Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Optikstaplingskoppling mha hane-hane filterring? (MAKRO teknik!)

Produkter
(logga in för att koppla)

littos

Aktiv medlem
Tjenis!

Jag undrar om det är någon här på fotosidan som har använt sig av tekniken att "stapla objektiv" för att få stora förstorningsgrader vid maktofotografering, och i så fall var de har hittat den nödvändiga kopplingsringen mellan objektiven.

Tekniken går ut på att sätta ett halvlångt tele på kameran och sedan sätta en kortare optik "bakochfram" på telet med hjälp av en "adapterring". Se bilden!

Jag har försökt hitta en kopplingsring, diam 58mm, med "gängan utåt" i båda ändar, men inte lyckats. Jag vet att Kirk (USA?) säljer dylika, men jag undrar om det finns någon lite närmare som kränger dem också.

Hör av er om ni vet nått!

/Anders

Bilagor

• adapterrimg för makro.jpg
    adapterrimg för makro.jpg
    16 KB · Visningar: 205
Det är väl bara att slakta två gamla filter och limma ihop. Till nöds funkar det att bara tejpa ihop gluggarna med eltejp.

Jag skrev ett inlägg om detta i somras, kolla här.

Grymmt snabb är du Ulf!

Jo, jag antar att jag får hänge mig åt kreativt filterpajjande :D

(Känner mig som en usel människa att jag inte kollade i arkivet, skall försöka göra det nästa gång...)

/Anders

Bättre än filter är Cokins anpassningsringar eftersom de har stor yta för expoxylimmet att fästa i. Det är bara att köpa två stycken och limma ihop. De kostar drygt hundra kronor styck.

jimh skrev:
Bättre än filter är Cokins anpassningsringar eftersom de har stor yta för expoxylimmet att fästa i.

Smart idé! Men det funkar rätt bra med vanliga filterringar oxå. Epoxilim är starkt.

Har man inga gamla filter så brukar det gå att hitta i fyndlådor för några tior (t.ex. på mässan i Jkpg).

(Littos, glöm det där med uselhet, att hitta den där gamla tråden hade nog inte varit så lätt.:) )

Tips:
Om du väljer att tillverka kopplingsringen av två gamla filter, tänk på att filterringarna deformeras lätt när glaset är bortknackat.

Jag föreslår att du slipar filterringarna mot en smärgelduk innan du knackar ur glasen, så att du får släta metalliska ytor att limma mot varandra. Knacka sen ur glasen och limma ihop ringarna med vanlig 2-komponentsepoxi. Lycka till!:)

Step up och step down ringar kan nog vara användbart också om skillnaden i filterdiameter är stor..
mvh/gunte..

Ulf!

Det jag funderar mest på när det gäller hemmasnickrandet är om man verkligen lyckas få filtergängorna parallella. Det vore ju inte så käckt med en knix mitt i optiken...

Har du gjort nått speciellt för att få det rakt, eller är filtren redan så plana att det räcker att skava av färgen innan man limmar?

Det får nog bli filter, i alla fall i första vändan. En polare har troligen ett gäng gamla skrotfilter som jag kan använda...

/Anders

Jag tillverkade en ring av två gamla filter för en himla massa år sedan. Kan inte minnas att det var några problem att få till en snygg limfog. Använd sparsamt med lim och fixera med en tejpremsa runt hela ringen. Hakuna matata.:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar