Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Orange-rödflammig" film

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Hej,

För ett tag sedan försökte jag väcka liv i pappas gamla Nikon F-501, men som jag minns det så blev bilderna orange-rödflammiga. Är det någon som vet vad detta kan bero på? Vill ta upp fotandet igen och tänkte lära mig grunderna med denna kamera - men jag vill inte lägga ner några pengar på den för att få igång den (förutom film-framkallning förstås).

/Karin (Som vill lära sig grunderna innan hon köper en KM-A2 eller t.o.m en Pentax *ist DS)

Du har med stor sannorlikhet fått in ljus på filmen. Det kan vara så att ljustätningen på dörren inte fungerar eller att filmen bytts i starkt ljus.
Detta borde inte vara svårt att åtgärda och inte hindra dej i din fotografering.
Kolla noga alla skarvar kring bakdörren. Anlita service om du behöver hjälp att fixa. Tillfälligt kan man "täta" med svart eltejp och gummisnodd runt huset. Det är asfult men kan hjälpa.

/AnWi

Har nu läst lite mer på forumet och jag vill bara förtydliga att bilderna inte blir mer åt det orange hållet. Utan det ser ut som att jag tagit kort på en eldsflamma. Eldsflamman finns mer eller mindre på alla bilder, men är olika stor.

Kan det ha blivit så när jag tog ut filmen? Minns inte om jag gjorde något "dumt" då...

/Karin

Det låter helt klart som en ljusläcka.

Var på negativet sitter flamman? Uppe, nere, höger, vänster, mitten? Är det på samma ställe på varje? Hur stor är den? Du har inte möjlighet att skanna ett exempel?

Tyvärr var det ett tag sedan nu och tyvärr så slängde jag bilderna. Men nu vet jag vad jag ska titta efter. Ska köpa film efter jobbet idag och testa. Vill helst ha kameran up and running till slutet av januari då jag ska till vackra Amsterdam. :)

/Karin

Tillägg: Flamman sitter ibland på samma ställen och ibland inte. De är olika stora också.

Senast ändrad:
Kolla igenom kameran ordentligt innan du laddar den. Du kan t ex kolla att bakstycket sluter tätt överallt, att slutaren ser fräsch ut och att inga dämpningslister uppe vid prismat börjat vittre sönder.

jimh skrev:
Kolla igenom kameran ordentligt innan du laddar den. Du kan t ex kolla att bakstycket sluter tätt överallt, att slutaren ser fräsch ut och att inga dämpningslister uppe vid prismat börjat vittre sönder.

Will do! Tack för er hjälp! Återkommer med resultat. Kan vara bra för andra som kanske har samma problem att se hur det slutade. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar