Annons

Optisk sökare på kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

molusk

Aktiv medlem
Sedan våra Dimage Xi har blivit lite gamla så har jag tittat på nya små kompakter. Att fota utan optisk/elektronisk sökare är för mig och min fru helt otänkbart. Jag ser mina medmänniskor stå i förvridna ställningar när de ska ta en bild med sina kameror utan genomsiktssökare.
Nu har jag hittat en modern kamera med optisk sökare: Canon IXUS 100 IS. TYvärr går den inte att köpa annu. Varför har man gått ifrån genomsiktssökare?
//Bosse
 
Sedan våra Dimage Xi har blivit lite gamla så har jag tittat på nya små kompakter. Att fota utan optisk/elektronisk sökare är för mig och min fru helt otänkbart. Jag ser mina medmänniskor stå i förvridna ställningar när de ska ta en bild med sina kameror utan genomsiktssökare.
Nu har jag hittat en modern kamera med optisk sökare: Canon IXUS 100 IS. TYvärr går den inte att köpa annu. Varför har man gått ifrån genomsiktssökare?
//Bosse

Vem kan bäst svara på det, om inte tillverkaren själv?
Ring agenturen, de ger dig telefonnumret, direkt till konstruktionsavdelningen!
Idag är det troligen stängt, men försök på måndag!
 
Jag gillar också en genomsnittsökare men faktum är ju att på de allra flesta kompakter är de inte så bra. I takt med att lcd skärmarna blivit större, ljusstarkare och bättre är det därför naturligt att det sker en övergång till endast skärm.

Canon är väl en av de tillverkare som fortfarande hänger kvar vid sökare på ett flertal kompaktmodeller.

Jag köpte nyligen en Ixus 980 IS och även om den har sökare så använder jag allt oftare skärmen när jag fotar. Det är lite av en vanesak tycker jag.
 
En kompaktkamera kommer aldrig (iaf inte än på ett tag) ha samma kvalitét på bilderna som en dslr. I bra ljus kan man få riktigt bra bilder, men du har inte samma kontroll över skärpedjup, med digital kompakt har du i princip oändligt skärpedjup hela tiden förutom vid macro-fotografering. Inte heller kan du se skärpan i genomsiktssökaren, och vid dom allra flest fallen lider sökaren av parallax-fel så kompositionen på bilden kommer bli annorlunda än va den va i sökaren.
 
OK den har jag missat. Hur skiljer sig bildkvaliteten mot din 40D?

Som Markus säger, skillnaden i bildkvalité varierar. En bild tagen i dagsljus med stort skärpedjup, ja då hänger Ixusen med bra. Däremot så fort kraven ökar, dåligt ljus, svårfångade motiv, behov av kort skärpedjup osv då är 40D överlägsen.

Någon som jag faktiskt gillar med Ixusen är ansiktsfokuseringen, det funkar förvånasvärt väl och är riktigt användbart.

Det jag saknar på Ixusen är lite mer vidvinkel, men i övrigt tycker jag den är perfekt för sitt syfte, den ligger alltid i jack-fickan så man har den med sig om man skulle springa på något roligt motiv.
 
Vill man ha en optisk sökare som fungerar i praktiken (tillräckligt stor och ljus), så blir det nog till att köpa en extern sådan. Då måste man även välja en kamera som har blixtsko (fäste för sökaren). Panasonic och Ricoh säljer sådana modeller.

Jag har en Ricoh GR Digital II med en GV-2 Optical Viewfinder som jag är grymt nöjd med.
 
Nu har jag hittat en modern kamera med optisk sökare: Canon IXUS 100 IS. TYvärr går den inte att köpa annu. Varför har man gått ifrån genomsiktssökare?
Det finns faktiskt en hel del kompakter med genomsiktssökare. Canon har flera olika modeller (både i Powershot- och Ixus-serien), liksom Sony. Även från andra tillverkare finns några enstaka modeller.

Att många kameror saknar genomsiktssökare beror helt enkelt på att optiska och mekaniska lösningar är mycket dyrare att tillverka än elektroniska.
 
Jag köpte nyligen en Ixus 980 IS
Och det gjorde jag också idag!
Den kommer att bli en bra ersättare till Dimage X och Xi-kmerorna. Och genomsiktssökaren är godkänd av frugan. Det roliga är att det finns vissa manuella möjligheter också.
Ett par testbilder har inte givit något att klaga på. När jag pratade med min gode vän så kunde jag nämna 14 MP och då blev han tyst :)
//Bosse
 
Och det gjorde jag också idag!
Den kommer att bli en bra ersättare till Dimage X och Xi-kmerorna. Och genomsiktssökaren är godkänd av frugan. Det roliga är att det finns vissa manuella möjligheter också.
Ett par testbilder har inte givit något att klaga på. När jag pratade med min gode vän så kunde jag nämna 14 MP och då blev han tyst :)
//Bosse

Ang. genomsnittssökare så tycker jag att de är helt värdelösa på kompaktkameror. Du får helt fel utsnitt, det är omöjligt att göra exakta kompositioner eftersom den inte visar vad som hamnar på bilden. Sen ser du inte om kameran har hittat fokus eller hur exponeringen blir.

Det är helt ointressant att den har 14 MP. En antik digital systemkamera med 4 MP (ex. Nikon D2h) spöar den på alla sätt. Det går inte att köpa en kamera idag med för få megapixlar.

Grattis till ett bra köp förresten! Jag har en liknande Canon (IXUS 870 IS) som jag är riktigt nöjd med!
 
Och det gjorde jag också idag!
Den kommer att bli en bra ersättare till Dimage X och Xi-kmerorna. Och genomsiktssökaren är godkänd av frugan. Det roliga är att det finns vissa manuella möjligheter också.
Ett par testbilder har inte givit något att klaga på. När jag pratade med min gode vän så kunde jag nämna 14 MP och då blev han tyst :)
//Bosse

Grattis. De manuella möjligheterna är kul men lite av en besvikelse för mig. Bländaren går väl bara att ställa i två olika steg om jag minns rätt vilket känns lite trist. Jag kör mest i P-läget, tycker det funkar bra på en kompakt.

14 megapixel kanske inte är så viktigt, däremot är ju sensorn lite större på den här Ixus modellen än de andra (och många konkurrenter) vilket jag tycker märks i en acceptabel brusbild på högre ISO (även om man gärna kunde önska sig mer).
 
Sedan våra Dimage Xi har blivit lite gamla så har jag tittat på nya små kompakter. Att fota utan optisk/elektronisk sökare är för mig och min fru helt otänkbart. Jag ser mina medmänniskor stå i förvridna ställningar när de ska ta en bild med sina kameror utan genomsiktssökare.
Nu har jag hittat en modern kamera med optisk sökare: Canon IXUS 100 IS. TYvärr går den inte att köpa annu. Varför har man gått ifrån genomsiktssökare?
//Bosse

"Varför har man gått ifrån genomsiktssökare?" Bra fråga...
Tror det finns flera orsaker, men det finns några bra kompakter som har en sökare, Canon G10 tex.
En av anledningarna till att jag köpte en G10 va just att den hade en genomsiktssökare!
/Bengan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.