Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
PC-objektiv
- Trådstartare rolfthor
- Start datum
Arleklint
Aktiv medlem
PC 85 har en utstickande klump mitt på (själva mekaniken för tilt/shift) som kan göra att den inte kan sättas på om man t.ex har ett utskjutande vertikalgrepp, eller stativplatta.
Se bild: http://www.fotosidan.se/reviews/viewpics.htm?ID=537
Har D70 någon utskjutande del?
Den funkar på D100
Se bild: http://www.fotosidan.se/reviews/viewpics.htm?ID=537
Har D70 någon utskjutande del?
Den funkar på D100
AnWi
Aktiv medlem
rolfthor skrev:
Är det någon som vet varför inte PC objektiv fungerar på D70? Det påstår Nikon.
Det verkar trögt att få på kameran. Är det bara detta som är problemet?
Nja, det står det väl inte! Det står att automatiken inte fungerar. Du får ställa det mesta manuellt men M-läget skall fungera bra.
Monteringen skall inte heller vara något problem.
/AnWi
Arleklint
Aktiv medlem
Re: Re: PC-objektiv
Vilket gäller alla hus. Huset kan inte blända ner obkektivet, det måste man göra med bländarringen (eller med en låsande nedbländningsknapp på gluggen) efter det att man mätt på full öppning.
Orsaken att inte huset kan styra nerbländningen är att det sitter mekanik för tilt/shift "ivägen" som hindrar det mekaniskt.
Smidigaste lösningen tycker jag är att då mäta med lös ljusmätare och köra kameran i M. Men glöm att ställa bländaren från huset. Bländarringen är det som gäller.
Alternativet är att köra t.ex A och mäta på full glugg, och sedan räkna om och ställa in önskade värden manuellt. Det blir jobbigt
AnWi skrev:
Nja, det står det väl inte! Det står att automatiken inte fungerar. Du får ställa det mesta manuellt men M-läget skall fungera bra.
/AnWi
Vilket gäller alla hus. Huset kan inte blända ner obkektivet, det måste man göra med bländarringen (eller med en låsande nedbländningsknapp på gluggen) efter det att man mätt på full öppning.
Orsaken att inte huset kan styra nerbländningen är att det sitter mekanik för tilt/shift "ivägen" som hindrar det mekaniskt.
Smidigaste lösningen tycker jag är att då mäta med lös ljusmätare och köra kameran i M. Men glöm att ställa bländaren från huset. Bländarringen är det som gäller.
Alternativet är att köra t.ex A och mäta på full glugg, och sedan räkna om och ställa in önskade värden manuellt. Det blir jobbigt
Senast ändrad:
AnWi
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
En annan sak dom kan mena är att tilt och skift, enligt vad jag läst i tester, inte får fullt lika stor effekt som på en 24x36 kamera eftersom sensorn är mindre.
Hur hänger det ihop. Det förstår inte min tröga hjärna. Shift har ju bara med att kunna hålla filmplan och skärpeplan lika, eller? Det borde inte påverkas av sensorstorlek.
Tilt är väl när man inte vill ha filmplan lika med skärpeplanet på objektet. Här är det ju också vinklar det gäller som inte borde påverkas av sensorn storlek.
Snälla, hjälp min tröga hjärna här...
/AnWi
Arleklint
Aktiv medlem
AnWi skrev:
Snälla, hjälp min tröga hjärna här...
/AnWi
Kan tyvärr inte hjälpa dig. Jag har bara läst det. Jag skall försöka hitta det igen.
De vanligaste PC-objektiven , PC-Nikkor 28/3.5 och 35/2.8, innehåller ingen elektronik. Det betyder att det inte blir någon ljusmätning alls med D70.
Köper man en äldre version så är de dessutom konstruerade för icke-AI-kameror. Det gör att de inte går att montera på en D70. Det är dock mycket enkelt att åtgärda med en fil. Det är inga problem ens för personer med tummen mitt i handen eftersom man helt enkelt hyvlar av hela skörten på objektivet utan krav på precision.
Köper man en äldre version så är de dessutom konstruerade för icke-AI-kameror. Det gör att de inte går att montera på en D70. Det är dock mycket enkelt att åtgärda med en fil. Det är inga problem ens för personer med tummen mitt i handen eftersom man helt enkelt hyvlar av hela skörten på objektivet utan krav på precision.
Shift får mycket STÖRRE effekt på en liten sensor. Det viktiga måttet på shift är hur stor del av sensorytan som kan förskjutas. Alla Nikons PC-objektiv förskjuter 11 mm, men på en kamera med liten sensor har det mycket större effekt än på en småbildskamera.Arleklint skrev:
En annan sak dom kan mena är att tilt och skift, enligt vad jag läst i tester, inte får fullt lika stor effekt som på en 24x36 kamera eftersom sensorn är mindre.
Sen är det lite synd att de brännvidder där man har störst nytta av det finns i sortimentet. Vi skulle behöva ett 18 mm- och ett 24 mm-objektiv istället för de gamla 28- och 35-varianterna.
Rolf, frågan är helt enkelt vilket objektiv det är du har. Är det kanske ett gammalt icke-AI-objektiv? I så fall bör du inte montera det innan konvertering eftersom du då löper risk att ha sönder din D70. Det som pajar är brytaren som känner av om objektivet är inställt på minsta bländare.
Magnus Wahlgren
Aktiv medlem
Har inte tillgång till någon D70 just nu, men på D100 fungerar ljusmätningen med PC-Nikkor 85/2.8. Man får använda A eller M och det är nedbländad mätning som gäller, alternativt huvudräkning.
Däremot kan mätningen bli fel i tiltat/shiftat läge.
Med digitalkamera är ju inte det sistnämnda något större problem; titta på histogrammet, justera och ta om bilden.
Däremot kan mätningen bli fel i tiltat/shiftat läge.
Med digitalkamera är ju inte det sistnämnda något större problem; titta på histogrammet, justera och ta om bilden.
Arleklint
Aktiv medlem
jimh skrev:
De vanligaste PC-objektiven , PC-Nikkor 28/3.5 och 35/2.8, innehåller ingen elektronik. Det betyder att det inte blir någon ljusmätning alls med D70.
Min PC 85/2.8 innehåller elektronik och D100 mäter ljus. Objektivet meddelar inställd bländare till huset. Dock får man tänka sig för så att man mäter på full glugg. Kanske är det annorlunda på 28 och 35? eller är det äldre och nyare modeller som skiljer?
Senast ändrad:
matnyttige
Aktiv medlem
Re: Re: Re: PC-objektiv
Det borde alltså då inte vara bra att mäta exponeringen med lös mätare i detta fall.
Vet inte hur det är med Nikkor-objektiven men jag har en Canon FD TS 35/2.8. Den inbyggda ljusmätaren i Canon F1N visar ett helt steg högre värden än vad mina fasta objektiv gör på samma bländare. Vet ej om detta beror på att ljustransmissionen är högre på ett skift-objektiv med större bildcirkel. Någon som har en idé?Arleklint skrev:
Smidigaste lösningen tycker jag är att då mäta med lös ljusmätare och köra kameran i M. Men glöm att ställa bländaren från huset. Bländarringen är det som gäller.
Alternativet är att köra t.ex A och mäta på full glugg, och sedan räkna om och ställa in önskade värden manuellt. Det blir jobbigt
Det borde alltså då inte vara bra att mäta exponeringen med lös mätare i detta fall.
Janne H
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: PC-objektiv
Det låter mycket konstigt, så ska det inte vara om du inte har tiltat eller shiftat gluggen.
Däremot när man tiltat eller shiftat så är det Manuellt läge tillsammans med histogrammet som gäller för riktiga exponeringar.
Kör man inte digitalt så mäter man nedbländat o oskiftat/otiltat för riktig exponering.
Stativ rek. till dessa gluggar!!
matnyttige skrev:
Vet inte hur det är med Nikkor-objektiven men jag har en Canon FD TS 35/2.8. Den inbyggda ljusmätaren i Canon F1N visar ett helt steg högre värden än vad mina fasta objektiv gör på samma bländare.
Det låter mycket konstigt, så ska det inte vara om du inte har tiltat eller shiftat gluggen.
Däremot när man tiltat eller shiftat så är det Manuellt läge tillsammans med histogrammet som gäller för riktiga exponeringar.
Kör man inte digitalt så mäter man nedbländat o oskiftat/otiltat för riktig exponering.
Stativ rek. till dessa gluggar!!
Arleklint
Aktiv medlem
Ett citat från nikonians.com om arbetsflödet om man mäter med huset.
"So the workflow begins facing the subject with the lens wide open. Then meter in manual mode. After the aperture is dialed in for the selected shutter speed, then shifting and tilting come in, implying an exposure compensation. Here is where the tricky part really begins; the exposure compensation requires experience. Even when we know that shifting will not exceed one f/stop and that in shifting is always bigger than in tilting. Finally, the diaphragm iris is closed to its desired (and at first, guessed) aperture, press the button to close down the lens and then action the cameras shutter release."
http://www.nikonians.org/html/resources/nikon_articles/nikkor/special_purpose/85_PC/85mm_pc_4.html
"So the workflow begins facing the subject with the lens wide open. Then meter in manual mode. After the aperture is dialed in for the selected shutter speed, then shifting and tilting come in, implying an exposure compensation. Here is where the tricky part really begins; the exposure compensation requires experience. Even when we know that shifting will not exceed one f/stop and that in shifting is always bigger than in tilting. Finally, the diaphragm iris is closed to its desired (and at first, guessed) aperture, press the button to close down the lens and then action the cameras shutter release."
http://www.nikonians.org/html/resources/nikon_articles/nikkor/special_purpose/85_PC/85mm_pc_4.html
Janne H
Aktiv medlem
Digitalt är genialt!!
Warum soll es so einfach sein wenn man es so wunderbar kompliciert machen kann!
Ursäkta min dåliga Tyska men glad är jag att jag jobbar med digitalt Canon är jag ;-)
/Janne
Arleklint skrev:
Ett citat från nikonians.com om arbetsflödet om man mäter med huset.
"So the workflow begins facing the subject with the lens wide open. Then meter in manual mode. After the aperture is dialed in for the selected shutter speed, then shifting and tilting come in, implying an exposure compensation. Here is where the tricky part really begins; the exposure compensation requires experience. Even when we know that shifting will not exceed one f/stop and that in shifting is always bigger than in tilting. Finally, the diaphragm iris is closed to its desired (and at first, guessed) aperture, press the button to close down the lens and then action the cameras shutter release."
http://www.nikonians.org/html/resources/nikon_articles/nikkor/special_purpose/85_PC/85mm_pc_4.html
Warum soll es so einfach sein wenn man es so wunderbar kompliciert machen kann!
Ursäkta min dåliga Tyska men glad är jag att jag jobbar med digitalt Canon är jag ;-)
/Janne
matnyttige
Aktiv medlem
Behöver det vara så krångligt att få rätt exponering? Kör man med tidsautomatik på en modern kamera så borde man kunna ha hur mycket skift, tillt och närgräns (samt filter) och få rätt exponering. Har jag fel?
Magnus Wahlgren
Aktiv medlem
Lite fel är det nog, om ljusmätaren inte mäter det ljus som reflekteras från filmen/CCD-n/CMOS-en, för med TS-objektiv kommer ljusmätaren då inte att sitta mitt i strålgången.
Tror jag som inte vet hur det egentligen fungerar rent tekniskt med flera mätpunkter.
Och digitalt är verkligen underbart när man använder pc-objektiv.
Tror jag som inte vet hur det egentligen fungerar rent tekniskt med flera mätpunkter.
Och digitalt är verkligen underbart när man använder pc-objektiv.
Det är bara PC85 som är nykonstruerad och innehåller elektronik. De andra är helt utan mätning med kameror i D70-klass oavsett när de är tillverkade. Som jag skrev alltså, "De vanligaste PC-objektiven, PC-Nikkor 28/3.5 och 35/2.8".Arleklint skrev:
Min PC 85/2.8 innehåller elektronik och D100 mäter ljus. Objektivet meddelar inställd bländare till huset. Dock får man tänka sig för så att man mäter på full glugg. Kanske är det annorlunda på 28 och 35? eller är det äldre och nyare modeller som skiljer?
Similar threads
- Svar
- 7
- Visningar
- 672
- Svar
- 37
- Visningar
- 3 K
- Svar
- 16
- Visningar
- 1 K