag har även hittat en artikel på nikon support om att de inte garanterar funktionen om man har en USB Hub. Någon som vet om USB-portarna i en HP Pavilion zt3000 är en HUB (enhetshanteraren antyder det) och om de fungerar med D70.

BTW. Jag har även kört AdAware, och så paranoid som jag är (med både en hårdvarubrandvägg mellan mitt nät och internet, och en mjukvarubrandvägg i varje dator) så hittade den inget.

mvh Christian

Re: Re: Re: Picture project slöar ner hela datorn, hela tiden

chralm skrev:
Nej jag tror inte heller att det är Picture Project. Jag tror det är drivrutinen för D70 som strular. Kan någon av er som har en D70, kör Windows XP med SP2 och PTP kolla vilken drivrutin ni har för kameran? Min står det Microsoft på, och årtalet 2001. Det känns liksom lite fel, eftersom jag försökt få den att använda Nikons senaste drivrutiner.

Jag har även hittat en artikel på nikon support om att de inte garanterar funktionen om man har en USB Hub. Någon som vet om USB-portarna i en HP Pavilion zt3000 är en HUB (enhetshanteraren antyder det) och om de fungerar med D70.

BTW. Jag har även kört AdAware, och så paranoid som jag är (med både en hårdvarubrandvägg mellan mitt nät och internet, och en mjukvarubrandvägg i varje dator) så hittade den inget.

mvh Christian

Det är rätt med MS generic HW driver (som gör att den syns som en Digital Camera i Windows Explorer), det är inget Nikonspecifikt med den.

Jag har version 5.1.2600.0 (2001-07-01).

USB-hubbar som sitter direkt på moderkortet brukar inte vara ngt problem men är du osäker, flytta kameran till en av de portar som inte sitter på hub.

Jag tror att problemet är något annat, men för säkerhets skull, avinstallera PP helt och se om datorn blir snabb igen.

Du behöver inte PP för att kunna kopiera bilderna till datorn.

Re: Re: Re: Picture project slöar ner hela datorn, hela tiden

Christian Almgren BTW. Jag har även kört AdAware, och så paranoid som jag är (med både en hårdvarubrandvägg mellan mitt nät och internet, och en mjukvarubrandvägg i varje dator) så hittade den inget.

mvh Christian [/B]

Men har du körtSE-versionen? Jag har också D70, XP sp2 och kört ad-aware men det var inte förrens jag körde SE-versionen som den hittade allt skit som den inte gjorde med vanliga versionen!
/Göran

Re: Re: Re: Re: Picture project slöar ner hela datorn, hela tiden

iSolen.se skrev:
Det är rätt med MS generic HW driver (som gör att den syns som en Digital Camera i Windows Explorer), det är inget Nikonspecifikt med den.

Jag har version 5.1.2600.0 (2001-07-01).

USB-hubbar som sitter direkt på moderkortet brukar inte vara ngt problem men är du osäker, flytta kameran till en av de portar som inte sitter på hub.

Jag tror att problemet är något annat, men för säkerhets skull, avinstallera PP helt och se om datorn blir snabb igen.

Du behöver inte PP för att kunna kopiera bilderna till datorn.

OK, då har vi samma version. Jag har 3 USB-portar, de är nog alla av HUB-typen verkar det som.

Att avinstallera PP ger inget, har redan provat det.

får se om nikon eller hp kommer med några bra förslag. Själv har jag nu provat det mesta vad gäller ominstallation och drivrutinskontroller.

mvh Christian

Re: Re: Re: Re: Re: Picture project slöar ner hela datorn, hela tiden

chralm skrev:
OK, då har vi samma version. Jag har 3 USB-portar, de är nog alla av HUB-typen verkar det som.

Att avinstallera PP ger inget, har redan provat det.

får se om nikon eller hp kommer med några bra förslag. Själv har jag nu provat det mesta vad gäller ominstallation och drivrutinskontroller.

mvh Christian

Men är datorn långsam hela tiden eller bara när kameran sitter i via USB?

Om kameran inte är i och du har avinstallerat PP är det inte så mycket idé att kontakta Nikon om det är långsamt då med :)

Re: Re: Re: Re: Picture project slöar ner hela datorn, hela tiden

skutte skrev:
Men har du körtSE-versionen? Jag har också D70, XP sp2 och kört ad-aware men det var inte förrens jag körde SE-versionen som den hittade allt skit som den inte gjorde med vanliga versionen!
/Göran

Tips om Ad-aware: Programmet måste köras två gånger för att plocka upp allt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar