Annons

Photoshop på två skärmar, bilder på den ena skärmen blir mörkare

Produkter
(logga in för att koppla)

niklas_b

Aktiv medlem
Hej,

jag kör photoshop CS3 och vista med två skärmar (skrivbordet sträcker sig över båda skärmar) När jag tittar på en bild på huvudskärmen visas den normalt, flyttar jag en bild till andra skrämen blir den mörkare, men först när jag släpper musknappen. OBS dock att skärmarnas inställning är lika, på win XP visades bilderna likadant, även grafik och liknande visas likadant. När jag förhandsgranskar en bild med windows är det likadant, normalt i ena skärmen, mörkare i den andra.
Öppnar jag bilder med Explorer ser de dock likadant (alltså korrekt) ut på båda skärmar.

Så jag antar att det är en "finess" i Vista (?) men den är synnerligen irriterande.

Jag har sökt i forumen men inte hittat något, har frågan redan ställts är jag tacksam för en hänvisning.

Tack på förhand

/Niklas
 
Jag tror att du har en icc profil aktiverad för den ena skärmen men inte den andra.
Då kommer program som CS3 som tar hänsyn till detta se olika ut på skärmarna, men inte dom andra som inte plockar upp den.
 
Jaa! Tack, lysande och ett så snabbt svar!

Jag hade en Samsung-profil på ena skärmen (den mörka) och ingen på den andra. Nu har jag petat dit Nikon sRGB-nånting på båda och det ser likadant ut!
Om det nu är ett vettigt val, jag har tyvärr aldrig tagit mig tiden att lära mig om sådant. (Ja, jag kan skilja på färgrymder men inte de dussintals profiler jag kunde välja mellan - mer än att vissa var sRGB, AdobeRGB och CMYK)
 
kan bli fler fel.

För att gardera dig mot fel vid utskrifter och beställningar på nätet ska du nog se till att försöka kalibrera skärmarna antingen med deras skärmprofiler och adobe gamma eller mer proffsigt med kalibreringsverktyg. Såvida inte du lyckts pricka rätt. Gör en utskrift/bildbestälning och kolla om det stämmer samt kolla hur en sparad redigerad bild ser ut i andra program (t.ex explorer) Nikon RGB är nog en s-rgb liknande profil till en scanner eller liknande och inte en skärmprofil.
 
Ja, hur är det egentligen med att kalibrera/profilera två skärmar i Vista? Går det att tildela varje skärm en profil i Vista? I WinXP fungerar det inte alls så bra. Blev rekommenderad att inte ens försöka kalibrera skärm nr 2, när jag snackade med en säljare om det. Jag gjorde dock ett försök genom att använda ett program som hette WinColor och kalibrera den andra skärmen genom att koppla upp den som skärm nr 1, men det blev mest strul av allt så jag gav upp...
 
Mr Flash skrev:
Ja, hur är det egentligen med att kalibrera/profilera två skärmar i Vista? Går det att tildela varje skärm en profil i Vista? I WinXP fungerar det inte alls så bra. Blev rekommenderad att inte ens försöka kalibrera skärm nr 2, när jag snackade med en säljare om det. Jag gjorde dock ett försök genom att använda ett program som hette WinColor och kalibrera den andra skärmen genom att koppla upp den som skärm nr 1, men det blev mest strul av allt så jag gav upp...

Det beror inte på OS utan på grafikkortet. Vissa grafikkort kan hålla två separata kalibreringar för olika skärmar, andra inte.
Kan kortet det så går dom att kalibrera även i XP, om inte slår den senast valda alltid igenom på båda skärmarna.
 
Björn Sorkin: Ja, just det, det har du rätt i, minns det nu. Men det var något problem som relaterade till OS också ... hmm... har förglömt det tydligen...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.