Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Perfekta färger/vitbalans?

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Hejsan alla glada fotografer! :D

Jag undrar, hur ställer man snabbast in den abosluta bästa vitbalansen/färgerna i PSCS2? Går det?
Jag brukar sitta i Hue/Saturation och dra bort och lägga till de färger jag vill ha.. men det funkar inte alltid så bra..
´
Jag undrar detta då jag lagt märke till de perfekta färgerna/vitbalansen som alltid finns på bildbyråers bilder (Johnér, Folio etc..)

Någon som förstår vad jag är ute efter?

/Danne
 
Du kan ju använda någon form av gråkort för att få en referens från det ljuset du fotograferat i. Jag använder ett WhiBal kort som är litet och smidigt samt ger mig en bra utgångspunkt med ett klick i ACR . Finns även en PlugIn till PS som du kan använda på jpg. Du kan kolla mer på http://www.whibal.com/products/whibal/index.html

/c
 
Gråkort är ett bra hjälpmedel, men funkar ju inte vid snapshots.

Om du kör med RAW-format så tycker jag att du ska prova med vitbalanspipetten i Adobe:s Camera Raw, alltså i det fönster som dyker upp när du ska öppna RAW-filen i PS. Det tycker jag ger en bra grund för färgjustering, kan tom. räcka med det för många bilder.
 
Innan jag började använda WhiBal-kortet justerade jag svart och vitpunkt samt gråpunkt i Levels.

Om man har färgkast kan Match color vara ett alternativ. Du hittar den i image/adjustments, duplicera ditt bakgrundslager och testa att klicka i Neutralize.

BTW, WhiBal kortet fungerar även vid snapshots. Märker man att man fått en bild man vill behålla behöver man bara ta en bild på kortet i samma ljus att ha som referens

/c
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.