Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Penna istället för mus?

Produkter
(logga in för att koppla)
Penna och ritplatta är mer eller mindre standard idag för bildredigering. Lätt att se fördelen om man tänker sig att skriva sin namnteckning med penna eller mus. Med penna går det snabbare och blir precis som det ska.
Sen finns olika format på ritplattorna, från A6 och uppåt. Det får man testa sig fram med vilket som känns naturligast. Jag kör med A6 då jag gillar att inte behöva så stora rörelser.

Pennorna är också tryckkänsliga vilket gör att man tex kan styra bredden på det man ritar/retscherar.

Penna och ritplatta är mer eller mindre standard idag för bildredigering. Lätt att se fördelen om man tänker sig att skriva sin namnteckning med penna eller mus. Med penna går det snabbare och blir precis som det ska.
Sen finns olika format på ritplattorna, från A6 och uppåt. Det får man testa sig fram med vilket som känns naturligast. Jag kör med A6 då jag gillar att inte behöva så stora rörelser.

Pennorna är också tryckkänsliga vilket gör att man tex kan styra bredden på det man ritar/retscherar.

Okej, tack :) Hur funkar det om man vill surfa emellanåt på internet? funkar det bra att klicka fram & tillbaka och så?

Det lutar isåfall åt det senare alternativet med penna och underlag, inte som i första länken.

Okej, tack :) Hur funkar det om man vill surfa emellanåt på internet? funkar det bra att klicka fram & tillbaka och så?

Det lutar isåfall åt det senare alternativet med penna och underlag, inte som i första länken.

De med touchfunktion fungerar ungefär som musplattan på en laptop, samt har stöd för multitouch upp till fyra fingrar. Jag använder numera aldrig datormus, utan endast laptopens (macbook retina 13") musplatta eller ritplattan. När man väl har vant sig så går det väldigt snabbt att styra datorn :)

Jag rekommenderar Wacoms plattor, jag skulle inte redigera med mus, det är enorm skillnad.

Om du ska surfa, ja man har ju mus och platta inkopplad samtidigt.... fast jag tar alltid bort min platta och sätter endast dit den när jag redigerar.

Okej, tack så mycket för alla svar, då blir det en wacoms platta snart. Ska bli spännande. :) Enda gången kanske jag lär använda mus är väl när jag ibland spelar på datorn. :p

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar