Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskarpt med nya kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Karin-eh

Medlem
Hej!

Jag har ägt en Canon 60d i några dagar nu. Tycker det är svårt att få riktigt skarpt, tar mest bilder på min dotter. Hade "sportinställningen" och tog när hon åkte pulka.
Blev inte skarpt i ansiktet utan långt bakom. Tycker det borde bli skarpt när jag har det på automatiskt. Hon var ju förstås mitt i bilden så jag fokuserade ju på henne.
Vad kan det vara jag gör fel?

Du kanske har kameran isntälld på "One Shot AF".
Då ställer kameran in fokus när du trycker ner avtryckaren halvvägs, och låser fokus där.
Hon kanske hann åka någon bit innan du senare tryckte av.

I pulkabacke, rörligt motiv, är det vettigt att ha fokus inställd på "servo"

Petter ...

eller föresten. I sportinställning är det väl servo som är default. Däremot kan det vara så att kameran letar fokus bland alla möjliga fokuspunkter. Den kanske faktiskt hittade något tydligt i snön som den valde att fokusera.

Tipsen är att själv välja en enda fokuspunkt som aktiv, och använd servoläget

Petter ...

Nu såg jag att jag hade objektivet inställt på MF. Kan det vara det kanske..
Har inte blivit bekant med alla inställningar, det känns som om det kommer ta lite tid.
Prövade först att trycka på knappen för fokuspunkterna men inget hände. Jag har tyvärr inte instruktionsboken här dumt nog.

Har inte blivit bekant med alla inställningar, det känns som om det kommer ta lite tid.
Prövade först att trycka på knappen för fokuspunkterna men inget hände. Jag har tyvärr inte instruktionsboken här dumt nog.

Med MF tar du bort fokusautomatiken så ställobjektivet på AF - det är ett måste. Sedan skall du veta att fota hundar, sport och barn i farten är riktigt svårt. Det blir många suddiga bilder eller med fokus på fel ställe även för en tränad fotograf. Ta många bilder.

Ja där satt den!

Manuell fokus betyder ju att Autofokus är avstängd. Då ska man ha tur om man ska få fokus på rätt ställe. (Om man inte rattar manuellt förstås). Fokus blir på det som råkar vara i fokus.
Lite grand som en trasig klocka, den går rätt två gånger om dygnet.

Petter ...

Tack för hjälpen, även om jag hittade det själv. Så skönt med lite feedback när man håller på att lära sig kameran.

Tack för hjälpen, även om jag hittade det själv. Så skönt med lite feedback när man håller på att lära sig kameran.

om du följer objektet med kameran få du en fartkänsla i bilden där pulkaåkaren är skarp och bagrunden får en rörelseoskärpa.

ställ in kameran på en slutartid mellan 1/80 - 1/100

Kul och effektfullt :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar