Annons

Om40

Produkter
(logga in för att koppla)

Gustafo

Medlem
Hej! Jag har en OM40 som jag nyss fått. Jag kan inte så mkt om den och jag har ingen bruksanvisning så jag tänkte fråga er!
1. Vad är det för skillnad på: MANUAL, AUTO och P?
2. Vad är ESP och borde jag använda det?
3. Vad gör "R"-knappen?
4. Vad gör de två närmsta "skivorna" på objektivet för något och vad ska jag använda dom till? på den första står: B 1 2 4 8 15 30 60 125 250 500 1000 och på den andra står: 22 16 11 8 5.6 3.5 35-70mm.

Tacksam för alla svar!!!
MVH Gustav
 
inte riktigt säker men kan ha rätt

1: helmanuell, helautomatisk, bländarförval
2: nemas ideas
3: nemas ideas
4: slutartider, bländare, brännviddsomfång

hoppas detta kan vara till någon hjälp
lycka till
 
Gustafo skrev:
Hej! Jag har en OM40 som jag nyss fått. Jag kan inte så mkt om den och jag har ingen bruksanvisning så jag tänkte fråga er!
1. Vad är det för skillnad på: MANUAL, AUTO och P?
Helmanuelt läge
Bländarförval
Program dvs kameran väljer slutartid och bländare! Läs manualen...

2. Vad är ESP och borde jag använda det?
Kopierat från eSIF
Metering switchable (by means of ESP control switch) between center weighted averaging and ESP (Electro-Selective Pattern).
. Läs manualen...

3. Vad gör "R"-knappen?
Gör så att du kan spola tillbaka filmen


4. Vad gör de två närmsta "skivorna" på objektivet för något och vad ska jag använda dom till? på den första står: B 1 2 4 8 15 30 60 125 250 500 1000 och på den andra står: 22 16 11 8 5.6 3.5 35-70mm.

Tacksam för alla svar!!!
MVH Gustav

Som sagt läs manualen OCH ta dig en titt på eSIF

Välkommen till OM! // Johan
 
Tack så mkt för alla svar!
Jag hittade kameran i en byrålåda så jag har ingen manual.. haha.. Men det var en bra manual på länken!!

Gustav
 
Om det är en Winder du ska ha, så är den bra. Priset verkar ok, jag har sett mycket dyrare exemplar. Fast eftersom du är ny med OM-systemet skulle jag nog vänta med att köpa Winder. Det är ju ändå objektiven som samlar ljuset.

/ Johan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.