Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panik !

Produkter
(logga in för att koppla)

SiPaMoId

Aktiv medlem
Jag är en bröllopsfotograf som till 95 % använder REALA.
Imorgon är det dags för en bröllopsfotografering
och det skall bli riktigt regnrusk.
Jag tänkte komma ner ett par steg i i tid och undrar därför om jag skall köra med PORTRA 400NC eller FUJI NPH400?
Jag har testat PORTRA 160VC och gillade EJ den.Färgerna var alldeles för gälla men kornet var tillfredställande.NP400 är ok i färgerna,(Neutral) men lite kornig.
Nu undrar jag om det finns en vänlig själ som vet vad han/hon snackar om som kan ge mig råd.
Hur är PORTRA 400NC ?

mvh Patrik

Ingen som har något att säga ?!

Jag har nu kollat runt på internet och de som har erfarenhet gillar EJ Kodak PORTRA 400NC så det blir väl REALA med stativ då...

/patrik

Använd Reala, bättre film hittar du inte. I och med att du redan är förtrogen med denna film vet du också hur du ska göra för att använda den på bästa sätt!

Jag har sett någon babbla om att Reala utan problem kan pressen upp till två steg (dvs. att den skulle duga lika bra till 400 ISO som vilken riktig 400-film som helst).

Kanske inte något man testar i ett sånt här läge dock...

Kodak Portra 400NC är helt okej till bröllop. Har själv använt den flera gånger men jag har tyvärr ingen erfarenhet av Reala. NC-filmen är mer dämpad i färgerna än VC:n. Måste köpa en rulle Realia och jämföra dem.

Reala

Tycker absolut du skall prova Realan, Jag har provat de mesta men den enda filmen som aldrig gjort mig besviken är just FUJI REALA . Den tycks alltid fungera, speciellt i studio,

Nu var de inte frågan om att prova realan utan om det fanns alternativ. Jag kommer att köra med Realan som vanligt.
Tack för svaren som tyvärr ej gjort mig klokare.

mvh
Patrik

Ett tips som kanske är mer nyttigt är att köra med NPH indexerad efter t.ex. 250 ISO istället för 400 ISO.

Jag tyckte iaf. att det gav ett något bättre resultat. Det borde bli mindre kornigt även om jag inte har några objektiva mätningar som säger att så är fallet.
Hör med Mipert...

Lite sent kanske?

NU ÄR DET ÖVER...

Jag har nu genomfört ännu en bröllopsfotografering. Först hyfsat väder då med REALA sedan blev det tokregn,(som befarat) då körde jag men NPH400. Den satt i även när solen kom fram.
Jag har tidigare kört men 100 eller 160 rakt igenom.
Jag kör hela tiden i TV eller AV och gjorde i stressen misstaget att ej notera att 8000/del. ej var tillräckligt vid f/2,8 utan att det blev 2/3-dels steg (eller mer) överexponerat. Vi får se hur labbet klarar det befarade sticket. Men jag tror ej att det är några större problem.

Jag lärde mig i alla fall att man helst skall köra med samma ASA-tal rakt igenom vid alla bröllopsfotograferingar så att man vet att f/1,8 funkar upp till 8000/del.Detta för att jag skall kunna koncentrera mig på objektet snarare än att förlora mig in i tekniken.

Näe... REALA blir det i fortsättningen också så att jag slipper nöta på hjärnan. Beträffande resultatet så kommer bilder ifrån det senaste bröllopet att laddas upp iveckan och flera andra efterhand.

mvh
Patrik

Senast ändrad:
Nu har jag hämtat bilderna från böllopet och bilderna tagna med REALA var bra.
Men bilderna tagna med NPH400 är katastrof.

Kornigt,blekt grådaskigt,färglöst,ja helt enkelt kass. Det så underexponerat ut typ -0,5/-1 steg.
Att någon överhuvudtaget kan rekommendra denna film är för mig ofattbart.
Jag kunnde lika gärna använt Kodak Gold 400 !
Det kanske t.o.m. hade blivit bättre?!

Jag tog en bild med REALA inne i kyrkan f/2,8 4/del.Det blev KANON jämfört med NPH400.
Bra svärta och fin korn som det alltid blir med REALA.
Jag skall tillägga att jag överexponerade 1/3 dels steg för att gardera mig men det syntes ej och dom bilderna som blev bäst var de jag oroade mig för att dom skulle bli fel. D.v.s de 3 som jag oavsiktligt överexponerade i slutet. Dom var nästan ok.
Man kanske skall rata NPH400 efter ISO100?

:-(
Patrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar