Annons

Photoshop och nyhetsnamn?

Produkter
(logga in för att koppla)

AnteVante

Aktiv medlem
När man ser på nyheterna, så har dom oftast under namnlisten på den person som gjort ett reportage (eller den dom har telefonintervju med), en färglist (eller hur man nu skall beskriva det) som längst till vänster, alltså där namnet börjar är tex. helt i blåfärg för att sen tona ut ju närmare höger man kommer.
Min fråga är då denna, hur gör man en uttoning i photoshop, där man då tex. har blåfärg till höger men den blir mer och mer transparent ju längre åt vänster man kommer.?
Så att man sedan skall kunna lägga ett lager med text ovanpå.

Hoppas nån förstod vad jag menade, i annat fall får jag försöka förklara mer tydligt.
//
AnteV
 
Gradient Fill hittar du under färgpytsen i verktygsfältet. Välj förgrundsfärg, samt bakgrundsfärg. Efter det väljer du i vlken riktning och mängd du ska fylle genom att sätta startpunkt med musknappen, hålla nere och sedan dra dithän du vill att toningen skall sträcka sig.
 
Bra fråga du.. Det får nog någon tyngre PS-gud svara på ;)
Typ M. Pertmann eller C. Eldrim..
 
När du skapar ett nytt dokument så bestämmer du att det ska vara genomskinligt. Sen så sänker du opaciteten i övertoningsverktyget till typ 50%. Sen får du prova dig fram om du vill ha mer genomskinlighet ute i ena kanten eller nåt liknande..
 
Hejsan Antevante.

Det är inga problem...när du valt gradientverktyget så kommer det upp lite olika tillval högst upp (under listen med File, Edit osv.) där kan du välja vilken sorts gradient du vill ha. Den stora rutan innehåller olika val som tex förgund till bakgrund Nr. 2 är förgrund till Transparent om jag inte minns fel.

Detta gäller iaf PS 7 ..kommer inte ihåg om det ser exakt likadant ut i tidigare versionenr men CS borde ha samma upplägg. (I PS 7 kan du även högerklicka i ditt dokument när du valt gradient så får du upp rutan med olika val)

Hoppas det hjälpte.

//Daniel.
 
Senast ändrad:
AnteVante skrev:
Men förresten
jag vill ha genomskinligt mot höger
inte någon färg, hur gör jag då?
//
AnteV

Välj Gradient Tool ('G') från verktygspaletten, fäll ner dropdownen högst upp som heter Gradient picker, välj den ruta som går från förgrundsfärg till genomskinlig. Såhär ser det ut på skärmen:
 

Bilagor

  • grad.gif
    grad.gif
    16.1 KB · Visningar: 296
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.