Annons

Photoshop cs och windows 10? Panik!

Produkter
(logga in för att koppla)

K.Pj

Medlem
Hej!

För ett par år sedan köpte jag Adobe cs6 suiten.

Nu har jag under en minst månad fått meddelanden om erbjudanden om att uppgradera till windows 10. Eftersom jag har för mig att jag läst att cs6 inte ska fungera då så har jag avböjt erbjudandet. Ändå har det fortsatt komma upp rutor om att jag ska uppgradera.

Igår efter att jag återigen tryckt på "avböj erbjudande " så kom det upp ett fönster där jag fick välja mellan att uppgradera direkt eller välja en dag den här veckan. Något annat alternativ fanns inte.

Och nu har jag panik. Vill inte ha windows 10. Och absolut inte om inte mitt kära cs6 kommer fungera!
Hur kan man komma runt det här? Eller är det kört?

Hej

Nix, inte vad jag vet iaf. De här programmet verkar då inte vara skadligt på nåt annat vis.
Har kollat med diverse malware å virusprogram.

ThomasR

Varför skulle CS6 inte fungera under W10? Inte för att jag propagerar för W10, men jag råkar ha det och kör numera PS CC. Men jag har även installerat mitt gamla CS5 för att jag har vissa insticksmoduler som jag vill ha ibland och som inte fungerar med CC.

Så jag ställer mig undrande till varför CS5 och inte CS6 skulle gå att köra under W10.

Sedan kan man ju bli förbaskad över Microsofts agerande att "invadera" ens dator. Det borde vara förbjudet och rubriceras som egenmäktigt förfarande. Så jag förstår upprördheten hos TS.

//Lennart

Jag kör PS CS 4 i Win 10 och det funkar utmärkt. Jag kopierade över alla dokument och bilder till en extern hd för sökerhets skull och tryckte på knappen uppgradera. Det tar ju en stund och några omstarter innan det rullar. Det finns en mängd funktioner, vissa som jag och andra tycker snokar för mycket i datorn som bör stängas av. Sedan måsta men tröska igenom datorn igen och kolla om det finns något mera som kan stängas av om man inte vill föda MS med data. Inga filer eller bilder försvann från datorn. Något program och drivrutin har jag fått installera om men PS fungerar. Hur resten av sviten funkar i Win 10 kan jag däremot inte uttala mej om, Jag har bara PS.

Hej!

Igår efter att jag återigen tryckt på "avböj erbjudande " så kom det upp ett fönster där jag fick välja mellan att uppgradera direkt eller välja en dag den här veckan. Något annat alternativ fanns inte.

Läste i någon tråd att man kan välja att INTE godkänna villkoren för W10 så då ska det rulla tillbaka. Annars ska du ju ha en månads tid på dig att ta tillbaka W7 så länge du inte väljer att sopa rent.

Hej!

För ett par år sedan köpte jag Adobe cs6 suiten.

Nu har jag under en minst månad fått meddelanden om erbjudanden om att uppgradera till windows 10. Eftersom jag har för mig att jag läst att cs6 inte ska fungera då så har jag avböjt erbjudandet. Ändå har det fortsatt komma upp rutor om att jag ska uppgradera.

Och nu har jag panik. Vill inte ha windows 10. Och absolut inte om inte mitt kära cs6 kommer fungera!

Jag kör ps cs6 på windows 10 och det fungerar utmärkt.

Finns en uppdatering i W7 som heter KB3035583 och den styr att du får upprepade meddelanden om att uppgradera till W10 samt den lilla vita windows fyrkanten som visas i fältet längst ner till höger vid klockan. Om du nu har det på ditt skrivbord. Gå in på Windows uppdate och sök efter den uppdateringen och göm den så borde frågorna om du vill installera W10 försvinna. Jag hade W7 proffessional och där gick det, kan inte svara för dom andra versionerna. Nu har jag W10 och kan köra både Lightroom 5.6 och Photoshop CS5 och CC.

Jag har för mig att jag läste när jag köpte cs6 att det inte skulle fungera med något senare än Windows 8.
Sen har jag inte tänkt mer på det förrän terrorn om windows 10 började. Men googlade lite och det jag hittade var att det ska ha krånglat mycket för det som har cs 4, 5, 6. Så det enda som ska fungera med windows 10 är CC.

Och jag klarar mig inte utan min CS6 suite.

Sen gillar jag inte Windows 10 annars heller så jag skulle verkligen slippa.

Men om det nu inte går att undvika tvångsuppgraderingen.
Ska jag våga tro att cs6 fungerar?

Läste i någon tråd att man kan välja att INTE godkänna villkoren för W10 så då ska det rulla tillbaka. Annars ska du ju ha en månads tid på dig att ta tillbaka W7 så länge du inte väljer att sopa rent.

Vart går man in och väljer det?

Jag har ju gång på gång valt att inte godkänna erbjudandet i det fönster som dykt upp.
Och nu är det alternativet tydligen inte valbart. Utan dag och tid för uppgraderingen är bestämd.

Läste något om att man ska kunna nedgradera. Men att man då måste ha en skiva eller nyckel till windows 8. Det tror jag inte jag har....

Jag har ju gång på gång valt att inte godkänna erbjudandet i det fönster som dykt upp.
Och nu är det alternativet tydligen inte valbart. Utan dag och tid för uppgraderingen är bestämd.

Läste något om att man ska kunna nedgradera. Men att man då måste ha en skiva eller nyckel till windows 8. Det tror jag inte jag har....

Win 8 ska du kunna ladda ner här:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows8
Win 8 nyckeln sitter elektroniskt på moderkortet så när det frågar efter nyckeln så väljer du "hoppa över" så installeras det utan nyckel men windows hittar den automatiskt sedan.

Jag har själv bara gjort rena installationer av win 10 men när installationen börjar så borde det komma upp ett licensavtal och där ska det gå att inte godkänna avtalet.

Inga alternativ?

Men det finns väl ett val att man kan välja en annan tid. Den klickade jag på och kunde därefter välja att jag inte ville ha W10. (kommer inte ihåg exakt vad det stod eller hur man klickade). Har dock inte fått någon pop-up om w10 sedan dess (några veckor sedan).

Jag har för mig att jag läste när jag köpte cs6 att det inte skulle fungera med något senare än Windows 8.
Sen har jag inte tänkt mer på det förrän terrorn om windows 10 började. Men googlade lite och det jag hittade var att det ska ha krånglat mycket för det som har cs 4, 5, 6. Så det enda som ska fungera med windows 10 är CC.

Och jag klarar mig inte utan min CS6 suite.

Sen gillar jag inte Windows 10 annars heller så jag skulle verkligen slippa.

Men om det nu inte går att undvika tvångsuppgraderingen.
Ska jag våga tro att cs6 fungerar?

Om vi bortser från "terrorn" så fungerar ju bevisligen tidigare versioner av CS under W10. För mig har det aldrig krånglat.
Men jag antar att du har installationsmedierna för CS6. I så fall OM det skulle krångla är det bara att ladda in programmet på nytt.

Vad som däremot är skrivet är att CC inte fungerar på tidigare versioner än W7.

W10 har fungerande bakåtkompabilitet. Jag kör faktiskt en del gamla program som är sedan 2003 (CS version 1) på W10. Jag hade installationsdisk kvar för det programmet och bara testade p g a denna tråd. Sedan avinstallerade jag det.

Med reservation för vissa malfunktioner om man lägger W10 över redan isntallerat W7/W8. Jag gjorde ren installation av W10 och installerade mina program på nytt.

Men jag tycker att du fått så många goda råd om hur du undviker "terrorn" att det bara är att följa dem så torde problemet vara ur världen. Det kan ju vara så att vissa delar av suiten i CS6 inte fungerar bra med W10, men själva PS Cs6 och tidigare fungerar.

Lycka till!

Ikväll ska tydligen uppgraderingen ske.

Jag har inte hunnit överföra allt jag vill göra back-up på så nu har jag stängt av wi-fi. Har fått för mig att då kan det inte uppgraderas?

Hittade det här https://support.microsoft.com/en-us/kb/3080351

Men eftersom jag inte är något dator-ess så förstår jag inte var jag ska gå in?
Vart hittar jag computer configuration till att börja med?

Computer Configuration
To block the upgrade by using Computer Configuration, follow these steps:

1.Click Computer Configuration.
2.Click Policies.
3.Click Administrative Templates.
4.Click Windows Components.
5.Click Windows Update.
6.Double-click Turn off the upgrade to the latest version of Windows through Windows Update.
7.Click Enable.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar