Annons

Otillräcklig dator ?

Produkter
(logga in för att koppla)

viperman

Avslutat medlemskap
På sista tiden har jag fått mer blder i 30x20 cm format att framkalla

Dok har jag då fått problem med min dator när jag ska spara filen i Cs5 2spara för web & "
Körs ju en optimering av fotot

Den klarar inte av att köras för jag har för lite minne :(

Kör en dator med Win xp
Intel core 2 duo E8400 3,00Ghz
Minne 4 GB DDR2 PC2-6400 400 Mhz
SATA diskar
Geforce 8800 GT

Någon som kan tipsa ...

Har många foton jag vill framkalla men nu står allt still pga strulet med att spara foton till jpg så jag kan skicka iväg på framkallning
 
Får du något felmeddelande om lite minne?

Känns spontant inte som 4 GB eller datorn i sig skulle vara otillräcklig.
 
Varför skall du spara för "webb och enheter"?? om du skall skicka iväg och framkalla bilder??
Varför inte spara som JPG?? Spara för webb o xxx ger automatiskt en varningsruta om bilderna överstiger en viss storlek.
Tycker inte det kåter av spec. att din dator skulle vara långsam
Jag kör med liknande upplägg, dock bara 2 Gb minne och har aldrig några problem, förutom att det går något långsamt ibland.

GF
 
Varför skall du spara för "webb och enheter"?? om du skall skicka iväg och framkalla bilder??
Varför inte spara som JPG?? Spara för webb o xxx ger automatiskt en varningsruta om bilderna överstiger en viss storlek.
Tycker inte det kåter av spec. att din dator skulle vara långsam
Jag kör med liknande upplägg, dock bara 2 Gb minne och har aldrig några problem, förutom att det går något långsamt ibland.

GF

Blir samma för mig där.
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    35.4 KB · Visningar: 537
På sista tiden har jag fått mer blder i 30x20 cm format att framkalla

Dok har jag då fått problem med min dator när jag ska spara filen i Cs5 2spara för web & "
Körs ju en optimering av fotot

Den klarar inte av att köras för jag har för lite minne :(

Kör en dator med Win xp
Intel core 2 duo E8400 3,00Ghz
Minne 4 GB DDR2 PC2-6400 400 Mhz
SATA diskar
Geforce 8800 GT

Någon som kan tipsa ...

Har många foton jag vill framkalla men nu står allt still pga strulet med att spara foton till jpg så jag kan skicka iväg på framkallning

Det är inte så att den hårddisk som Photoshop använder för Swap (vanligen C:) är full eller nästan full? Om inte så kanske den behöver defragmenteras?
 
Du har max minne för 32 bit

...
Kör en dator med Win xp
Intel core 2 duo E8400 3,00Ghz
Minne 4 GB DDR2 PC2-6400 400 Mhz
SATA diskar
Geforce 8800 GT
...

Kör du xp 32 bitar vilket du säkert gör har du i praktiken bara 3 gb internt totalt med grafikort, Detta för att det är vad operativet kan accessa. Så byte till Win 7 skulle ge dig mera minne.

Jag hade en sån dator som din tills för någon vecka sedan när jag bytte till en Core i7. Vet inte om det hjälper dig men efter det känns in photoshop så himla segt utan roligare att jobba med.

Har du testat att scanna med mindre kvallitet? (kanske dum fråga men då går det mindre minne.)

/Fredrik
 
Spara för webb funktionen är inte till för stora bilder helt enkelt så jag tror man får samma meddelande på vilken dator som helst.

Välj istället spara som och spara i JPEG.
 
För något år sedan gjorde jag iordning en bild som var ung 90 x 60 cm. Under redigeringen med en trave justeringslager var bilden ca 800 Mb stor och sparades i flera versioner utan problem. Jag har en Intel Core 2 Duo 2,3 GHz och 3 Gb internminne och min Hd är kanske 160 Gb allt som allt. Jag kör Xp Home (32 bitars)
Kolla hur mycket minne du har tilldelat PS. Det gör du under Edit/Preferences/Performance.
Jag låter PS använda 1200 Mb vilket är 71 % av tillgängligt minne. Rekommenderat område är på min dator 935 - 1224 Mb.
Tänk på att du kanske inte ska ha en del andra minnesslukande program igång, kolla att du inte har en massa skitprogram som startar automatiskt.
 
På sista tiden har jag fått mer blder i 30x20 cm format att framkalla

Dok har jag då fått problem med min dator när jag ska spara filen i Cs5 2spara för web & "
Körs ju en optimering av fotot

Den klarar inte av att köras för jag har för lite minne :(

Kör en dator med Win xp
Intel core 2 duo E8400 3,00Ghz
Minne 4 GB DDR2 PC2-6400 400 Mhz
SATA diskar
Geforce 8800 GT

Någon som kan tipsa ...

Har många foton jag vill framkalla men nu står allt still pga strulet med att spara foton till jpg så jag kan skicka iväg på framkallning

En klassiker...

Varför sparar du för webb när du ska trycka/skriva ut?

Web kanske man kan tänka sig behöva bilder på 1024 eller så.

Spara som jpg ska du välja. Det är inget fel på din dator.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.