Även om jag tidigare varit en ekvivalensförespråkare som i tid och otid förklarat "hur det egentligen är", har jag ändrat mig på senare år. Jag tror att de flesta inte har någon nytta av att känna till ekvivalens då de själva inte använder flera system.
Om någon använder sig av m43 och ska köpa ett nytt objektiv så tror jag personligen att de i första hand är intresserade av hur bilden ser ut jämfört med objektiv som de redan har, inte hur det skulle se ut på ett system som de kanske inte har någon erfarenhet av.
Om någon har Panasonics 14-42mm f/3.5-5.6G II och vill gillar att fota vid 25mm men vill ha kortare skärpedjup, så hjälper det mer, och är tydligare, om en säljare erbjuder 25/1,8 än om en säljare först säger att
"det finns ett annat system som några på ett forum pekat ut som referens, men de kanske ändrar referens i framtiden, och enligt den referensen så motsvarar ditt objektiv egentligen 28-84/7-11,2 och brännvidden du föredrar är egentligen 50mm (enligt det som just nu är referens), så du behöver leta efter ett objektiv som är motsvarande 50mm. Detta objektiv är motsvarande 50/3,6, fast det står 25/1,8 och uppfyller dina önskemål".