Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Outsourca bildbehandling till Indien

Produkter
(logga in för att koppla)

pelleplutt

Aktiv medlem
hej
Är det någon som har erfarenhet av att skicka bildfiler till något av alla indiska företag som jobbar med bildbehandling? Kvalitet- tips om mnågon bra, prisnivåer osv

Jag har nedsatt färgseende, vilket innebär att jag ofta får jobba väldigt hårt med varje bild och lita mycket på histogram och liknande och det tar otroligt mycket tid som jag skulle kunna lägga på annat. Jag undanbeder därför kommentarer om lathet eller liknande.

Tack på förhand.
 
Har aldrig outsourca bildbehandling, har däremot gjort det jobbet åt tidningar etc. Kanske det kunde vara bättre att hitta någon i din närhet som är duktig och som du kan kommunicera med vad du vill att ska göras och som lär sej ditt bildspråk. Det är rätt viktigt tycker jag när det gäller bildbehandling.

Helt av intresse. hur är det för dej att jobba med svartvitt? ser du gråtonerna som dom ska vara?
 
Jag har en väninna som är yrkesfotograf i Indien, och hon outsourcar all systematisk bildbehandling (färgkorrigeringar, vitbalans, fläckar, upprätning, etc etc) utan några som helst problem. Så länge du inte har några problem med kommunikation på engelska går det säkert jättebra! /Martina
 
Har aldrig outsourca bildbehandling, har däremot gjort det jobbet åt tidningar etc. Kanske det kunde vara bättre att hitta någon i din närhet som är duktig och som du kan kommunicera med vad du vill att ska göras och som lär sej ditt bildspråk. Det är rätt viktigt tycker jag när det gäller bildbehandling.

Helt av intresse. hur är det för dej att jobba med svartvitt? ser du gråtonerna som dom ska vara?

Hej
Visst hade det varit det bästa. jag har gjort det då jag levererat bilder till nya kunder eller speciellt viktiga uppdrag, men kostnaden för att ta in den hjälpen i Sverige är ganska hög så det är ju en fråga om kvalitet vs pris. Jag känner att jag är beredd att prova Indien och sedan göra en bedömning av hur det fungerar, om det går illa så spelar det ju ingen roll att det är billigt så att säga...

Gällande gråtoner är jag osäker på exakt vad du menar. Om du menar huruvida jag ser helt färglösa bilder annorlunda än en färgseende så skulle jag nog tro att det inte är så (svårt att veta då jag aldrig varit 100% färgseende) Jag har dock aldrig fått kommentarer på att svartvita bilder ska ha sett konstiga ut (vilket hänt ibland med färgbilder där jag misslyckats med efterbehandlingen)

Menar du om jag ser toner (typ sepia) annorlunda så kan jag nog säga att det gör jag säkert, men det spelar inte så stor roll då en tonad svartvit alltid är "onaturlig" eftersom motivet i grunden ju är i färg så att säga. det jag har svårt med i allmänhet är att se när främst hudtoner blir onaturliga. de flesta som har nedsatt färgseende har problem att rött grönt och brunt är svåra att sklija ut, men för mig och många andra är även blå-lila-röd ett problem. Och det kan innebära lite lila himlar och väl rödblossiga kinder ibland ;)

Det är svårt att förklara vad det innebär att ha nedsatt färgseende eftersom någon som inte har det inte kan föreställa sig hur det är. jag kan inte heller avgöra hur illa det är eftersom jag inte har någon referens så att säga. Men det är oftast så att färger som är svaga i mättnad, färger som har toner av andra färger i sig och röriga miljöer är svåra (jag har alltså inga problem att se var Portugals flagga byter färg, men däremot är jag en usel lingonplockare så att säga...)

Lite off topic blev det.
men har du ett bra pris att ge på bildbehandling från RAW till tryckfärdigt (ingen friläggning eller liknande, utan färgjustering, kontrast, skärpa lite dammplockning och likande) alternativt enbart färgjustering så fixar jag resten. Så skicka ett PM till mig.
 
Jag har en väninna som är yrkesfotograf i Indien, och hon outsourcar all systematisk bildbehandling (färgkorrigeringar, vitbalans, fläckar, upprätning, etc etc) utan några som helst problem. Så länge du inte har några problem med kommunikation på engelska går det säkert jättebra! /Martina

Hej

Jag tar gärna hennes kontaktuppgifter. Skicka ett PM om du vill.

//Pelle
 
hej
Är det någon som har erfarenhet av att skicka bildfiler till något av alla indiska företag som jobbar med bildbehandling? Kvalitet- tips om mnågon bra, prisnivåer osv

Jag har nedsatt färgseende, vilket innebär att jag ofta får jobba väldigt hårt med varje bild och lita mycket på histogram och liknande och det tar otroligt mycket tid som jag skulle kunna lägga på annat. Jag undanbeder därför kommentarer om lathet eller liknande.

Tack på förhand.

Det är inte bara av prisskäl som många använder indiska företag utan därför att de kan göra klart bilderna medan vi svenskar sover. :)

När man sedan kommer till jobbet på morgonen finns bilderna där. Praktiskt.

http://capdesign.idg.se/2.990/1.258951/bildbyran-maskot-outsourcar-bildretusch-till-indien
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.