Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PANIK! Tips om modell/klädes foton.

Produkter
(logga in för att koppla)

pavid

Medlem
Nu är det brottom!
fick en för frågan av en vän att hjälpa hans flickvän med att fota kläder som hon sytt själv. Det kommer alltså ske med modeller och det kommer vara utomhus. Det finns lite lite bilder som hon redan har som hon inte är nöjd med. ni kan se dem på http://www.lukaslukas.se . jag behöver lite snabba tips på vad jag ska tänka på. jag använder en Canon 20D med en Canon EF 16-35mm f/2.8 objektiv. jag har ingen extern blixt och vi kommer alltså vara utomhus i snön.

jag har ingen tidigare erfarenhet alls av poserings bilder.

jag önskar förslag på olika miljöer och andra viktiga saker att tänka på när kläderna ska vara i fokus. du kanske vet någon bra sida med bilder på som jag kan hämta inspiration ifrån? allt är välkommet.

Tack så väldigt mycket på förhand. / David Andersson.

man kan inte se några bilder på den hemsidan.
Det du absolut måste göra är att ta ett snack med henne och prata om vad HON vill ha,
Det är kanske inte en så dålig idé att sasta på ett samarbete med hair- make-up stylist ?
Personligen gör jag hår och sminkning själv men jag antar att du inte har erfarenhet av det ;)
Det är viktigt att det ser någorlunda professionellt ut för att det ska lyfta fram kläderna. Titta gärna i tidningar som gör moderepotage. Tänk sen hur det hade sett ut utan hår och smink, inte så vackert. För mig är stylandet en lika stor passion som fotandet men andra håller nog med.

se till att du har bra med ljus, tidigt på dagen alltså. Det som tar tid är inte själva fotandet utan det är föreberedandet. Ha klart för dig innan var någonstans ni ska fotografera. Jobbar du med modeller som kanske kommer vara lättklädda (?) i kylan är det bra med en assistent som har varma filtar och liknande och de kommer inte vilja traska omkring i snön tills du har hittat en bra plats.

lycka till
//Dajana

tack dajana... det är en del att tänka på. det kommer nog inte gå nåt vidare det här men det är ju första gången. kanske borde prata med henne mer. för hon ringde mig ikväll och hörde ifall det gick bra om jag kunde fota imorgon. jag är ledig hela dagen imorgon så jag sa ja. men vi behöver kanske mer tid att planera.

Satsa på mer tid! alltid, så att åtminstone du känner dig säker på vad det är du gör.
Jag vet inte om du har pratat med henne om hur modellerna ser ut och så men gör det, prata om "stylingen" och kanske se till att hon står för det.

Om hon redan varit missnöjd med en fotograf är det väl bäst att vara säker och få bättre resultat.
Eftersom du ska vara utomhus se till att få bort störande bakgrund genom att göra den suddig.

Sen är det väldigt mycket upp till modellerna.

du har en grym kamera så på den fronten är det lungt, läs på lite o titta på kort och det kommer säkert gå bra. Ett annat tips är att inte spara på filmrullarna. Med tanke på att motivet är levande kan det krävas ett par bilder innan man får ansikte/pose och ljus att gå ihop.

visa gärna hur det gick sen
//Dajana

nu glömde jag innan... att det ska finnas några bilder på sidan. om man klickar på kollektion 06.

iaf.
jag tror du har rätt. jag behvöer mer tid på mig och vi behöver nog prata igenom det ordentligt. annars blir det nog inte bra i alla fall. och jag känner mig inte säker för den delen heller.

jag ska söka vidare här i forumet och se ifal jag hittar någon liknande tråd.

tack för hjälpen.

jag glömde säga att det nog är bäst att stänga av inbyggda blixten och istället ljusa upp modellernas ansikten med reflektorer (du kan använda ett a3 papper som någon håller upp vid modellen)

ow shit. nu märker jag ju verkligen hur lite jag kan om sånt här. har aldrig sysslat med ljussättning.

andas! Det är ingen far , med en bra kamera brukar det gå skitbra bara man använder sunt förnuft.. ser ljuset bra ut.. så är den nog det ;)
Jag vill gärna se dina resultat.
Det här är varför jag tycker poträttfoton är så himla kul, bättre än modefoton blir det inte när det kommer till att vara kreativ.

blev inget fotande idag. var för grått så istället fick vi tid att åka till några platser och fundera ut lite hur hon vill ha det. hon som syr kläderna. men det får nog bli någongång snart så att inte snön försvinner.

andra tips?

Bilderna under kollektion 2006 är alla tagna med en D70 och vad som verkar vara ett kitobjektiv på största glugg i alla lägen. Nu får man ju större skärpedjup med en mindre sensor så försök hitta ett ljusstarkt objektiv så att du kan få kortare skärpedjup för lugnare bakgrunder. Kanske du kan långa ett 50mm 1.4 eller 1.8 av någon. Det ger för övrigt ett lite verkliga resultat. Det kan ju lätt bli lite förvridet med 16-35mm. Fast det kan ju bli coolt också gjort rätt.
Det jag tycker du ska ta upp med henne är om det ska "lifestyle"-bilder eller produktbilder. Det vill säga huruvida det ska se snyggt, häftigt, inne osv ut eller om det är prio på att få kläderna helt rätt exponerade med helt rätt WB för att man ska få en helt korrelt uppfattning av produkten.
Bildera som ligger på sidan nu är egentligen inte så dåliga, men de är ju knappt efterarbetade något så de ser ganska tråkiga ut.
Ett tips är att få modellerna att trivas och släppa loss så fort som möjligt. Det vill säga skapa en stämning där de inte känner sig fåniga för att poserar mm. Mycket och aktivt beröm varje gång de gör det där lilla extra är AO. Få dem att känna sig som modeller så är halva jobbet gjort.

ja, jag ska se ifall jag får tag på ett ljuskänsligare objektiv. kan nog bli svårt. annars är dem väl inte speciellt dyra? fast det ligger ju inte först på listan nu direkt.
tack för ditt svar!
mvh david.

