Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pappersbilder från 6x6

Produkter
(logga in för att koppla)

unos

Ny medlem
Hej
Jag har nu efter många års 35-mm fotograferande köpt en Hasselblad. Jag har använt både diafilm (Velvia och Provia 100) och negativ film (Superia 100). Både negativen och dian är superskarpa. Men, men, det där med bilder på papper är en besvikelse. 99:- kr per bild 15x15 cm från 6x6 dia. Det är ganska häftigt. Inga speciella krav på speciell behandling från min sida, men detta är priset hos ett vanligt labb i Stockholm. Pappersbilder från negativfilmen, beroene på labb, 20:- till 32:- kr per bild 15x15 cm, med en urusel teknisk kvalitet. Negativen har perfekt upplösning (8x lupp) men de levererade bilderna har dålig skärpa. Jag kunde lika gärna ha fotograferat med en lådkamera från 40-talet istället för med ett objektiv som kostat tusentals kronor. Visst är det kul med fina kameror men det är ju faktiskt slutresultatet som räknas.

Jag önskar nu få lite tips från Er med 6x6 erfarenhet. Hur gör jag? Vart vänder jag mig (Stockholms området) för att få pappersbilder 12x12, 13x13 eller 15x15cm med acceptabel teknisk kvalitet från 6x6 dia utan att bli ruinerad? Dito från negativ film? Med full skärpa. Annars kan ju lika gärna fortsätta att fotografera med min Nikon F3 eller mitt OM-system.
Mvh
UnoS

Här finns det! :)

Scandinavian photo har en påse för dig! www.scandinavianphoto.se Var just inne och beställde framkallningspåse för att göra stora kopior från 135-dior, och fick då använda mig av en påse avsedd för mellanformat egentligen.
Denna påse (art nr 92017) kostade 229:- och ger mig tre kopior 25x38 cm. Kollar genast produktinfon och finner följande:

Kopior av dia och negativ i formaten 4x6 / 6x9

Välj mellan:

- 8xt 15x15 / 15x20 cm
- 4st 20x20 / 20x25 cm
2st 25x25 / 25x35 cm
(Kan även användas för att ge 3st 25x38cm kopior från 135mm film)

Kanske kan det vara något?
Styckpriset för 8 st 15x15 blir 28 kronor, plus frakt då, min order landade på 279 kronor, och då fick jag med en bok om digital bildbehandling på köpet.

Hoppas det blir bra!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar