Annons

Oskarp normal

Produkter
(logga in för att koppla)

Jorek

Aktiv medlem
Min normal är en Series E 50 mm 1,8. Den har en kosmisk kantoskärpa, syns redan i sökaren.
Har någon ett tips på ett skarpt Nikkor någonstans mellan 45-55 mm eller möjligtvis en kort zoom på säg 35-70 mm?
Jag har en FM2 och vill ha helmanuella objektiv.

E-series är faktiskt inte de bästa Nikkorgluggar man kan ha eftersom de inte är multi coated. En 50mm 1.8 fast inte E series är betydligt mycket skarpare optik. Sen har du 1.4 varianten som är lite dyrare men ger dig möjlighet att fota i taskigare ljusförhållanden. Det ska finnas en glugg som heter 45mm 2.8P och ska vara en riktig pärla har jag hört.

http://gallery.gulnet.nu/

Varför inte en "vanlig" normal?

Vanliga Nikon-normaler e billiga,
å blir bara billigare... :)
å jag tycker dom e bra!

Har själv nyss inhandlat en 1:2/50 mm
NIKKOR-H.C Auto.
Den e väl 20 år gammal konstruktion.

Å en NIKKOR-SC 1,4 50 mm.

Å priset...nja..jovisst betalade jag, men... ;-)

Å vad gäller "20 år gamla konstruktioner" så säger min vän Fotohistorikern (som har personlig VIP-kontakt med testavdelningen hos Hasselblad.
Jag har inte sagt detta!!!)
så har det inte hänt nå't speciellt vad gäller skärpa de sista 20 åren. :)
Om du inte frågar tillverkarna förstås!!!

Sedan att man gör de mesta fantastiska Zoooooom-
konstruktioner med XYZ-grejer,
det är en annan sak, å har inget med skärpa att göra! ;-)

Nu ligger jag väl illa till!!! ;-)

Det låter som det är något fel på din 50 E. De är normalt sett mycket skarpa men saknar som sagt multicoating.

50/1.8 Ai/Ais (0,45m min fokus) är den bästa Nikonnormalen.

50/1.8 Ais (0,6m min fokus) och 50/1,8 E är också mycket bra men är något svagare än den äldre versionen på full öppning.

50/2 och 50/1,4 är mycket bra.

50/1,2 är bra men lite svag på stora bländare.

Fel eller inte, den är både oskarp och förvränger bilden i hörnen, lika mycket i varje hörn. Jag har ett schackrutigt golv i farstun, perfekt att testa på och skillnaden mot mina andra gluggar är enorm, och det vid en snabbtitt i sökaren. Dessutom är den så glapp att bilden rör sig när man fokuserar.
Micro-Nikkor 55/2,8 AIS? Förlorar man något annat med macromöjligheten?

--------------------------------------------------
Jörgen Eklöf skrev:
Min normal är en Series E 50 mm 1,8. Den har en kosmisk kantoskärpa, syns redan i sökaren.
Denna oskärpa, som Du ser i sökaren, måste vara något allvarligt fel på just Ditt objektiv!
Fått några stötar?
Hur ser objektivet ut, bucklor?
Linskittet kan ha lossnat, en eller några linser sitter fel, i optiken!
Normalt, kan Du aldrig avgöra bara genom sökaren om ett objektiv har utmärkt eller dålig skärpa, sker endast vid kontroll med en lupp, på det färdiga negget eller vid uppförstoring på papper!
Normal objektiv är ofta det skarpaste objektivet, bland alla de andra fasta, i en tillverkares serie!
Normalen till min Nikon Nikkormat, båda från 1969, är superskarp, över 30 år gammal!
Just det, om dagens objektiv har namn som Pro Selected Limited All XL Fluit Glas, gå inte på det, ett skarpt objektiv konstruerat en gång för länge sedan, behöver inga magiska namn, det fungerar praktiskt ändå perfekt!
Fråga Leitz!

Georgios Stratigentas skrev:
... multi coated. En 50mm 1.8 fast inte E series är betydligt mycket skarpare optik. Sen har du
En 50mm 1.8 fast inte E series är betydligt mycket skarpare optik. Sen har du 1.4 varianten som är lite dyrare men ger dig möjlighet att fota i taskigare
Sämre multicoating skall inte inverka på skärpan, detta objektiv, som proplemet gäller, måste ha råkat ut för en skada.
Största bländare, antingen 1,8 eller 1,4, är en så liten skillnad emellan, inte ett bländar steg ens, båda två fungerar perfekt vid mycket dåliga ljusförhållanden.
Objektivet med ljusstyrka 1,4, har ofta en lins extra, jämfört med objektivet med ljusstyrka 1,8, men samtidigt är det oxå dyrare och tyngre.

Jorek skrev:
Fel eller inte, den är både oskarp och förvränger bilden i hörnen, lika mycket i varje hörn. Jag har ett schackrutigt golv i farstun, perfekt att testa på och skillnaden mot mina andra gluggar är enorm, och det vid en snabbtitt i sökaren. Dessutom är den så glapp att bilden rör sig när man fokuserar.
Micro-Nikkor 55/2,8 AIS? Förlorar man något annat med macromöjligheten?
Då är det helt klart fel på objektivet. Någon eller några linser sitter fel.

Micro-Nikkor 55/2,8 är extremt skarpt även på långa avstånd och även på full öppning. Det är förutom ljusstyrkan det bästa normalobjektivet till Nikon.

Ljusstake?

Plast får inga bucklor... Lutar åt att det blir någon aluminiumbit med 20-30 år på nacken, den kommer att känna sig hemma i väskan ihop med de andra...
Plasten kan kanske bli en fin ljusstake?

Skarp normal

Jag har nu lyckats jaga upp ett 50/1,8 , närgräns 0,45 m, på Blocket. Skarpt som attan och finfint skick i övrigt till det facila priset av en femhundring. Vem sa att optik är dyrt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar