I runda slängar är det så att det inte finns något lagrum som skyddar företag, dvs juridiska personer, för smutskastning. Förtal är möjligt bara emot fysiska personer, människor.
Varumärken är skyddade i sitt sammanhang. Det betyder att man inte får snylta på någon annans varumärke för att det ska se ut som om det finns någon koppling till en produkt man säljer. Det är utsträckt också till andra produkter än av den typ som är knuten till varumärket.
I korthet är det alltså så att man inte får framföra att någon person inom Findus ledning med avsikt har blandat i hästkött för att göra sig en hacka, det skulle kunna räknas som förtal. Man får inte heller använda Findus varumärke för att sälja andra produkter, vilket vore intrång i rätten till varumärket.
Att använda företagsnamn och varumärke i konst, för satir, är helt i sin ordning. Precis som i alla sammanhang där någonting är tillåtet, finns inget lagrum att peka på, eftersom lagen i regel befattar sig bara med sådant som är otillåtet.