Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Paint Shop Pro vs Photoshop Elements

Produkter
(logga in för att koppla)

Imre

Medlem
Jag är ny här på Fotosodan, så jag vet inte om frågan har varit uppe tidigare.
Men det är så att jag har tänkt att köpa mig ett bildbehandlingsprogram och står och väger mellan Paint Shop Pro och Photoshop Elements (har tyvärr inte råd med att köpa "riktiga" PS).
Är nybörjare och vill ha ett enkelt program, men ändå med många möjligheter.
Vill ha både för- och nackdelar på båda programmen.
 
Hej!
I månadens nummer av tidningen FOTO finns just den jämförelsen du efterlyser. Jag har inte läst artiklarna noggrant, men jag tror att de kan hjälpa dig.

Daniel
 
Jag använder bägge, men...

Jag har haft PSP sedan version 5 ekker så, och tycker att PSP är lättare att använda och det har dessutom fler funktioner som PSE saknar (men som finns i PS). Jag kan inte allt i PSE i detalj, så jag kan nog missa en del, men en sak i PSP som PSE saknar är vektorfunktionerna. Om man tycker att detta behövs eller ej är en annan sak, det beror på vad man vill göra. Har nyligen uppdaterat både PSP (till 9.0) och PSE (till 3.0), och trots att bägge ligger på min vanliga maskin och har gjort så länge, så använder jag mycket hellre PSP än PSE. Jag tror att detta beror på mest att jag tycker om PSP's enkla gränssnitt mer. Jag vet att många som använt PSE/PS länge tycker att deras gränssnitt är oöverträffat, men så inte jag alltså. Jag inser att detta är en smaksak.
Jag tror nog att i dagens läge så är PSE det bättre prgrammet än PSP. Men PSP är lite mer komplett. RAW-hanteringen i PSE verkar bättre (åtminstonne med min Oly E-1) än i PSP. Detsamma verkar (men detta har jag testat otroligt lite) den brusreducering som bägge nu har.
PSE 3.0 har en OTROLIGT irriterande egenskap att den startar sin inbyggda katalogfunktion så snart jag proppar i ett CF-kort i datorn. Man kan bli av med detta, men jag har inte orkat än, men det är oerhört irriterande i alla fall. Jag börjar alltid med att kopiera alla bilderna på kortet till härddisken, först sedan vill jag börja jobba.

Som slutsats då, jag tycker själv mer om PSP, men tror nog att PSE kan vara bättre på mycket, men å andra sidan lite mindre komplett. Om man bara skall göra rent digitalt "mörkrumsarbete" (jag gör annat åxå) och gillar PSE's gränssnitt, så är det antagligen det bästa alternativet.

/Karlsson
 
Jag hakar på med en fråga här; Kan psp 16-bitars-operationer och i så fall vilka?

Tack! för svar
hej/Johan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.