Annons

PC+Elements till Mac+ Lightroom, flytta bilder hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

16517

Aktiv medlem
Hej!
Nu har jag äntligen bytt från PC till en Mac (MBP13") , passade samtidigt på att byta från Elements 7 till Lightroom 3.

Frågan är: hur ska jag flytta över mina bilder så att taggar och stjärnmarkeringar följer med till det nya ekipaget?

Jag vet inte men jag tror att det finns någon funktion i Lightroom som kan läsa av din Elements databas.

Alltså om du först installerar Lightroom på din gamla PC så bör du få med det du gjort i Elements.

Sedan kan du flytta Lightroom från PC till Mac, det borde vara enkelt med programmets funktion "export as catalog" och "import from catalog"

En snabb googling gav denna länk, det verkar finnan mycket mer att läsa om saken, men det verkar vara en enkel process.

http://tv.adobe.com/show/going-from-photoshop-elements-to-lightroom/

Senast ändrad:
Föra över bilder från en Windows-dator
Mac levereras med iPhoto, ett program där du kan ordna och redigera digitala foton, beställa utskrifter via nätet, skapa webbsidor med dina foton och mycket annat. Om du har lagrat digitala foton på din Windows PC, kan du föra över dem till Mac och använda dem med iPhoto.

Föra över bilder från en Windows-dator:
Skapa en mapp för dina bilder på Windows-datorn.
Välj Start > Mina dokument, eller dubbelklicka på mappen Mina dokument på skrivbordet.
Markera mappen Mina bilder och välj Redigera > Kopiera.
Markera den nya mappen som du skapade för dina bilder, och välj Redigera > Klistra in.
Upprepa steg 3 och 4 för andra mappar som innehåller bilder som du vill föra över.

Kopiera mappen som innehåller bilderna du vill föra över till din Macintosh.
Du kopierar mappen antingen genom att ansluta Windows-datorn och Macintosh-datorn till varandra via ett nätverk, eller genom att kopiera mappen till en mellanlagringsplats, som en extern hårddisk eller fjärrserver. Om Windows-datorn har en CD- eller DVD-brännare kan du bränna en CD- eller DVD-skiva med mappen. Om du vill ha mer information om hur du ansluter datorer eller använder en mellanlagringsplats kan du klicka på länkarna nedan.

När du har kopierat mappen med bilderna till din Macintosh kan du importera dem till iPhoto. Det gör du genom att klicka på iPhoto-symbolen i Dock. Då öppnas iPhoto. Välj Arkiv > Importera och välj mappen med bilderna.

Detta finns under hjälpen i Finder. Men eftersom dessa hamnar i iphoto kanske det är första steget. Eller om det går att lägga direkt i LR och även om allt kommer med som Du vill. Öppna för mer info hjälpen i finder

Grattis, LR är ett underbart program!

Det borde gå att fixa. Lightroom har funktioner att konvertera en Elementskatalog till LR.
Elements och LR fungerar på samma sätt, dvs bilderna ligger på hårddisk och katalogen kommer ihåg sökvägen till bilderna. Du skall alltså hålla reda på och kopiera Elementskatalogen + bilder med undermappar.
Jag har bytt till en ny PC och fick då fixa till sökvägarna. Det var en LR-katalog men jag är ganska säker på att Elements funkar på samma sätt.
Man kan tala om för LR var bilderna ligger. och det fiffiga är att man behöver bara göra det för en bild i toppkatalogen, då hittas bilderna i undermapparna också. Se till att du inte har några bilder med frågetecken innan flytten.
Det kan också vara bra att spara nyckelorden/keyword till bilderna, då går det att importera bilderna om något skulle strula (nyckelorden finns normalt bara i Elements/LR-katalogen).

Vet inte om det underlättar att konvertera till LR innan du flyttar till Macen. Det finns ju 30-dagars testversioner.

Lycka till!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto