Annons

PENTAX-FA* eller PENTAX-DA*

Produkter
(logga in för att koppla)

Starslin.se

Aktiv medlem
Hejsan.

Står i valet och kvalet att ev. inskaffa ett av ovanstående som 200mm.
Har blivit erbjuden att köpa ett fräscht beg. "SMC PENTAX-FA* 1:2.8 200mm IF & ED".

Är prestandan densamma på "SMC PENTAX-DA* 1:2.8 200mm ED (IF) SDM"

Som jag har förstått så är DA lite snabbare och ett plus för vädertätningen.

Vilken prisbild kan man vänta sig nu på DA*..... Dollarn verkar gå upp och då följer väl priserna efter.

Hur ska man göra?
 
Senast ändrad:
Är inte priset lika högt som en da* så skulle jag slå till.

autofokusen tror jag säkerligen är lika snabb.
 
Har bara FA*200 men är väldigt nöjd med det har använt det på analogia MZ-5 och MZ-S samt digitala istDS och K10D med mycket gott resultat op samtliga. Optiskt är vad jag förstår FA* och DA* samma konstruktion,även om DA* säkert har bättre antireflexbehandling på sista linsen (för att undvika reflexer från sensorn, har dock aldrig själv sett det fenoment). Fördelarna med DA* är vädertätning, smutsavvisande beläggning på frontlinsen (SP) och ultraljudsmotor (SDM). Den största fördelen med FA* är att det garanterat tecknar fullt ut för fullformat (småbild). Lite oklart för DA* möjligt att ultraljudsmotorn ger viss vingettering. Sedan är ju alltid frågan om man vill ha silver (FA*) eller svart (DA*). För ett bra pris skulle jag inte tveka att köpa ett FA*, kolla bara att fokus ligger rätt innan du köper, eländet med front och back fokus finns tyvärr också på äldre objektiv:-(

Leif
 
Sdm

Hmm... Jag har inte testat SDM så jag är fortfarande lyckligt ovetande ;)

Hur stor är skillnaden, är den snabbare att hitta fokus och är den mycket tystare?

Ingen som har någon erfarenhet av ovan nämnda konverter?

mvh Henric
 
hittar fokus gör kameran och sdm är bara motorn och den är tyst som musen så du kommer alltid att undra om du har fokusen på.

konvertern såg lite farlig ut på grund av utsticket,men har inge info om det funkar.
 
konvertern såg lite farlig ut på grund av utsticket,men har inge info om det funkar.
Den konvertern som det länkas till (A 2X-L) är främst avsedd för objektiv med längre brännvidd än 300mm, den utstickande grejen sticker då in baktill i objektivet.
-- MW

edit: Henric var snabbare. Den passar på FA-200/2.8
 
aha,det var ff du vill ha henric,hittade inte det någonstans i tråden men det gjorde tydligen Kent.
isåfall funkar de nog lika bra då det är närapå en exat kopia i glaset,fast du blir utan bländarring.
 
Inga planer på FF ännu iaf.

Det lutar just nu åt FA:t då jag tror att det kan bli billigare än DA.
Konvertern verkar vara bra så man kan få ut 400mm istället.

FA fungerar på FF visserligen med mörkare hörn.
Det kan vara snyggt ibland det med:)
Men hur är det med DA? FF eller inte alls?

Troligtvis så dröjer det nog ett par år innan Pentax kommer med FF för digitalt...... och ännu längre innan min plånbok har svullnat!
 
Testvecka med FA 200

Hej igen pentaxianer!

Har precis kommit hem med ett FA*200mm.
Visserligen bara på prov för att se hur det fungerar!
Andas kvalité!
Jag har inte hunnit testa nått vidare ännu. Konvertern som också är med!

Fundering på konverter bara. Pentax egna nya konverter, då måste väl autofokus fungera på ett DA*?
Vilken prisbild kommer det hamna på?

/Henric
 
Grattis

om du köper den ... Som du ser på bilden så har den nya konvertern både skruv-autofokus och elkontakter för SDM.
Jag hoppas och gissar på under 2000:-.
Jag frågade på mässan och dom var inte säkra på om den har väder-tätning(på konvertern på bilden i glasbur ser man inte baksidan riktigt).
 

Bilagor

  • Pentax DA konverter liten.jpg
    Pentax DA konverter liten.jpg
    28.9 KB · Visningar: 227
Senast ändrad:
Ehm. Kunde de inte kikat efter då?

Nja det kanske inte hjälper, det kanske inte finns på förproduktionsexet men kommer i serieproduktionen. Jag ser det som självklart att det blir tätning, och den är antagligen tänkt främst för DA*(för objektiv med f 5,6 blir det ganska mörkt i sökaren och långa tider, även om autofokus kan funka).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.