Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop CC - bild kantig vid förhandsvisning

Produkter
(logga in för att koppla)

taz_k

Aktiv medlem
Sedan en tid tillbaka ser bilder som jag öppnar i Photoshop CC väldigt kantiga ut när de skalats ner till mindre än 100% på skrivbordet. Ungefär som om anti-aliasing inte tillämpas. Zoomar jag däremot in till 100% ser bilden bra ut och definitivt inte överskärpt.

Översiktsbild kan ses här:
http://sv.tinypic.com/r/wvzf29/8

Jag bifogar ett utsnitt jag tagit med printscreen vid 25%.

Finns det något tips om hur jag kan få bilden att se mindre kantig ut på skrivbordet?
 

Bilagor

  • aliased_small.png
    aliased_small.png
    206.3 KB · Visningar: 314
Testa att koppla ur grafikkortsacceleringen under Edit>Preferences>Performance. Det har varit en del problem med vissa grafikkort i både PS och LR.
 
Tack för tipset. Jag har provat att slå av hårdvaruaccelerering men det verkar inte hjälpa.

Har även provat att uppdatera drivaren till grafikkortet. Saken är den att bilder ser OK ut i Lightroom men blir kantiga när jag öppnar dem i Photoshop.
 
Intressant. Var ungefär då mitt problem uppstod och jag tror det har något att göra med en uppdatering jag gjorde av Photoshop CC. Det kommer ju uppdateringar ganska frekvent.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.