Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Parodiera varumärke ok?

Produkter
(logga in för att koppla)

dudek53

Aktiv medlem
Har en allmän fråga om vad som gäller när privatpersoner parodierar ett varumärke. Just nu är det massa sköna bilder med varumärket Findus i centrum. Phostoshopade matkartonger etc. Har själv en idé som skulle va kul att publicera och få viral. Är det ok eller räknas det som smutskastning eller nåt liknande? Min spontana tanke är att det kan vara ok när jag tänker på hur de driver med makt och företag i olika tv-kanaler och talkshows. Nån som har koll på det här?

I runda slängar är det så att det inte finns något lagrum som skyddar företag, dvs juridiska personer, för smutskastning. Förtal är möjligt bara emot fysiska personer, människor.

Varumärken är skyddade i sitt sammanhang. Det betyder att man inte får snylta på någon annans varumärke för att det ska se ut som om det finns någon koppling till en produkt man säljer. Det är utsträckt också till andra produkter än av den typ som är knuten till varumärket.

I korthet är det alltså så att man inte får framföra att någon person inom Findus ledning med avsikt har blandat i hästkött för att göra sig en hacka, det skulle kunna räknas som förtal. Man får inte heller använda Findus varumärke för att sälja andra produkter, vilket vore intrång i rätten till varumärket.

Att använda företagsnamn och varumärke i konst, för satir, är helt i sin ordning. Precis som i alla sammanhang där någonting är tillåtet, finns inget lagrum att peka på, eftersom lagen i regel befattar sig bara med sådant som är otillåtet.

Många är upprörda av att findus använder hästkött i sin mat vilket jag tycker är lite konstigt. Mer upprörande är denna ingrediens som man hittar längst ner på deras hemsida.
"Medarbetarna är den viktigaste ingrediensen i Findus framgångsrecept."

/Karl

PS. Findus har ändrat texten lite till "Våra medarbetare är våran viktigaste resurs" nu.

Bilagor

• 528551_10151197547247242_1717097510_n.jpg
    528551_10151197547247242_1717097510_n.jpg
    12.7 KB · Visningar: 562
Vad gäller att använda varumärket - namnet, så stämmer det säkert som tidigare skrivit … Men att som många använda bilder och findus-logga, det kan kanske vara brott mot upphosvrätten, eller andra lagar? Är bilden inte din så har du ingen rätt att lägga ut den på internet … loggan kan kanske vara skyddad på liknande sätt ...

I satirsyfte får du, det är svårt att skämta om Findus utan att använda namn och logga. Kommer det sen till att tjäna pengar, tycka på tshirts så kan det krävas tillstånd.

Bästa exemplet är väl Greenpeace här för inte länge sen. Kopierade hemsidan, ändrade innehållet och lade upp på en liknande adress. Istället för blablaOIL.com så var det blablaSPoil. Com eller så. Var en massa strul, men slutade med att Greenpeace fick rätt. För den politiska sakens skull.

Det var väl het debatt i USA angående dom stora och till viss del dolda finansiärerna till presidentkanditaterna. Kommer inte ihåg exakt, men dom försökte få bort korruptionen genom att inte tillåta företag att donera pengar till en viss gräns har jag för mej.

Men domstolen beslutade att företag=människor vilka många anser är absurt. Såna trender kan säkert vara av intresse för den här debatten eftersom det är rätt nära besläktat om en sådan tes är etablerad. Då blir ju skitsnack om ett företag samma som förtal om en individ?

Jag kommer även ihåg att ett vårdföretag i Sverige (tänker inte nämna några namn) hade i anställningsavtalen att anställd personal inte fick tala negativt om företaget utanför arbetsplatsen på privat tid. Frågan är om det kontraktet ens gällde med underskrift med tanke på yttrandefriheten.

Men rätt så många oroande tendenser.

Jag kommer även ihåg att ett vårdföretag i Sverige (tänker inte nämna några namn) hade i anställningsavtalen att anställd personal inte fick tala negativt om företaget utanför arbetsplatsen på privat tid. Frågan är om det kontraktet ens gällde med underskrift med tanke på yttrandefriheten.

Men rätt så många oroande tendenser.

Det kan mycket väl ha varit så att kontraktet gällde. Jag minns också att det rapporterades om sådana fall. Mer specifikt handlade det om den så kallade meddelarfriheten. Eftersom ett privat vårdföretag inte räknas som en offentlig myndighet kunde cheferna fritt göra efterforskningar i vem som hade läckt vissa oangenäma uppgifter till medierna. Sådana efterforskningar hade varit strängt förbjudna om det hade varit en offentlig arbetsgivare. Nu för tiden tror jag att landsting m.fl. har som krav vid upphandlingar att privata företag måste skriva in meddelarfrihet i sina avtal. Huruvida detta efterlevs har jag ingen aning om.

En tendens på sin höjd, men annars tror jag inte att ovanstående är särskilt relevant i just denna tråd. Däremot kan det ju vara intressant att diskutera hur yttrandefriheten ändras i Sverige.

I just det här fallet tycker jag att det har konstaterats att satir är okej så länge det inte finns kommersiella intressen bakom den eller att den leder till personangrepp/förtal av person.
Men vad gäller för användandet av den faktiska loggan, förpackningar med unik design m.m.?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar