Tror du överdrivar problemen med automatik. Automatik när det gäller exponering brukar fungera bra i det flesta fall. Jag tror inte det är det som problemet i det här fallet.
Nja, exponeringsautomatik i sin mest automatiska version brukar sträva efter korta exponeringstider. Det innebär ju stora bländaröppningar. Det gynnar inte skärpan, alltså objektivets förmåga att avbilda motivet skarpt. Förväxla inte detta med s k skärpedjup, för det finns ju inget egentligt sådant. Bara ett område med mer eller mindre oskärpa. Kitobjektiv är väl mestadels inte kända för att vara skarptecknande på stora bländaröppningar. Så automatiken kan mycket väl ha ett finger med i detta.
Jag tror att denna situation är mycket vanlig. Folk köper fin kamera och kör på AUTO. Kameratillverkaren beskriver att kameran mäter på tvåtusenfemtioelva punkter i motivet och garanterar skarpa och välexponerade bilder. Går man på det så får man skylla sig själv. En del kameror säljs sedan p g a bristande intresse. Andra blir nog liggande i någon låda, besvikna köpare. Några skaffar sig kunskap. Men många får nöja sig med halvdassiga bilder. "Jag är ju inte så bra på detta" brukar de urskulda sig med. Så är det nog.
Men tekniska fel ska ju alltid uteslutas. Man måste dock inse att kameran är en idiot trots all märkvärdig automatik. Annars har man problem.//K
Var inte det ett problem mest förr. Dagens optik är ganska bra. Oftast brukar det väl åtminstone bli skarpt i centrum även på en usel kitzoom. Dessutom hade jag för mig att nikons 18-55:a var ganska skarp, men jag kanske förväxlar den med någon annan. Tittar vi på de nybörjare jag av och till brukade hålla fotokurs för så var det vanligaste problemet att man har för lång tid och inte håller kameran stilla eller att man helt enkelt inte fokuserat på rätt ställe i bilden när det blir oskarpt. Så att om automatiken inte ger för långa tider räddar nog mer än vad det stjälper.
Dessutom så har man väl oftast inte så mycket val om man har en ktizoom med ljustyrka närmare 4-5.6. Ska du blända ned ett par steg hamnar du på bländare 8 eller 11 och då får du dra upp iso känsligheten så mycket att man nog inte ser om optiken är skarp eller ej p.g.a. bruset såvida man inte fotograferar ute en solig sommardag, Kan det måhända vara detta som har hänt TS. Vilket iso togs bilderna på? För övrigt ger även allt för mycket nedbländning sämre resultat p.g.a diffraktion, men det är oftast ett mindre problem.