Annons

Passar gamla minoltablixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

jezz1978

Medlem
Jag har förstått att objektiven från gamla minolta kameror passar på sony alpha kameror. Men fungerar det att köpa gamla minota blixtar oxå? Och om det passar, är de äldre blixtarna bra?
 
Om du vill att blixten ska fungera med automatik är det bara tre blixtar från Minolta som fungerar; Minolta 2500(D), Minolta 3600HS(D) och Minolta 5600HS(D).

En Minolta 3600HS(D) är samma som Sony HVL-F36AM.
En Minolta 5600HS(D) är samma som Sony HVL-F56AM.

Äldre Minolta-blixtar med rätt fäste fungerar med manuella inställningar. Automatiken fungerar inte med dessa blixtar då de använde principen att kameran mätte ljuset som en sensor såg på filmen. Denna metod fumngerar inte med en digital sensor då den är plan blank yta som reflekterar ljuset mot objektivet. En sensor som sitter vid sidan och tittar på den matta filmen ser ljuset, men med den högblanka sensorn ser den inget. De digitala husen har därför inte denna sensor och därför fungerar inte en äldre blixt.
 
Senast ändrad:
aha, då vet jag vilka jag ska kolla efter.
Att använda manuellt inställningar kanske är lite överkurs för mig ännu. Eller kan man lätt ställa in dem att de ska fyra av?
 
Jag använder uteslutande en gammal Minolta 4000 AF + adapter, en riktigt rejäl blixt. Både blixten och kameran (A300) kör jag i manuellt läge och det fungerar alldeles utmärkt, man lär sig ganska snabbt vilka inställningar som funkar bra.

Visst hade en automatisk blixt varit trevligt men det skiljer ca 10x på priset så en gammal manuell blixt är onekligen mycket för pengarna. En gammal blixt + en adapter får du för några hundralappar.
 
En budgettips kan ju vara att hitta en äldre blixt som arbetar med egen sensor och ett par arbetsbländare.
Sâ gjorde vi ju pâ den gamla goda tiden :)
En Metz, Sunpac, Braun eller liknande kan inte kosta mânga kronor, och sâ en adapter.
Det enda du behöver se till är att adaptern reducerar spänningen när blixten löser ut sâ du inte eldar upp kameran.
Funktionen med arbetsbländare är lätt. Du väljer mellan t ex, 2,8 - 5,6 - 11. och ställer in ISO-talet pâ en skala.(OBS, Det heter ASA / DIN pâ gamla blixtar).
Pâ skalan ser du dâ inom vilket avstând blixten orkar med.
Sen ställer du kameran pâ manuellt, väljer samma bländare och en slutartid som är lika med eller längre än kortaste synktiden.
Tänk pâ att om du studsar blixten i vägg eller tak sâ fâr du räkna med den längre vägen för ljuset. Oftast indikerar blixten att den orkade med ordentligt.
 
aha, då vet jag vilka jag ska kolla efter.
Att använda manuellt inställningar kanske är lite överkurs för mig ännu. Eller kan man lätt ställa in dem att de ska fyra av?
Snack - kan Du ge tillbaka rätt växel på en hundring? Trodde väl det - Du lider inte av dyskalkyli mao.

Det finns en vattendelare bland blixtarna - foten. De första som kom 1985, tillsamans med Minolta 7000, använde en fot som kallas ISO, därefter bytte Minolta till iISO och det går inte att använda ISO på Sony DSLR. Däremot går det att använda dem "löst", med kabel/sändare och adapter.

Lite nyare kraftigare blixtar har en Minolta synkingång på sidan och då är det jätteenkelt att koppla ihop den med kameran. a350 saknar synkuttag, men genom en kabel, eller adapter, i blixtskon, kan Du skapa ett uttaga att koppla blixtarna till.

Kolla på mhohner.de. Heter blixten AF-nånting, så har den ISO-fot, alla andra iISO. Det framgår också vilka som har synkuttag.

Inge svårt alls detta - Du kan. Fråga annars- vi finns.
 
Jag har förstått att objektiven från gamla minolta kameror passar på sony alpha kameror. Men fungerar det att köpa gamla minota blixtar oxå? Och om det passar, är de äldre blixtarna bra?

En del blixtar fungerar utmärkt, andra bara med en adapter som FS-1100 ytterligare några lite äldre ska du undvika helt eftersom de kan förstöra kameran!

http://support.sony-europe.com/dime/digistill/alpha/compatibility/flash.aspx

Via den länken hittar du alla Sony/Minoltablixtar som är kompatibla med din kamera och det står i informationen under varje blixt om du behöver FS-1100 eller inte samt vilka delar av automatiken som fungerar.
 
Tack så jättemycket för alla svar! Det här öppnar ju upp för att man kan ha råd att skaffa en ordentlig blixt. :-D
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.