Annons

Photocity.se

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett företag utan telefonnummer, finns ej på Eniro hitta osv, finns inget org nummer, prylarna skickas från USA, jättebilliga priser, adressen leder inte till företaget utan till Banken...

Nåja det funkar säkert, jag ser inget mystiskt i detta det är ju bara att betala in en stor summa i förskott på deras bankkonto!

Fanns en tråd om detta på Nikon D70 men är borta nu men finns cachad på google

http://webcache.googleusercontent.c...toCity+hitta&cd=3&hl=sv&ct=clnk&client=safari
 
Har redan skrivit en gång om namnet under registreringen på nic.se i denna tråd och länken ovan vissar en likadan diskusionstråd som flera tidigare här på fotosidan om "gråimporten"...
 
Jag är medlem på Tradera och har sålt där i snart 2 år.

Jag har handlat av Photocity sen 2008 (då var dom Ebay företag). Majoriteten av mina varor som jag säljer på tradera är köpta från Photocity.

Jag gör inte reklam för photocity på något sätt, tjänar inget på det, förlorar rättare sagt på det. Men tycker det är fel både etiskt och lagligt sätt att falskt anklaga dom.
 
Förstå mig rätt, jag rekommenderar att man ska skriva och säga vad man tycker men vore bra om det finns fler köpare som mig som kan komma och skriva riktig fakta, bra och dåligt än att spekulera på spekulationer.
 
Önskar ni fotoprylar så är det och kontakta mig via Tradera. Ge mig en chans innan ni besöker andra försäljare, gäller även Photocity :)

 
Mina omdömmen på Tradera finner ni nedan.
http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=2459362
 
Robert, som jag säger ovan det funkar säkert, men hur är det med garanti, reklamation osv. Då du oxå bedrivet en gråimport i ganska stor skala (både du och Photo City) betalar säkert skatt och gör detta i linje med både Nikon och Canon Sverige rekommenderar.

nu kan man tjäna pengar på internet men det gäller bara att veta vad man ger sig in på...
 
Peter Törlind : Kan du läsa? Det står på deras hemsida att det är ett Amerikanskt företag, dom har självklart inte org nummer, dom har EIN nummer som är densamma fast Amerikansk.. Deras telefonnummer står på hemsidan!



Håkan Pettersson : Gråimport? Dom skickar sina varor från USA, var får du import ifrån?



Det är lockande att köpa av dom alltså för att se om jag har rätt eller fel. Tror nämligen inte att hårda, strikta USA tillåter företag existera i 6 år om dom inte är något annat än legitima.


Robertelektronik: Vad säljer du en Canon G11 för?
 
Ok, garantin photocity erbjuder mig och troligtvis alla andra är följande:

Objektiv har världsgaranti, så det är bara att ta optiken till en närmaste återförsäljare.
(Tänk på att Nikon har 1 års garanti, men via photocity har man 1 år i Sverige och 5 år i USA)

Kamerahus: Garantin gäller hos photocity, om inget annat anges. Har för mig att Photocity betalar frakten till USA. Dom kan även betala service avgiften och kunden kan skicka kameran till återförsäljare i Sverige.
Jag har inte haft några problem med kamerahus under åren jag har köpt dom.
 
 
Fredrik Andersson - Kolla mina auktioner på Tradera, har Canon g11 upplagd just nu.
Peter Törlind - Jag importerar inte. Photocity skickar direkt till mina kunder.
 
Varför finns det inget spår när man söker efter ett företag "PhotoCity" i Los Angeles på nätet?

Vem kan verifiera att det EIN nummer som visas verkligen existerar?
 
Kontaktade deras kundsupport för att höra varför dom inte är listade på Prisjakt.

Fick svar från Johanna,

Att endast Svenska och Europeiska företag får listas på prisjakt.

Då förklarar det saken till varför vi inte kan hitta dom på prisjakt.
 
Varför finns det inget spår när man söker efter ett företag "PhotoCity" i Los Angeles på nätet?

Vem kan verifiera att det EIN nummer som visas verkligen existerar?


Om du kontaktar "IRS" så kan du få det verifierat säkert. Dom är Webbaserad företag, har ingen lokalbutik som jag förstår det.
 
Lite lustigt att det bara är nyregistrerade på forumet som pratar positivt om företaget ... det kan naturligtvis vara helt OK, men för mig ringer varningsklockor.

Photocity påstås ha funnits i Californien sedan 2004, men det går inte att hitta något sånt om man söker på webben. Dom finns heller inte på resellerratings.com vilket dom borde göra om dom varit verksamma under det namnet.

Sedan den skojiga garantin: "Vår Garanti: Om vi inte kan matcha eller slå konkurrentens pris då har du tjänat dig själv en hacka, du får produkten gratis!". Om man tänker till bara lite grann så inser man naturligtvis att ingen får några prylar gratis, varför skulle dom göra så istället för att sätta priset åtminstone så det matchar konkurrentens? Fullständigt nonsens men som kanske lurar någon då det ser bra ut vid första anblicken.

Jag tycker det luktar bluff.
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag vill bara lägga in en sak. Även om ni har hur många possitiva svar som helst hos en tradera säljare så är det ej säkert att varorna kommer.
Jag budade på en SB-600 blixt hos en som har synonymen "Holmström" och vann denna för 2076 kr.
Han hade över 3000 possitiva svar och verkade säker. Tror ni att det kom någon blixt?
Nä då, man vart vackert av med dessa pengar.

Så det finns inget som är säker i på Tradera
 
Lite lustigt att det bara är nyregistrerade på forumet som pratar positivt om företaget ... det kan naturligtvis vara helt OK, men för mig ringer varningsklockor.

Photocity påstås ha funnits i Californien sedan 2004, men det går inte att hitta något sånt om man söker på webben. Dom finns heller inte på resellerratings.com vilket dom borde göra om dom varit verksamma under det namnet.

Sedan den skojiga garantin: "Vår Garanti: Om vi inte kan matcha eller slå konkurrentens pris då har du tjänat dig själv en hacka, du får produkten gratis!". Om man tänker till bara lite grann så inser man naturligtvis att ingen får några prylar gratis, varför skulle dom göra så istället för att sätta priset åtminstone så det matchar konkurrentens? Fullständigt nonsens men som kanske lurar någon då det ser bra ut vid första anblicken.

Jag tycker det luktar bluff.

Jag håller helt med. Om det låter för bra för att vara sant så är det troligen inte speciellt bra...

Men chansa gärna, det är inte mina pengar.
 
Det telefonnummer som finns på sidan går inte till en företagsadress. Då skulle det nämligen listats på "whitepages".

Ingen i det amerikanska fotoforumet "photo.net" har hört talas om företaget.
 
Det har ju varit ett Ebay företag innan, självklart finns dom inte reggade på resellerrating.com

Deras EIN nummer stämmer överrens med IRS, tillhör CA och reggad hos IRS som en "CA based business"

................................................
Om Robert på Tradera har köpt av dom sen 2008 och har 150 positiva omdömmen så låter det alldeles utmärkt.

En annan medlem på Fotosidan (carsten47) hade köpt sin 7D av dom och hade heller inte problem.

Varför har vi (svenssons) alltid sån tråkig attityd. Jag blir glad om detta är sant och vi har ett billigt alternativ till dom dyra svenska butikerna.
 
Senast ändrad:
Som tidigare nämnt tänker jag köpa en Canon G11, antingen från Robertelektronik på Tradera eller Photocity beroende på priset självklart. Jag kommer skriva tillbaka med info om hur detta gick.

Jag hoppas att jag inte har fel om dom, isåfall har jag lärt mig en läxa.


Robert: Hade du fast pris på Canon G11?
 
Som tidigare nämnt tänker jag köpa en Canon G11, antingen från Robertelektronik på Tradera eller Photocity beroende på priset självklart. Jag kommer skriva tillbaka med info om hur detta gick.

Jag hoppas att jag inte har fel om dom, isåfall har jag lärt mig en läxa.

Robert: Hade du fast pris på Canon G11?


Behöver du ytterligare en G11? Såg ett av dina tidigare inlägg i en annan tråd:

"Köpte min G11 för inte så länge sen. Självklart så älskar jag denna kamera men min vän köpte nya Lumix TZ10, vetifan om jag borde gjort det också. Lumixen ger otroligt skarpa bilder.

opinions?"


Tycker det luktar bluff lång väg. I bästa fall skickas grejerna från USA och då finns inga garantier för att prylarna inte fastnar i tullen (som kräver moms och tull). Skulle det ske tvivlar jag på att Photocity skulle lösa ut paketet. Mer sannolikt skickas inget överhuvudtaget.

Sedan är det alltid kul när objektiv benämns som linser :)

Det enda som förvånar mig är att priserna inte är bättre. För t.ex Nikon 70-200 VR II tar de 18995:-, lägg på 1500:- och du kan köpa gluggen av en välkänd butik utan risk.
 
Jag nämnde ovan också, jag försvarar inte någon. Jag tycker självklart att man ska vara försiktig när man handlar av webshops överhuvudtaget.

Vi frågade om någon handlat av photocity. När det bara va ett gäng spekulanter och 2 riktiga köpare så tycker jag vi bör ge dom en chans. Varför är du så negativ, ingen tvingar dig att handla från dom och ingen vill heller höra din BS om du inte handlat av dom.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.