Jo ljuskännslighet är en typisk sak som gör objektiv dyrare. Men 50mm f/1.8 brukar vara ett mycket prisvärt alternativ eftersom 50mm är "normalglugg" på en fullsensor 35mm.

Ska alla bilderna tas utomhus?
Finns det reflexskärmar att tillgå?
Känner du någon i närheten som kan låna ut ljusstarkare objektiv och som kanske kan låna/hyra ut utrustning som du kan använda? Studiotillbehör med blixtar?

Rätt ljus är a och o för sådana plåtningar. Lek med vinklar, korta skärpedjup och kanske vågade kompositioner/beskärningar som skapar spänning åt kollektionen.

//Peter

Utifrån de bilder som fanns på hemsidan, kan det vara ett tips att ha en modell som inte ser lidande ut på alla bilder, ger inget bra intryck av kläderna... Om du ska ta bilderna i snö miljö kan det vara ide att köra rå-format så du kan ändra vitbalans och exponering i efterhand.

nu missade jag christer och peters inlägg. men jag var iaf och fotade lite igår. vi var och fotade på ett ställe som heter I17. när vi var påväg och åka så kom det en gubbe som började prata lite fast inget speciellt också såg jag att han var påväg in i ett hus som vi hade tänkt att fota i en trappuppgång också frågade jag ifall det gick bra att gå igenom till trapphuset för det var en sidor dörr. också sa han att det gick bra bara vi går ut sedan. när vi stog i hissen påväg upp så pratade vi lite mer och när vi stannade så var vi i en officersmäss (?). och det var tio gånger bättre än där i trappan. så vi stannade där och fotade. här är några av bilderna jag tog. det var alltså första gången jag fotade modell bilder, jag fick lånat en speedlite 550ex och jag har aldrig fotat med blixt tidigare.

http://www.rauie.com/others/lukaslukas/1-liten.jpg
http://www.rauie.com/others/lukaslukas/2-liten.jpg
http://www.rauie.com/others/lukaslukas/3-liten.jpg
http://www.rauie.com/others/lukaslukas/4-liten.jpg
http://www.rauie.com/others/lukaslukas/5-liten.jpg
http://www.rauie.com/others/lukaslukas/6-liten.jpg
http://www.rauie.com/others/lukaslukas/7-liten.jpg
http://www.rauie.com/others/lukaslukas/8-liten.jpg

lämna gärna lite kritik. jag lär mig hela tiden.
tack! / david.

Många fina idéer där som jag tycker du har genomfört med variernade resultat. Tyvärr har du fått några riktigt fula slagskuggor på några av bilderna. Kanske studsade du inte blixten? Du verkar ha missat med blixten på några bilder också och fått fel yta exponerad. Det kan du dock fixa med typ vinjettering i PS.

Hur som helst så tycker jag dina bildidér var fina och modellen gjorde ett bra jobb (kanske bortsett från bild 2).

Det verkar som att du redan fått en massa tips.. Jag orkade inte läsa igenom allt. Men de tipsen jag har är: Bra ljus (fin sol utomhus och bra strålkastare/starka lampor/blixtar inomhus..), Ögonkontakt, roliga och intressnta poser (prova dig fram och testa många olika..)

Lycka till!

Har inte så stor vana med modeller och heller inte den här typen av foto. Tycker flera av bilderna är fina, både vad gäller ljus, poser och komposition. Men en sak som slog mig är att hon verkar hålla igen, vara lite blyg. Ser sällan in i kamera och håller bestämt igen munnen för att inte visa tänderna. Det brukar kunna indikera en viss osäkerhet över sig själv och kanske sitt utseende. Antingen är det en känsla man vill förmedla, något man vill spela vidare på. Är det det omvända man vill uppnå, dvs stark självkänsla och ego, självförtroende, etc så kanske detta är lite synd. Bara en enkel reflektion.

modellen verkar vara lite tillbakadragen, är det stilen ni valt så ok, annars hade ögonkontakt hjälpt bilderna. tycker att bilderna du tagit är ett lyft gentemot dom tidigare på sidan du länkade till

Henrik, tack för din åsikt.
jag testade massa olika sätt med blixten. jag försökte studdsa den så mycket som möjligt. ibland fick hon som sydde kläderna hålla upp en vit pärm som jag försökte leda blixten på men det där är jättesvårt tycker jag. jag själv vart ganska nöjd med ljuset på några av bilderna. jag är medveten om att det kan bli mycket bättre men för att vara oerfaren med blixt så tycker jag fick till det ganska bra. vart hittar jag vinjetteringen i ps?

Johan och Jon.
ni har helt rätt på de bilderna jag har valt så ser hon väldigt blyg ut. jag tycker om det. fast hon har ett väldigt vackert leende och intensiva ögon. hon hade inte modellat förut men tyckte hon var jätteduktig ändå. på de bilder hon visar tänderna och har en intensiv blick har någon av dessa faktorer försämrat foto, mitt ljus, mitt val av vinkel eller hennes posering. jag tyckte det här var skitkul men också väldigt svårt att få bra. lite samma sak med konsertfoton. men det kanske är att tänka på tills nästa gång. att blick in i kameran förstärker bilden?

tack för er kritik.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar