Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pappersframkallare, spelar det roll?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag tycker att jag har testat lite olika pappersframkallare men tycker inte att det känns som om det blir någon skillnad. Jag använder mestadels Ilford Multigrade IV RC och undrar om det är trögt på att bli påverkade av olika framkallare?

Märker ni skillnad och vet ni någon sida som berör ämnet?

/ Marcus

jpersson skrev:
Du har helt rätt. Skillnaden mellan olika pappersframkallare är rätt marginell.

Detta håller jag inte alls med om! Mina erfarenheter av t.ex. Multigradeframkallare i kombination med Multigradepapper är allt annat än goda. När jag bytte till Dektol blev exempelvis svärtan i Multigradepapprena betydligt bättre. Det blev mer tryck i bilderna! Även Acuprint är jag nöjd med. Sedan är ju Multigradeplastpapper inte direkt mina favoriter men det är ju en annan sak. Dektol och Ekmaks K888 är betydligt trevligare att arbeta med.

Läs på www.photax.se om deras pappersframkallare.

Hälsningar
Fredrik

Jag håller med dig Skott, Emaks K888 i olika kombinationer av Dektol och Selectol soft ger mig bättre resultat än variabla papper med sina respektive framkallare. Ilford Galerie har också egenskaper som lätt kontrolleras med Dektol och SS. Däremot bör man inte använda Agfa Neutol WA till Emaks då dessa är alltför silverrika, med resultatet att slöjor lätt blir kvar på kopiorna.

Så visst har framkallaren betydelse.

Gr.

Men om man inte använder fiberpapper då? Jag har en känsla att fiberpapper är känsligare för både framkallare och tonare.

Men hur är det med RC? Jag använder ju Ilford Multigrade IV RC

/ Marcus

Min erfarenhet är som sagt är att det är betydligt lättare att få en hyfsad svärta med t.ex. Dektol och Ilfords Multigradepapper RC än med samma papper fast i kombination Ilfords Multigradeframkallare. Jag har visserligen inte gjort några direkta tester av det hela men min bestämda känsla är att så är fallet. Detsamma gäller även Acuprint.

Hälsningar
Fredrik

Skott skrev:
Mina erfarenheter av t.ex. Multigradeframkallare i kombination med Multigradepapper är allt annat än goda.
Det låter konstigt; den framkallaren är trots allt gjord med tanke på det pappret. Det jag syftade på är att papprets egenskaper slår igenom mer än framkallarens. Ett kallt papper är och förblir ett kallt papper och så vidare. Visst kan man få det aningen varmare med hjälp av framkallaren men det är marginellt i jämförelse med papprets egenskaper.

Brummelisa skrev:
Men om man inte använder fiberpapper då? Jag har en känsla att fiberpapper är känsligare för både framkallare och tonare.

Men hur är det med RC? Jag använder ju Ilford Multigrade IV RC

/ Marcus

Det är emulsionens uppbyggnad det beror på, inte på vilken bas den är. Ett fotopapper med mycket klorbromsilver reagerar lättare med tonare och olika framkallare än bromsilverpapper. Emaks K888 är ett exempel på ett klorbromsilverpapper, och Emaks KX10 är motsvarande plastpapper. FinePrint är ett variabelt klorbromsilverpapper.

Vanliga Multigrade tror jag innehåller mest bromsilver, som inte påverkas så mycket. Möjligen fungerar varmtonsversionen bättre. Har dock liten erfarenhet av Ilfords papper.

Kan också nämna att kemikalierna i framkallarna påverkar bildresultatet. Metol ger lite kallare resultat än Phenidon. Hydrokinon ger varmt resultat, men används sällan ensamt i pappersframkallare som framkallningsämne. Det kan balanseras med Metol eller Phenidon för att påverka kontrast och tonen på papperet.

Fotografiskt Glycin är ett annat framkallningsämne, som används i ett antal framkallare man kan blanda själv. Ansco 130 eller Kodak D-155 är två exempel, som innehåller Metol, Hydrokinon och Glycin. Resultatet med klorbromidpapper blir intressant. Gråskalan kan bli nästan "glödande", och då menar jag inte röd, men närmast som ett milt sken. Ansel Adams gillade Ansco 130 och gjorde en egen modifikation.

Kaliumbromid påverkar också bildtonen till det varmare. För mycket kan dock ge ett lätt "grönstick".

Framkallare med Natriumkarbonat som alkali drar bildtonen till något varmare än med kaliumkarbonat.

Pappersframkallare med Askorbinsyra eller Natriumaskorbat ger varmare ton.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar