Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Orkar inte hålla boxen

Produkter
(logga in för att koppla)

ACVS

Aktiv medlem
Hej!

Nu blev rubriken lite konstig men..
Har studioblixtar elinchrom d-lite2 och 4, den "skruven" som man använder för att vinkla blixten den orkar inte hålla upp en octabox storlek 100-120. Har mailat Aifo men inte fått något svar än så jag frågar Er om tips.

Hälsningar
Anne Ståhl

Jag skulle lösa det genom att surra en latta på ovansidan av blixten och staga upp den med en lina mot stativet över änden av lattan, Linan fästs lämpligen i oktan.

Om du drar för hårt på skruven kan grejerna gå sönder.

Innan du går till att använda lösningar med riggning, kan du prova att skruva upp leden helt och pilla in ett papper på var sida och dra åt sen och se om det hjälper.

Jag har samma problem, har dragit åt skruven till max men ändå sjunker oktan ner..den blir för framtung.

Som sagt kan du rigga ut en latta på baksidan av blixten och spänna ett snöre ner mot stativet. För att inte belasta själva blixten så mycket med oktan kan du fästa snöret uppe i oktan och dra det över en latta som sticker ut baktill på blixten. Det är kanske inte väldigt enkelt att rikta om eller få in den rätta vinkeln, men en okta sprider så mycket att vinkeln inte spelar så stor roll. Lite knepigt blir det förstås om man inte är så duktig på att göra knutar. Då kanske man får ta till ståltråd...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar