Annons

pentax FA J 75-300 VS Sigma AF 70-300 zoom macro

Produkter
(logga in för att koppla)
God kväll på er!
Sitter i valet och kvalet om vilket telezoom-objektiv jag ska välja...antingen pentax eller sigma. Som ni förstår är det ett budgetalternativ jag är ute efter. Vilket hade ni valt och vad tycker ni om dessa objektiv?
Har bara objektivet som ofta medföljer vid köpet K100d super,dvs 18-55...
Mvh Joanna
 
Hade nog personligen slagit till på Pentaxen.

Behöver du 300mm? Annars är ju DA 50-200 en bra telezoom. Och den är billig också, köper du Samsung versionen så ligger den på drygt 1100 hos Cyberphoto.
 
Budget

I den prisklassen tror jag man är mest betjänt av Pentax 50-200 (eller Samsung). Den är faktiskt helt OK.
Jag har haft en sigma 70-300 och den gjorde jag mig av med fortast möjlig.
Motsvarande Tamron är ngt bättre men den slår inte Pentaxen.Nu pratar vi om budgetobjektiven för ca 12-1400 kr)

Går vi in på Pentax 55-300 så är det ett annat prisläge.

lm
 
Jag hade ett Sigma (jag fick det av min far som inte tyckte om det och hade det ett tag innan jag också gjorde mig av med det). Jag uppfattade att det presterade väldigt ojämt. Ibland - och då oftast på makromotiv - tyckte jag att resultatet var ganska bra, men oftast presterade det dåligt. Dålig skärpa, alldeles för varma färger, ingen fin bokeh och plastigt och tråkigt att jobba med.
Jag skaffade istället ett Tamron 70-300 som är ännu billigare än Sigmat. Detta ger väldigt mycket CA, men presterar i övrigt ganska jämnbra, eller kalla det jämndåligt. Inte särskilt bra och inte särskilt dåligt, men man vet vad man kan vänta sig av det. Dessutom känns det mycket trevligare att jobba med.
Så om du inte vill lägga på lite mer pengar och köpa ett 55-300 eller kan tänka dig brännvidden 50-200 så råder jag dig att köpa ett Tamron 70-300!
 
Bra att veta när ni diskuterar Sigmas 70-300 är vilken modell som avses. Sigma har ett 70-300 som kostar ca 1400 och ett 70-300 APO som kostar typ 2300. APO skall tydligen ha bättre ytfinish på linserna eller något sådant.

Jag har ett Sigma 70-300 APO som jag är väldigt nöjd med, plåtar man fåglar i starkt solljus fungerar det finfint. ;) Även som makroglugg tycker jag att det levererar bra. Dock är det ju ljussvagt så det förslår - men inser man bara det så.

//T
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.