Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

OMEDELBAR HJÄLP Fota månen

Produkter
(logga in för att koppla)

marsbarn

Aktiv medlem
Månen utanför mitt fönster är helt underbart vacker, var ut och försökte fota men ovan fotograf som man är blir det inte alls bra. Jag vill fånga exakt det jag ser samma ljus och färger, hjälp på några snabba inställningar? Har ganska bra koll på vad som är vad i teorien men klarar inte av det här praktiska provet.
 
Månen utanför mitt fönster är helt underbart vacker, var ut och försökte fota men ovan fotograf som man är blir det inte alls bra. Jag vill fånga exakt det jag ser samma ljus och färger, hjälp på några snabba inställningar? Har ganska bra koll på vad som är vad i teorien men klarar inte av det här praktiska provet.

Prova någonting som 1/125, f8 eller 1/60, f4.
 
Den är fin här också. Måste jag genast ut och ta en bild på.

Återkommer snart med bild och spec på inställningar..
 
Inte den bästa bilden, delvis beroende på min hemtillverkade 2x FD-adapter för att få lite tele...

Inställningarna var iallafall:
bländare: 11
slutartid: 1/250s
ISO: 1250
(i mitt fall skäl ju telekonvertern 2 steg)

Månen är ju direktbelyst av solen. Så vid fullmåne ger den ungefär lika mycket ljus som en solig dag här på jorden. Mao ISO100, 1/125s, f11

Andra inställningar jag hade var:
Live View för att ställa in skärpan och minimera skakoskärpa
Stativ
Självutlösare (också för att reducera skakningar)

Egentligen är månen grå (vitbalans ska stå på sol-symbolen). Men den upplevs gul för ögat, så jag ställde vitbalansen på K8000 för att få den så gul som jag upplevde den.
 

Bilagor

  • måne.jpg
    måne.jpg
    87.6 KB · Visningar: 2,183
Månen utanför mitt fönster är helt underbart vacker, var ut och försökte fota men ovan fotograf som man är blir det inte alls bra. Jag vill fånga exakt det jag ser samma ljus och färger, hjälp på några snabba inställningar? Har ganska bra koll på vad som är vad i teorien men klarar inte av det här praktiska provet.

Hej!
Fotografera månen rätt av är inte lätt. Den är så ljus att om man exponerar själva månskivan rätt blir omgivningen alldeles för mörk. Om man sedan försöker få omgivningen bra så kommer månen att se ut som en sol i lyskraft. En lång exponeringstid förvränger vidare bilden av månen eftersom den skenbart rör sig en måndiameter på ca 2 minuter.
Man imponeras av en fullmåne och tycker att den är stor och dominerande på himlavalvet, men om man vill ha en måne över ett större utsnitt av ett landskap blir den minst sagt obetydlig.

Alla dessa små trevliga problem löser man genom att fuska en smula, eller snarare rätt ordentligt:
1. Fotografera månen med ett telobjektiv, ex 200 mm brännvidd.
Se till att månskivan blir bra exponerad. Månen är överraskande ljus och bländare 5,6 och 1/250 s kan vara ett tips. Använd manuell inställning och prova olika värden.
2. Fotografera sedan det månbelysta landskapet med ett objektiv med kortare brännvidd, ex 50 mm, men lägg själva månen strax utanför bildutsnittet. Exponera så att allt ser månbelyst ut - inte för ljust och inte för mörkt. Med ex bländare 8 kan exponeringstiden bli flera sekunder. Stativ behövs alltså.
3. I ett bildbehandlingsprogram lägger du sedan in bilden av månen i landskapsbilden. Det är inte speciellt svårt och kan göras på många olika sätt. Man kan behöva arbeta en del med båda bilderna för att de ska matcha varandra.
Märkligt nog märker många betraktare inte att bilden är manipulerad ...
Hälsn
Ragnar N
 
Instämmer med Staffan.

Stativ, kameran i M-läge och sedan exponering som en solig dag. ISO 100, 400/f5.6 och sedan kan man laborera beroende på objektiv och konverter. Hos oss är dock månen för närvarande grå.

En fullmåne är vacker men vad ni skall prova är att gå ut och fotografera i månskenet. Stativ är då ett måste men det kan bli maffiga bilder.

En bra artikel är http://www.wrotniak.net/photo/moon/index.html som ger bra tips och länkar till vidare läsning.

Sedan får ni inte glömma http://www.rathergood.com/moon_song.
 

Bilagor

  • Ilikethemoon.jpg
    Ilikethemoon.jpg
    70.2 KB · Visningar: 1,534
Egentligen är månen grå (vitbalans ska stå på sol-symbolen). Men den upplevs gul för ögat, så jag ställde vitbalansen på K8000 för att få den så gul som jag upplevde den.

Faktum är att månens yta är ganska mörkt grå bitvis nästan svart, asfaltfärgad tror jag det var någon av astronauterna som kallade det. Men eftersom vi ser månen när den är direkt belyst av solen och jorden ligger i skugga upplever vi den som mycket ljusare i färgen än vad den egentligen är.
 
Blev så inspirerad nu så här sent på kvällen. Kunde inte låta bli att ta en själv.
/Tobbe
 

Bilagor

  • moon.jpg
    moon.jpg
    17.9 KB · Visningar: 1,570
Men jag tycker fortfarande att ni skall slita era blickar (och objektiv) från månen och istället se vad den gör med landskapet omkring er!
 

Bilagor

  • Moon2.jpg
    Moon2.jpg
    70.8 KB · Visningar: 1,506
Anders Myrén

vad har du för inställningar på bilden med månen och vattnet?

nästa gång det är fullmånde ska jag testa detta, väldigt vackert att fånga på bild!
 
Här kommer en månbild jag tog på den analoga tiden. Obs månen är inte in klippt utan huvud bilden är tagen med canon 5 med 35mm film sedan är samma rulle insatt i Hasselblads panorama kamera x-pan. Bilden har visats upp dels i hasselbladsforum tidning samt Hasselblad köpte bilden även till stora fotomässan i tyskland där den visades upp på en print i storlek ca 200x72.
om man kör digitalt så är det enkelt att fota månen bara att köra spot eller kolla histogrammet.
 

Bilagor

  • Gamla Stan.jpg
    Gamla Stan.jpg
    13.5 KB · Visningar: 1,174
Anders Myrén

vad har du för inställningar på bilden med månen och vattnet?

nästa gång det är fullmånde ska jag testa detta, väldigt vackert att fånga på bild!

Just den där bilden är tagen med 15mm, ISO200, 13 sekunder samt F5.6 på en 10D som jag var ute och luftade. Sedan måste man vara beredd att improvisera samt köra lite trial and error. Mycket beror på hur ljust det är runt omkring och vilka reflektioner man får från vattnet.
/Anders
 

Bilagor

  • _8067397-Edit.jpg
    _8067397-Edit.jpg
    19.8 KB · Visningar: 509
Här kommer en månbild jag tog på den analoga tiden. Obs månen är inte in klippt utan huvud bilden är tagen med canon 5 med 35mm film sedan är samma rulle insatt i Hasselblads panorama kamera x-pan. Bilden har visats upp dels i hasselbladsforum tidning samt Hasselblad köpte bilden även till stora fotomässan i tyskland där den visades upp på en print i storlek ca 200x72.
om man kör digitalt så är det enkelt att fota månen bara att köra spot eller kolla histogrammet.
En total impfaktor.

Hur sjutton visste du var månen var i bild efter att ha satt den i X-panen?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.